Lukion jälkeen merkonomiksi vai siivoojaksi?
Molempiin koulutuksiin olen hakenut. Epäröin jatkuvasti kumpi noista on parempi.
Liiketalouden perustutkinto on siinä mielessä mukava, että koululla tarvitsisi käydä ehkä kerran viikossa. Opiskelu tapahtuu pääasiassa etänä. Aika iso plussa on tämä, koska koulu on eri kaupungissa, ja ei ole paikallisliikennettä joka kätevästi veisi minut sinne.
Huono puoli on se, että todennäköisesti en aio koskaan tehdä työtä joka liittyy alaan. Tutkinnon suorittaminen olisi siis tavallaan turhaa ajanhukkaa ja laiskottelua. Tosin ala itsessään on kiinnostava. Työharjoittelujen kautta saattaisin myös oppia minkälaisesta työstä voisin oikeasti pitää.
Siivousalojen opiskelu tietääkseni tapahtuu koululla. Joutuisin olemaan koko päivän "vankina" vieraassa kaupungissa. En pystyisi pikaisesti kävelemään kotiin jos jokin tunti olisi peruttu, minulle tulisi huono olo jne. Sosiaalisia tilanteita pelkäävänä on ahdistavaa kun joutuu kauan olemaan ilman suojapaikkaa. Pelkoni haittaisi varmasti myös opiskelua. Minun on hirveän vaikea toimia silloin kun minua tarkkaillaan. Sellaista se koulutus on. Joku tarkkailee miten siivoan jonkin asian. Tilannetta pahentaa se, että joudun tekemään jonkun ihmisen kanssa yhteistyötä. Ajatuskin tuollaisesta ahdistaa. Varmaan menisin lukkoon jos näen kaikkien tuijottavan minua ja pitäisi vieläpä parin kanssa siivota kohde. Pystyisin ehkä saamaan vapautuksen pahimmista asioista, kuten esitelmistä, ryhmätöistä ja vieraan kielen puhumisesta (minulla on diagnoosi valikoivasta puhumattomuudesta).
Jos valmistuisin siivoojaksi, minulla olisi hyvä koulutus jolla pääsisin töihin. Siivoojan työn lisäksi hyötyä olisi varmasti myös muihinkin työtehtäviin. Pidän siivoamisesta, olisi mukavaa siivota jotain tyhjää rakennusta yksin. Työajalla ei ole mitään merkitystä. Mieluiten tekisin töitä osa-aikaisesti.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Siivoojaksi!
Perustelut?
Siivoojilla on paremmat työllistymis mahdollisuudet. Merkonomeja ja tradenomeja (AMK versio) on joka oksalla.
Siivoojaksi. Varmempi työllisyys ja sama palkka.
Vahva ja itsenäinen. Olen epäilyistä huolimatta nainen :^)
Miten olisi rekkakuskin hommat? Tuntuu näin äkkipikainen ehkä vähän hönöltä mutta josko sun juttu on että saa tehdä yksin hommia.
Merkonomeja ei tarvita. Siivoojia tarvitaan. Siivoojaksi!
Siivoojaksi!