En ymmärrä miksi junaliikenne pitäisi avata kilpailulle
Kun kalusto on sellaista, että se sopii vain Suomeen, niin ei mitään järkevää kilpailuasetelmaa edes pysty muodostumaan. Samat vaunut siellä kulkisi, mutta tulisi vain kalliimaksi ja hankalammaksi, kun niitä operoisi moni eri firma ja jokainen haluaisi omat voittonsa omistajilleen. Kaluston käyttö ei myöskään olisi yhtä tehokasta, kun niitä käyttäisi eri firmat, eikä yksi ja sama yhtiö koko maassa.
Junaliikenteelle löytyy kuitenkin nytkin luonnollista kilpailua lento- ja bussiliikenteestä, joten eikö tämä kilpailuastelema ole ihan riittävä? Onko pakko rikkoa toimiva systeemi ideologisista syistä?
Kommentit (18)
Junat ja rata ovat niitä samoja, joten kait se on sama kuka sen homman hoitaa, kunhan hoitaa hyvään hintaan....
Vierailija kirjoitti:
Junat ja rata ovat niitä samoja, joten kait se on sama kuka sen homman hoitaa, kunhan hoitaa hyvään hintaan....
En ymmärrä, mistä se suuri yhteiskunnallinen säästö sitten muka tulisi. Nyt mahdollinen voitto menee valtion yhteiseksi hyväksi. Jatkossa voitot menisivät veroparatiiseihin.
Ja minä (ap) olen ihan markkintalouden kannattaja ja oikestolainen, mutta en näe mitään järkeä luonnollisten monopolien yksityistämisessä. Raideliikenne kun käytännössä on monopoli ja kilpailu siinä olisi lähinnä teoreettista. Kun tosiaan samat radat ja junat siellä kuitenkin liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junat ja rata ovat niitä samoja, joten kait se on sama kuka sen homman hoitaa, kunhan hoitaa hyvään hintaan....
En ymmärrä, mistä se suuri yhteiskunnallinen säästö sitten muka tulisi. Nyt mahdollinen voitto menee valtion yhteiseksi hyväksi. Jatkossa voitot menisivät veroparatiiseihin.
Valtion yhteinen hyvä = VR:n johdon tilinauha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junat ja rata ovat niitä samoja, joten kait se on sama kuka sen homman hoitaa, kunhan hoitaa hyvään hintaan....
En ymmärrä, mistä se suuri yhteiskunnallinen säästö sitten muka tulisi. Nyt mahdollinen voitto menee valtion yhteiseksi hyväksi. Jatkossa voitot menisivät veroparatiiseihin.
Valtion yhteinen hyvä = VR:n johdon tilinauha
Joo, mutta tuollaiset asiat olisi mahdollista laittaa kuntoon ihan eduskunnasta käsin. Ei yksityistäminen ole ainoa ratkaisu. Kyllä omistajan on mahdollista asettaa rajat johdon palkoille.
Nykyinen junaliikenne on todella vääristynyttä. Hinnat ovat aivan järkyttävät ja luotettavuus surkea. Se ei palvele kansalaisten tarpeita kuten kuuluisi.
Sen takia että esim. täällä missä minä asun junat eivät enää pysähdy vaan kiitää ohi ja niin saatanan lujaa kiitääkin koska vr lyhentää matkoja sillä kustannuksella että täältä persereiästä ei pääse enää junalla yhtikäs minnekkään eikä tänne persereikään pääse tulemaan muutakuin busseilla enää :)))))))))))
Jotai rotia nyt tähän touhuun saatana
T. N17
Vaikka VR:n toiminnassakin on parantamisen varaa, en ymmärrä, mitä hyvää kilpailu toisi Suomen kaltaisessa ja kokoisessa maassa. Jo tälläkin hetkellä ongelma on syrjäseutujen liikenne. Ei ketään kiinnosta liikennöidä sinne, eikä se ole taloudellisesti kannattavaa ja vain VR ja bussiliikenne liikennöivät peräkylille. Kilpailua tiettyyn pisteeseen asti voisi tulla suurten kaupunkien välillä olevaan liikenteeseen. Mutta halvat lennot ja bussiliikenne ovat tuoneet kilpailua jo. Eli yksityistämisen seuraus olisi se, että olisi entistä hankalampaa päästä kyläilemään Hilma-mummon luo Perähikiälle, koska se linja lakkautettaisiin mutta taas Tampereen ja Helsingin väliä kulkeva Sari taas saattaisi hieman säästää kustannuksissa. Mutta toki Sari saisi sitten taas maksaa paksusti säästämistään rahoista sitten kun tosiaan haluaisi kyläillä Hilma-mummon luona kotiseudullaan.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia että esim. täällä missä minä asun junat eivät enää pysähdy vaan kiitää ohi ja niin saatanan lujaa kiitääkin koska vr lyhentää matkoja sillä kustannuksella että täältä persereiästä ei pääse enää junalla yhtikäs minnekkään eikä tänne persereikään pääse tulemaan muutakuin busseilla enää :)))))))))))
Jotai rotia nyt tähän touhuun saatanaT. N17
Luuletko, että yksityinen firma tulisi kieli vyön alla ajamaan sinne kannattamattomia vuoroja?
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen junaliikenne on todella vääristynyttä. Hinnat ovat aivan järkyttävät ja luotettavuus surkea. Se ei palvele kansalaisten tarpeita kuten kuuluisi.
Junalippujen hinnat ovat tippuneet, kun bussiliikenne aloitti hintakilpailun.
Mielestäni bussit ja halpalennot ovat sen verran vahva kilpailija, että ne pitäisivät jatkossa vr:n hinnat kurissa ilman, että vr:ää yksityisestään.
No jaa-a varmaan helpommalla pääsisi jos se vr nyt vaan sen minuutin pysähtymisen tuolla asemalla tekisi ottaisi ne matkustajat kyytiin kun niitä kuitenkin vielä riittäisi ettei ne ihan täysin kannattamattomia vuoroja ole
Vierailija kirjoitti:
Vaikka VR:n toiminnassakin on parantamisen varaa, en ymmärrä, mitä hyvää kilpailu toisi Suomen kaltaisessa ja kokoisessa maassa. Jo tälläkin hetkellä ongelma on syrjäseutujen liikenne. Ei ketään kiinnosta liikennöidä sinne, eikä se ole taloudellisesti kannattavaa ja vain VR ja bussiliikenne liikennöivät peräkylille. Kilpailua tiettyyn pisteeseen asti voisi tulla suurten kaupunkien välillä olevaan liikenteeseen. Mutta halvat lennot ja bussiliikenne ovat tuoneet kilpailua jo. Eli yksityistämisen seuraus olisi se, että olisi entistä hankalampaa päästä kyläilemään Hilma-mummon luo Perähikiälle, koska se linja lakkautettaisiin mutta taas Tampereen ja Helsingin väliä kulkeva Sari taas saattaisi hieman säästää kustannuksissa. Mutta toki Sari saisi sitten taas maksaa paksusti säästämistään rahoista sitten kun tosiaan haluaisi kyläillä Hilma-mummon luona kotiseudullaan.
No siis jos otetaan tarjouskilpailu, niin siinä tarjouskilpailussa voidaan sopimuksilla määritellä halutut asiat. Esim. jos halutaan että nykyiset linjat liikennöidään jatkossa, niin pyydetään tarjous sen mukaan ja sopimuksilla sitoudutaan siihen. Ei se sen kummempaa ole. VR monopolina ei ole mitenkään kustannustehokas.
Asiahan riippuu pitkälti siitä, tulisiko sama TES koskemaan kaikkia firmoja. Jos tulee, niin mitään säästöjä ei tietenkään tule
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen junaliikenne on todella vääristynyttä. Hinnat ovat aivan järkyttävät ja luotettavuus surkea. Se ei palvele kansalaisten tarpeita kuten kuuluisi.
Junalippujen hinnat ovat tippuneet, kun bussiliikenne aloitti hintakilpailun.
Mielestäni bussit ja halpalennot ovat sen verran vahva kilpailija, että ne pitäisivät jatkossa vr:n hinnat kurissa ilman, että vr:ää yksityisestään.
Oletko töissä VR:llä. Reissaan lähes joka viikko. VR:n lipun hinnalla saan yleensä vähintään neljä bussimatkaa. En ikinä käytä junaa. Enkä sanoisi hintojen olevan kurissa.
Miten junat voi kilpailla? Miten ohitat edessä olevan junan kiskoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka VR:n toiminnassakin on parantamisen varaa, en ymmärrä, mitä hyvää kilpailu toisi Suomen kaltaisessa ja kokoisessa maassa. Jo tälläkin hetkellä ongelma on syrjäseutujen liikenne. Ei ketään kiinnosta liikennöidä sinne, eikä se ole taloudellisesti kannattavaa ja vain VR ja bussiliikenne liikennöivät peräkylille. Kilpailua tiettyyn pisteeseen asti voisi tulla suurten kaupunkien välillä olevaan liikenteeseen. Mutta halvat lennot ja bussiliikenne ovat tuoneet kilpailua jo. Eli yksityistämisen seuraus olisi se, että olisi entistä hankalampaa päästä kyläilemään Hilma-mummon luo Perähikiälle, koska se linja lakkautettaisiin mutta taas Tampereen ja Helsingin väliä kulkeva Sari taas saattaisi hieman säästää kustannuksissa. Mutta toki Sari saisi sitten taas maksaa paksusti säästämistään rahoista sitten kun tosiaan haluaisi kyläillä Hilma-mummon luona kotiseudullaan.
No siis jos otetaan tarjouskilpailu, niin siinä tarjouskilpailussa voidaan sopimuksilla määritellä halutut asiat. Esim. jos halutaan että nykyiset linjat liikennöidään jatkossa, niin pyydetään tarjous sen mukaan ja sopimuksilla sitoudutaan siihen. Ei se sen kummempaa ole. VR monopolina ei ole mitenkään kustannustehokas.
Mitään esteitähän ei sille ole, etteikö monopolikin voisi olla tehokas. Ja VR:llähä ei kuitenkaan ole sähköverkkoyhtiöiden kaltaista todellista monopolia, vaan matkustaja voi monella yhteysvälillä aidosti valita junan sijaan bussin ja/tai lentokoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen junaliikenne on todella vääristynyttä. Hinnat ovat aivan järkyttävät ja luotettavuus surkea. Se ei palvele kansalaisten tarpeita kuten kuuluisi.
Junalippujen hinnat ovat tippuneet, kun bussiliikenne aloitti hintakilpailun.
Mielestäni bussit ja halpalennot ovat sen verran vahva kilpailija, että ne pitäisivät jatkossa vr:n hinnat kurissa ilman, että vr:ää yksityisestään.
Oletko töissä VR:llä. Reissaan lähes joka viikko. VR:n lipun hinnalla saan yleensä vähintään neljä bussimatkaa. En ikinä käytä junaa. Enkä sanoisi hintojen olevan kurissa.
Ennakkolipuilla olen saanut ihan halvalla lippuja. Busseissakin ennakkoliput ovat halpoja, mutta ei ne kuskilta ostetut ole erityisen halpoja.
Viittaan siis uutiseen:
"Berner haluaisi ladun auki kilpailulle ennen vuotta 2019"
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/seuraava-riita-kytee-jo-hal…