Kesäajasta luovuttava
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2188
Kellojen siirtely keäsäaikaan on ärsyttävää ja nykyään turhaa. Perustelu kesäajalle aikoinaan on ollut se että valaistuksessa säästetään kun siirretään ihmisten aktiivista aikaa niin että suurempi osa osuu valoisaan aikaan. Hehkulamppujen kiellon jälkeen valaistuksen energinakulutus on menettänyt merkitystään. Samaan aikaa jäähdytyksen käyttö on lisääntynyt ja jos jäähdytyksessä halutaan säästää, niin kelloa pitäisi siirtää kesäksi toiseen suuntaan, jotta pienempi osa työajasta olisi aurinkoista aikaa.
Nykyaikana ei siis ole enää mitään perusteita siihen että kelloa siirretään tunti eteen kesäksi, joten siitä on luovuttava.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tätä kellonsiirtelymarinaa. Heräättekö yleensä aina tismalleen samaan aikaan kun on niiiiiiin vaikeaa yhtäkkiä siirtyä se tunti sinne tai tänne. Itse herään viikonloppuisin klo 8-10 välillä. Tänään heräsin 8:30 (talviaikaa) ja se olikin nyt sitten 9:30. Niin? Mikä ongelma? Ei mikään. Elelen tätä uutta aikaa ihan sujuvasti jo nyt. Siirsin kellot uuteen aikaan jo illalla niin aamulla kun heräsin se aika johon heräsin on se oikea aika.
Tekemällä tehtyä ongelmaa tämä marina.
Oletko turruttanut itsesi viinalla vai lääkkeillä, jos kropallasi ja aivoillasi ei toimi luonnollinen rytmi?
Tomiihan sillä, menee illalla nukkumaan ja herää aamulla virkeänä ylös.
Sinulla ei taida toimia kun pitää marista yhdestä tunnista varmaan marisisit minuutistakin. Elämä sekaisin apua kamalaa minuutti katos elämästäni ja syksyyn saakka on kaikki sitten sekaisin. Hanki elämä ettei tarvitse turhista marista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt tätä kellonsiirtelymarinaa. Heräättekö yleensä aina tismalleen samaan aikaan kun on niiiiiiin vaikeaa yhtäkkiä siirtyä se tunti sinne tai tänne. Itse herään viikonloppuisin klo 8-10 välillä. Tänään heräsin 8:30 (talviaikaa) ja se olikin nyt sitten 9:30. Niin? Mikä ongelma? Ei mikään. Elelen tätä uutta aikaa ihan sujuvasti jo nyt. Siirsin kellot uuteen aikaan jo illalla niin aamulla kun heräsin se aika johon heräsin on se oikea aika.
Oletko turruttanut itsesi viinalla vai lääkkeillä, jos kropallasi ja aivoillasi ei toimi luonnollinen rytmi?
Tomiihan sillä, menee illalla nukkumaan ja herää aamulla virkeänä ylös.
Sinulla ei taida toimia kun pitää marista yhdestä tunnista varmaan marisisit minuutistakin. Elämä sekaisin apua kamalaa minuutti katos elämästäni ja syksyyn saakka on kaikki sitten sekaisin. Hanki elämä ettei tarvitse turhista marista.
Olet todella pahasti turruttanut itsesi, vieraantunut luonnosta ja elämästä. Mene vieroitukseen, äläkä kiusaa täällä muita.
Vierailija kirjoitti:
En syö enkä pissaa kellon mukaan, mutta töihin on pahus soikoon mentävä aamulla ja pois pääsen vasta neljältä iltapäivällä. Luulen, että aika suuri osa suomalaisista käy tällaisissa päivätöissä yhä edelleen.
Eli olisi vaan hauskaa synkeimpänä loppusyksynä, kun lehdet ovat puista pudonneet eikä lunta näy, että olisi edes hiukan valoa, edes kotimatkalla. Aamulla se pieni valoisampi aika ei auta mitään, kun töihin on raahustettava kuitenkin. Illansuussa olisi kiva käydä lenkillä tai askarrella jotain päivänvalossa. Siksi toivon, että siirrytään koko vuodeksi tällaiseen "kesäaikaan"!Nro 1
Tuota valoisuutta varmasti jokainen toivoisi sumen pitkään talveen. Tunnilla sitä ei oikein saa, tarvitsisi ainkin viisi tuntia siirtää sitä kelloa=D
Minäkin menen kahdeksaksi töihin ja työmatkaan menee noin 30min. kävellen, herään silti hyvissä ajoin (2-3h ennen). Kerkiän käymään lenkillä, siivota ja järjestellä paikkoja, tuulettaa, pedata sängyn, juoda rauhassa aamukahvia tai mitä mieleen juolahtaa touhuta. En oikeen ymmärrä näitä joiden aamu on minuutti aikataulutettu jotta kerkiävät. Herätään siis tarkalleen siihen aikaan että just nipin napin keritään tekemään ne välttämättömimmät jutut ja sitten sännätään sinne töihin.
Koita/koittakaa ihmeessä joskus toisellaista tapaa.
Mihin täällä oikein tarvitaan jotain helvetin lisävaloa iltoihin kesällä? Nytkin, vaikka on vasta maaliskuu, on päivän pituus jo 12 tuntia ja 52 minuuttia, aurinko laskee 19:54. Kesäkuussa päivän pituus on täällä pisimmillään 21 tuntia ja 38 minuuttia, eli silloin ei ole missään vaiheessa pimeää. Miksi siihen vielä tarvitaan se tunti "valoisaa lisäaikaa"?
Tuosta aamuvirkun kirjoituksesta nro:25 tuli mieleen että olisko toi ongelma kellojensiirrosta pahempi sitten niille ei aamuvirkuille eli iltavirkuille.
Vierailija kirjoitti:
Mihin täällä oikein tarvitaan jotain helvetin lisävaloa iltoihin kesällä? Nytkin, vaikka on vasta maaliskuu, on päivän pituus jo 12 tuntia ja 52 minuuttia, aurinko laskee 19:54. Kesäkuussa päivän pituus on täällä pisimmillään 21 tuntia ja 38 minuuttia, eli silloin ei ole missään vaiheessa pimeää. Miksi siihen vielä tarvitaan se tunti "valoisaa lisäaikaa"?
rengit ja piiat voi paritella lypsyn jälkeen ilman keinovaloa ja isäntä säästää.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä, talveen sitä valoista vapaa-aikaa kaipaa ennemminkin. Kesällä sitä kyllä riittää kaikille oli ja asuipa missäpäin suomea tahansa.
Vierailija kirjoitti:
En syö enkä pissaa kellon mukaan, mutta töihin on pahus soikoon mentävä aamulla ja pois pääsen vasta neljältä iltapäivällä. Luulen, että aika suuri osa suomalaisista käy tällaisissa päivätöissä yhä edelleen.
Eli olisi vaan hauskaa synkeimpänä loppusyksynä, kun lehdet ovat puista pudonneet eikä lunta näy, että olisi edes hiukan valoa, edes kotimatkalla. Aamulla se pieni valoisampi aika ei auta mitään, kun töihin on raahustettava kuitenkin. Illansuussa olisi kiva käydä lenkillä tai askarrella jotain päivänvalossa. Siksi toivon, että siirrytään koko vuodeksi tällaiseen "kesäaikaan"!
Nro 1
Minäkin käyn päivätöissä, aamuvuoro on kello 6:00-14:30 ja iltavuoro kello 14:00-22:30. Mutta teenkin työni ulkona,siellä päivänvalossa tai pimeydessä. Minua vituttaa tämä kellonsiirtopelleily suunnattomasti, eikä tuolla joutavalla kesäajalla ole mitään hyötyä näin pohjoisessa koska täällä on keväisin ja kesäisin muutenkin liian valoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olisi vaan hauskaa synkeimpänä loppusyksynä, kun lehdet ovat puista pudonneet eikä lunta näy, että olisi edes hiukan valoa, edes kotimatkalla. Aamulla se pieni valoisampi aika ei auta mitään, kun töihin on raahustettava kuitenkin. Illansuussa olisi kiva käydä lenkillä tai askarrella jotain päivänvalossa. Siksi toivon, että siirrytään koko vuodeksi tällaiseen "kesäaikaan"!
Nro 1
Minäkin käyn päivätöissä, aamuvuoro on kello 6:00-14:30 ja iltavuoro kello 14:00-22:30. Mutta teenkin työni ulkona,siellä päivänvalossa tai pimeydessä. Minua vituttaa tämä kellonsiirtopelleily suunnattomasti, eikä tuolla joutavalla kesäajalla ole mitään hyötyä näin pohjoisessa koska täällä on keväisin ja kesäisin muutenkin liian valoisaa.
Minä en jaksa uskoa että tuolla yhdellä tunnilla saadaan sitä valoisuutta juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Koetteko vaikeana aikaeron matkustaessa? Jos käytte vaikka Lontoossa viikonloppumatkalla, joudutte muutaman päivän sisään kaksi kertaa siirtämään kelloa 2 tunnilla.
Turhaa työtä ei kannata koskaan tehdä. Kellon kesäaikaan siirtelystä ei ole enää mitään höytyä, joten se täytyy lopettaa.
Kesäaika on Saatanan keksintö. Kannattaakseen sitä täytyy olla järjettömän typerä ja jossain paskaduunissa, jos ei vaan voi leimata itseään tuntia aikaisemmin töihin.
Sitä en ole käsittänyt koskana että miten ihmeessä tämä kesaika pelleily on mennyt läpi joskus silloin kun kellot eivät todellakaan osanneet itse vaihtaa kesäaikaan, vaan jokainen kello piti siirtää kesäaikaan manuaalisesti ja siitä tuli älyttömösti lisää ja turhaa työtä.
Itsenäinen Suomi 100v voisi tehdä itsenäisen päätöksen luopua kellojen siirtelystä, koska siitä ei ole mitään hyötyä yöttömän yön maassa. Onnea itsenäinen Suomi!
Kansalaisaloitteessa on kutenkin vain noin 30 tuhatta kannatusta... Eli ei tämä kovin montaa kuitenkaan ärsytä. En tosin ole kuullut yhtään perustelua sille että miksi tämä kesäaika olisi hyvä juttu.
Juu, ehdottomasti pidetään tämä kesäaika ja luovutaan talviajasta.
Pimeät aamut ja valoisammat illat on oikein hyvä.
MAtkustaminen ei ole verrattavissa tähän. Se kello on siellä määränpäässä saman verran aina ja riittää kun siirtää sen mukanaan olevan kellon. Muistaakseni tuo mun kännykkä osaa siirtää itse itsensä ainakin tukholmassa. Mutta tämä monen kellon siirtely edestakaisin ja pitäisi muistaa siirtä kaikki kellot ja muistaa mikä siirtää itsestään ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Minä marisen aiheesta lähinnä siksi, että kellojen siirtely tunnilla sinne tai tänne kaksi kertaa vuodessa on täysin turhaa. Päivä pitenee tähän aikaan vuodesta niin nopeasti, että parissa viikossa kesäaikaan siirtymisestä aiheutuva hyöty (tunti valoisampaa aikaa alkuillasta) tapahtuu ihan luonnostaan.