Mistä te hoitovapaalaiset olette joutuneet tinkimään?
Mietin kun olen viimeisen 1,5 vuotta ollut hoitovapaalla, ja nyt aletaan olla siinä pisteessä että tingityt asiat on pakko pistää hoitoon. Ja tietty ne tulee nyt sitten kaikki samaan rysäykseen :( Pitäisi ostaa itselle edes yhdet kevätkengät, niihin menee 50-100e (jalassa virheasennot joten en voi mitä tahansa prisman 20 euron muovikenkiä ENÄÄ ostaa). Kampaajalla en ole ollut yli vuoteen.. :X ihan hävettää. Leikkaus + raidat maksaa sen 100e myös. Raidat ei tosin ole pakolliset, niistä voisi tinkiä, halvin leikkaus näytti olevan n. 50 euron pintaan. Harmi kun ei ole luonnostaan siunattu kauniilla hiusvärillä vaan tämmösellä maantienharmaalla :/ Koira pitäisi viedä hammashoitoon, puhdistus + yhden hampaan poisto alk 350e. Olen myös lykännyt oman viimisen viisurin poistoa, en edes tiedä mitä se tulee maksamaan nyt kun maksutkin on nousseet mutta taitaa se olla jotain 50e -> puhdistuksineen ja jos mahdollisesti tulee paikkauksia tms siihen päälle niin hinta nousee. Onneksi hampaat on melko hyvässä kunnossa aina olleet.
Pystytään kaikki maksamaan kyllä mutta tiukkaa tekee..
Pikkujutut mistä on joutunut tinkimään on ihan selviä; lehdet, kahvilat, uudet vaatteet jne. Mutta ei ne minua niin häirinneet ole. Elokuussa takaisin töihin pakertamaan sitten :) Mistä muut on joutuneet tinkimään? Toki teitäkin etenkin palstalla varmaan on jotka ei ole joutuneet tinkimään mistään :,D
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Turha lapsia on viisureista syyttää. Ne ei kahdessa vuodessa tule.
No täällä taas kirjoittelee varsinaiset asiantuntijat. Kyllä ne viisurit voivat alkaa puhkeamaan yhtäkkiä tai tulehtua. Jos huonosti käy, niin asiaa ei voi vitkutella, vaan hammas pitää poistaa heti, ettei se aiheuta komplikaatioita. Pahimmillaan tulehdus voi edetä sydämeen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta! En ole käynyt kampaajalla 2,5vuoteen, olen vain nappassut ponnarilla hiuksia poikki ja ei ole kaunista. Ponnarilla ei huomaa epätasaisuutta.
Myimme auton pois, ei ollut varaa ylläpitää sitä.
Vakuutuksia piti lopettaa ja vaihdella edullisempiin.
Liittymät piti vaihtaa edullisiin ja opetella hoitamaan yhteydenotot sähköpostitse (se on ilmaista)
Kanavapaketit piti lopettaa ja tilalle otettu ilmaiskokeiluja ja välillä pidetty netflixiä
Piti muuttaa edullisempaan asuntoon. Samalla ns menetimme tiskikoneen, saunan, uudet pinnat...
Varmaan selvää,että kahvittelut ja ulkonasyöminen myös lopetettu.
Että näin meillä.No ei teillä mieskään sitten mitään tienaa...?
Kaikkien miehet ei tienaa mitään 5000€/kk, ettei haittaa vaikka toinen kotona olisikin. Eli ei tienaa kahden edestä.
Sanotaanko niin, että harva TIENAA, tai voi tienata mutta käteen ei jää kuin pari- kolmetonnia kuussa.
Jos on noin pihalla niin ymmärtää miksi elämä on teilläkin heittänyt häränpyllyä pienen hetken takia.
Mikä on " tienaa kahden edestä"? Mikä se summa sinun mielestäsi on?No se summa olis n. 3000€/kk.
Kahden palkka?
No, siitä vaan, mutta aika muutokset olette joutuneet tekemään.
Jos kaksi on ollut töissä ja olette netonneet 3000 kuussa kaksin, niin ei sekään kovin leveää ole, saatika jos toinen tekee nyt 1500 kuussa. Eiköhän tuohon saa jo jotain tukiakin?
Ei varmaan tarvi pärjätä 1500 + 300 euron kotihoidontuki?Juu saa tukia, mutta jos saa tukia, ei voi elellä leveästi vaan silloin pitää karsia niitä ns ylinmääräisiä tai vaihdella niitä edullisempiin vaihtoehtoihin. Jokaisen pitää/pitäisi elellä varojensa mukaan. Näin mekin ollaan tehty. Ei karsita ruoasta eikä lasten vaatteista, katsomme mieluummin asumismenoissa, vakuutuksissa yms.
Ei mut kaikki joutuu karsimaan menoistaan. Harva työssäkäyvä saa mitä haluaa..
Mut ei mun oo kyllä viä ikinä tarvinnut kuin kiireen takia tukkaani nyrhetä.
Parturille pääsee parilla kympillä.25€ vaan :D Oon vaan niin pihi, etten ole raaskinut. Olen kuitenkin kotona, kaupan tädit vain näkevät hiukseni ja ponnarilla ne on aina. Oon kyllä ollut menossa, mutta jostain syystä olen silti halunnut säästää sen 25€. Pitää sinne kampaajalle mennä, ennen kun töihin palailee. Mutta nyt, kotona ei ole niin justiinsa.
Mutta asuimme ennen kaupungin kalleimmissa vuokra-asunnoissa. Oli herkut, pari sataa tippu menot, kun muutimme vanhempaan (saman kokoiseen) asuntoon. Ihan kiva ja kaunis koti tämäkin on, vaikka ei yhtä hyvä kun edellinen. Autolle ei paljoa käyttöä ollut, kun ei ole työmatkoihin sille tarvetta. Vakuutus ei kallis ollut, mutta verot, katsastukset, renkaat, korjaukset yms... monta sataa vuodessa säästyi kun hankkiutui siitä eroon. Puhelin,netti, kanavapaketit yms, niihin menee heittämällä satanen kuussa! Mullakin saatto olla jo pelkkä puhelinlasku 80€/kk, nyt se on 13-15€ :) Isoja summia säästetty, pakon edestä kun ei enää moisiin varaa ole ollut. Ollaan pieni tuloisia oltu, mutta ihan kivasti ollaan kaikkea haluamaamme saatu, säästelemällä. Nyt ei toki niin helposti. Jahka pääsen taas töihin, tilanne voi vain parantua.
Täysjärkisestä keskusteluseurasta, vessa- ja ruokarauhasta.
Remontin etenemisestä, ei vaan ollut aikaa tehdä alkuperäisen suunnitelman mukaan, kun toinen on jatkuvasti kiinni lapsessa.
Taloudellisesti piti luopua osasta säästöjä :)
Ymmärrän ap:ta. Olin säästänyt rahaa, jotta hoitovapaalla ei tarvitsisi kitkutella. No sitten kävi niin, että kaikki hajosi samaan aikaan.:D Säästöt ja miehen palkka menivät äkillisiin menoihin, koska ei sitä oikein voi esim. ilman jääkaappia ja pesukonetta elää. Kaiken lisäksi minulla alkoi myös alaviisaudenhammas puhjeta. Se puhkesi virheasennossa ja tulehtui niin pahasti, että se oli pakko leikata pois. Eikö ole joku sanonta, että kaikki paha tapahtuu aina samaan aikaan ja juuri silloin kun ei pitäisi.:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tänävuonna ei olla ainakaan vielä käyty etelässä, lisäksi en voi lähteä extemporee kaverille kylään koko viikonlopuksi (matkasänky ei viisaasti mahdu hänen kotiinsa).
Suihkussakäynti pitää ajoittaa lapsen aikatauluun sopivaksi.Mihin matkasänkyä välttämättä tarvitsee? Ota lapsi viereen nukkumaan.
Joo ja vuoden ikäisen voi ottaa vaikka jo suihkuun mukaan tai laittaa pikkukakkosta siksi aikaa.
Lapsi on sellainen hyöriäinen ettei kumpikaan nukkuisi kapealla sohvalla, ja kaverin sänkyyn ei voi mennä kun sen lemmikit nukkuu sielä myös, ja ensisijaisesti tietenkin saavat paikkansa valita kun asuvat sielä. :)
Ja tottakai lapsi tulee mukaan suihkuun, mutta lapsen nukkumaanmenon aikaan ja ruoka-aikaan ei voi olla suihkussa vaan lasta pitää silloin kyllä auttaa tai vähintään vahtia.
Mulla on aina ollut niin pienet tulot, että on tottunut säästeliääksi, ja siitä ainoosta luksuksesta, etelänmatkasta, on ollu helppo säästää.
No, kahden opiskelijan taloudessa tulot tulevat vain nousemaan kun mies on töissä ja itse lapsen kanssa kotona. Vaatteita voin kyllä ostaa silloin tällöin,kahvilassakin voi käydä mutta sinä kuukautena ei ostella juuri vaatteita,kampaajalla käyn vain leikkauksessa 1-2krt/vuosi,en värjää hiuksia. Niin monta vuotta on kituutettu pikkutuloilla, etten osaa edes ajatella enää mistä joutuu "luopumaan". :)
Ei mistään koska palkkani ei ole kovin paljon suurempi. Mies on sen verran hyvätuloinen ettei yllättävät menot ole haitanneet. Itseasiassa osti juuri uuden auton koska nyt mies pystyy rauhassa tekemään pidempää päivää kun kotona odottaa aina valmis ruoka ja lapset hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta! En ole käynyt kampaajalla 2,5vuoteen, olen vain nappassut ponnarilla hiuksia poikki ja ei ole kaunista. Ponnarilla ei huomaa epätasaisuutta.
Myimme auton pois, ei ollut varaa ylläpitää sitä.
Vakuutuksia piti lopettaa ja vaihdella edullisempiin.
Liittymät piti vaihtaa edullisiin ja opetella hoitamaan yhteydenotot sähköpostitse (se on ilmaista)
Kanavapaketit piti lopettaa ja tilalle otettu ilmaiskokeiluja ja välillä pidetty netflixiä
Piti muuttaa edullisempaan asuntoon. Samalla ns menetimme tiskikoneen, saunan, uudet pinnat...
Varmaan selvää,että kahvittelut ja ulkonasyöminen myös lopetettu.
Että näin meillä.No ei teillä mieskään sitten mitään tienaa...?
Kaikkien miehet ei tienaa mitään 5000€/kk, ettei haittaa vaikka toinen kotona olisikin. Eli ei tienaa kahden edestä.
Sanotaanko niin, että harva TIENAA, tai voi tienata mutta käteen ei jää kuin pari- kolmetonnia kuussa.
Jos on noin pihalla niin ymmärtää miksi elämä on teilläkin heittänyt häränpyllyä pienen hetken takia.
Mikä on " tienaa kahden edestä"? Mikä se summa sinun mielestäsi on?No se summa olis n. 3000€/kk.
Kahden palkka?
No, siitä vaan, mutta aika muutokset olette joutuneet tekemään.
Jos kaksi on ollut töissä ja olette netonneet 3000 kuussa kaksin, niin ei sekään kovin leveää ole, saatika jos toinen tekee nyt 1500 kuussa. Eiköhän tuohon saa jo jotain tukiakin?
Ei varmaan tarvi pärjätä 1500 + 300 euron kotihoidontuki?Juu saa tukia, mutta jos saa tukia, ei voi elellä leveästi vaan silloin pitää karsia niitä ns ylinmääräisiä tai vaihdella niitä edullisempiin vaihtoehtoihin. Jokaisen pitää/pitäisi elellä varojensa mukaan. Näin mekin ollaan tehty. Ei karsita ruoasta eikä lasten vaatteista, katsomme mieluummin asumismenoissa, vakuutuksissa yms.
Ei mut kaikki joutuu karsimaan menoistaan. Harva työssäkäyvä saa mitä haluaa..
Mut ei mun oo kyllä viä ikinä tarvinnut kuin kiireen takia tukkaani nyrhetä.
Parturille pääsee parilla kympillä.Parturille varmaan pääseekin. Kampaaja on aina kalliimpi. Ja jos on pitkä tukka niin se nostaa hintaa. Mutta toki palstamamman pitää nyt leikkauttaa tukka kananperseeksi ettei vaan mene +20e enempää kampaamoon... kerran vuodessa!
Ei vaan tasata latvoja. Jos nyt joku kertoo saksilla itse lettinsä nyrheevän, niin ei se liity mitenkään kananperseeseen.
Te ette oikeasti ole kovin fiksuja.
Ei ihme että tekee tiukkaa. Ja yhden lapsen kanssa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tänävuonna ei olla ainakaan vielä käyty etelässä, lisäksi en voi lähteä extemporee kaverille kylään koko viikonlopuksi (matkasänky ei viisaasti mahdu hänen kotiinsa).
Suihkussakäynti pitää ajoittaa lapsen aikatauluun sopivaksi.Mihin matkasänkyä välttämättä tarvitsee? Ota lapsi viereen nukkumaan.
Joo ja vuoden ikäisen voi ottaa vaikka jo suihkuun mukaan tai laittaa pikkukakkosta siksi aikaa.
Lapsi on sellainen hyöriäinen ettei kumpikaan nukkuisi kapealla sohvalla, ja kaverin sänkyyn ei voi mennä kun sen lemmikit nukkuu sielä myös, ja ensisijaisesti tietenkin saavat paikkansa valita kun asuvat sielä. :)
Ja tottakai lapsi tulee mukaan suihkuun, mutta lapsen nukkumaanmenon aikaan ja ruoka-aikaan ei voi olla suihkussa vaan lasta pitää silloin kyllä auttaa tai vähintään vahtia.Mulla on aina ollut niin pienet tulot, että on tottunut säästeliääksi, ja siitä ainoosta luksuksesta, etelänmatkasta, on ollu helppo säästää.
Heh heh. Koita ny vittu pärjätä reppana..
Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällä taas kirjoittelee varsinaiset asiantuntijat. Kyllä ne viisurit voivat alkaa puhkeamaan yhtäkkiä tai tulehtua. Jos huonosti käy, niin asiaa ei voi vitkutella, vaan hammas pitää poistaa heti, ettei se aiheuta komplikaatioita. Pahimmillaan tulehdus voi edetä sydämeen asti.
" mä kuolen mun viisureihin kun mulla on lapsi. Koira kyllä kävi hammaslääkärillä"
Tyhmiä eukkoja..
Suositus, tehkää lapset päälle 25, niin kerkeette leikkauttamaan viisaudenhampaanne.
Mulla leikattu parikymppisenä, muutoinkin asiat hoidossa ennen lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tottakai lapsi tulee mukaan suihkuun, mutta lapsen nukkumaanmenon aikaan ja ruoka-aikaan ei voi olla suihkussa vaan lasta pitää silloin kyllä auttaa tai vähintään vahtia.Mulla on aina ollut niin pienet tulot, että on tottunut säästeliääksi, ja siitä ainoosta luksuksesta, etelänmatkasta, on ollu helppo säästää.
Heh heh. Koita ny vittu pärjätä reppana..
Huokaus.
Kiitos pärjäillään tosi hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" mä kuolen mun viisureihin kun mulla on lapsi. Koira kyllä kävi hammaslääkärillä"
Tyhmiä eukkoja..
Suositus, tehkää lapset päälle 25, niin kerkeette leikkauttamaan viisaudenhampaanne.
Voi ironiaa..kukahan se tässä on tyhmä?
Toivottavasti saat apua ja voit psyykkisesti paremmin vielä joku päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä eukkoja..
Olen 28 ja viimeinen viisuri tuli vasta nyt. Hammaslääkärin ohje oli poistattaa ennenkuin 30 tulee täyteen, mutta viimeksi ei vielä tarvinnut koska ei vaivannut. Muut on leikattu pois aiemmin.
Kuka sanoi että kuolen viisureihin? Ootpas nolo kun raivoat asioista mitkä selvästi keksit omasta päästäsi :) Tekstiesi perusteella siis en sanoisi että sulla on "asiat hoidossa" ainakaan nuppipuolella. Mutta hyvä jos sun hampulit voi nyt hyvin <3
AP
Parturille varmaan pääseekin. Kampaaja on aina kalliimpi. Ja jos on pitkä tukka niin se nostaa hintaa. Mutta toki palstamamman pitää nyt leikkauttaa tukka kananperseeksi ettei vaan mene +20e enempää kampaamoon... kerran vuodessa!