Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten kanssa ei muualle kehtaa mennä kuin puistoon

Vierailija
24.03.2017 |

Muilla samaa "ongelmaa"? Tuntuu että meillä nykyään näin. Yksin en halua noiden kanssa mihinkään lähteä, kun ei siitä tule mitään. Isompi täyttää 5v, pienempi täyttää 2v. Esim. tänään vein heidät kirjastoon, siellä ne juoksi hyllyvälejä pitkin vaikka kiellettiin, kädestä pitäen sai taas kerran hakea pois ja poistuttiin kirjastosta. Lasten kirpputorilla isompi meni taas ihan omia aikojaan, pienempi pysyi paikoillaan rattaissa mutta kitinää oli. Ruokakauppaan en ole pariin kuukauteen edes yrittänyt näiden kanssa, kun isompaakaan ei oikein enää kärryyn saa.

Lisäksi pienempi nukahtaa aina autoon jos ollaan liikenteessä klo. 10-12 välillä. Ja sitten sitä ei saa siirrettyä rattaisiin eikä sitä saa enää myöhemmin päiväunille jos nukkuu edes 5 minuuttia. Loppupäivä on sitten totaalisen p*rseestä, kun ei ole kunnolla nukkunut.

Vuosi sitten onnistui mielestäni kaikki reissut paljon paremmin. Onko muilla samanikäisiä sisaruspareja?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää alkaa pitämään kuria. Kumpikaan ei juoksentele missään eikä tee mitään kiellettyä. Kaikki riippuu ihan susta itsestäsi, jaksatko kerta toisensa jälkeen opettaa lapsillesi miten asiat tehdään?

Kohta 5 vuotias on jo sen verran iso, että ymmärtää kyllä, kun selität hänelle. Ensi vuonnahan hän menee jo eskariin!

Vierailija
2/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lapset jo 5-v ja 7-v. Mutta meillä ei ole kyllä ikinä ollut tuollaista. Ainoastaan tämä meidän nuorempi on myös ollut tehokas autoon nukahtaja. Siihen nyt ainoa keino on yrittää ajoittaa autoilu juuri siihen päiväuniaikaan. Tai meillä auttoi myös kun heti aamusta lähti liikenteesseen, tyyliin tunti sen jälkeen kun lapsi on herännyt. Silloin yleensä jaksoi olla hereillä autossa.

Mutta siis meillä tuo nuorempi on se 5-v ja kyllä hän tietää että omalla pihalla saa juosta. Ja sitten on paikkoja joissa kuljetaan kiltisti. Ihan olen hänen kanssaan ollut jopa onnistuneesti katsomassa pähkinänsärkijän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun pitää alkaa pitämään kuria. Kumpikaan ei juoksentele missään eikä tee mitään kiellettyä. Kaikki riippuu ihan susta itsestäsi, jaksatko kerta toisensa jälkeen opettaa lapsillesi miten asiat tehdään?

Kohta 5 vuotias on jo sen verran iso, että ymmärtää kyllä, kun selität hänelle. Ensi vuonnahan hän menee jo eskariin!

Tietenkin pidän kuria! Ihan koko ajan! Jo ennen kirjastoonmenoa selitin miten siellä käyttäydytään. Siellä ollessa muistutin. Ja annoin varoituksen. Ja sitten pidin siitä kiinni. 

Pointti olikin että tuo juuri on uuvuttavaa. Olispa kiva että reissut menisi vähän useammin kivasti kuin tyyliin kerran kahdessa viikossa. 

Kyse ei esikoisen kanssa ole ymmärtämättömyydestä, vaan jonkinlaisesta uhmasta tietenkin. 

AP

Vierailija
4/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin tutulle. 4-vuotiaalla epäillään adhd:ta ja meno on tosiaan sen mukaistakin. Saa 2v veljensä hölmöilyihin mukaansa.

Vierailija
5/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tilanne ainakaan parane, jos ette käy missään muualla kuin puistossa. Kun siellä sitten saa juosta ja remuta miten haluaa. Ymmärrän kuitenkin turhautumisesi. Kasvattaminen ja kurin pitäminen on välillä ihan jumalattoman puuduttavaa ja paskaa hommaa. Tuntuu, ettei mikään mene perille ja välillä tekisi mieli vain luovuttaa ja antaa elää kuin pellossa. Ja minulla on vain yksi kohtuullisen helppo ja kiltti lapsi. Sitten, kun kuitenkin haluaa viettää aikaansa muuallakin kuin kotona ja lähipuistossa, niin on vain pakko ottaa itseään kiinni niissä kasvatustilanteissa ja hoitaa homma. Tsemppiä!

Vierailija
6/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä lapset jo 5-v ja 7-v. Mutta meillä ei ole kyllä ikinä ollut tuollaista. Ainoastaan tämä meidän nuorempi on myös ollut tehokas autoon nukahtaja. Siihen nyt ainoa keino on yrittää ajoittaa autoilu juuri siihen päiväuniaikaan. Tai meillä auttoi myös kun heti aamusta lähti liikenteesseen, tyyliin tunti sen jälkeen kun lapsi on herännyt. Silloin yleensä jaksoi olla hereillä autossa.

Mutta siis meillä tuo nuorempi on se 5-v ja kyllä hän tietää että omalla pihalla saa juosta. Ja sitten on paikkoja joissa kuljetaan kiltisti. Ihan olen hänen kanssaan ollut jopa onnistuneesti katsomassa pähkinänsärkijän.

No ei se päiväuniaikaan autoilun ajoittaminen auta, enhän minä tuntia/kahta voi missään autolla ajella. Ja tämä nuorempi herää aamulla ennen kuutta, mihinkä sitä silloin autolla ajelis... useimmat paikat aukeaa kymmeneltä. Rytmi on aina ollut aikainen eikä sitä ole saatu muutettua :/ 

Kyllä minäkin olen isomman kanssa elokuvissa ollut ja se meni hyvin. Mutta kun ollaan liikenteessä kolmistaan niin että pienempikin on mukana niin huhhuijjaa... oikein tuntuvat yllyttävän toisiaan usein. 

Jos menen niin että on vain toinen lapsi mukana, ei ole samanlaisia ongelmia ainakaan samassa mittakaavassa. 

AP

Vierailija
7/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä löytyy 4- ja 2-vuotiaat, kyllä onnistuu matkat julkisilla ja kaupoissa tms. käynnit kun on pidetty kuria alusta asti. Tietysti on otettava huomioon, että ihminen ei ole kone ja aina joskus niitä lipsahduksiakin sattuu.

Vierailija
8/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä löytyy 4- ja 2-vuotiaat, kyllä onnistuu matkat julkisilla ja kaupoissa tms. käynnit kun on pidetty kuria alusta asti. Tietysti on otettava huomioon, että ihminen ei ole kone ja aina joskus niitä lipsahduksiakin sattuu.

Olen aina pitänyt kuria. Esim. isompi oli tosi kiltti aina sinne 4-vuotiaaksi saakka. Pienempi on vasta tullut uhmaan. 

AP

Vierailija
9/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina pitänyt kuria. Esim. isompi oli tosi kiltti aina sinne 4-vuotiaaksi saakka. Pienempi on vasta tullut uhmaan. 

AP

Uhmaa löytyy meilläkin ( ja nykyään kaksin kappalein) mutta olen neljän vuoden huomannut, että lasten kanssa tarvitaan toistoja näistä tilanteista = altistaa itsensä ja lapset ko. tilanteisiin + kuri

Vierailija
10/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Uhmaa löytyy meilläkin ( ja nykyään kaksin kappalein) mutta olen neljän vuoden huomannut, että lasten kanssa tarvitaan toistoja näistä tilanteista = altistaa itsensä ja lapset ko. tilanteisiin + kuri

Ok, eli ehkä kestät paremmin sitä jatkuvaa häsäämistä ja komentamista kuin minä. 

AP

Vierailija
11/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ok, eli ehkä kestät paremmin sitä jatkuvaa häsäämistä ja komentamista kuin minä. 

AP

Ehkä lapset ovat kasvattaneet :) nimim. 4 vuotta koti-isänä

Vierailija
12/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja just tän takia itse käytän ainakin 3 kondomia päällekkäin! 

Vierailija
13/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Itse olen huomannut, että joskus sopusat taaperot kasvavat vähemmän sopuisiksi leikki-ikäisiksi. Toisin sanoen uhma tulee vaan vähän eri iässä kuin monella muulla. 5-vuotiaan kanssa on tietysti jo paljon enemmän keinoja käytöksen hallintaan kuin pienempien. Esimerkiksi jonkilainen palkkio/seuraamussysteemi.

Vierailija
14/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Jos lapsi on ollut rauhallinen ja kiltti 4-vuotiaaksi asti, niin et ole joutunut pitämään kovinkaan kovaa kuria. Nyt hänellä on uhmakausi ja joudut valitettavasti tiukentamaan otetta. Itse kokeilisin ensiksi jonkilaisella palkkiosysteemillä, jos siistä ei apua niin sitten kotona seuraa rangaistus/seuraamus käytöksestä ja tietysti poistutte heti paikalta. Jotkut kuvittelevat, että sellainen kokoaikainen komentaminen on sitä parasta kurinpitoa. Tosiasiassa lapset turtuvat herkästi siihen ja uhmaajahan haluaa nimenomaan uhmata. Sinun tarvitsee löytää jokin toinen keino. Esimerkiksi saa tarran taulukkoon, jos reissu menee hyvin. Tai sitten ei saa jälkiruokaa/katsoa piirretyjä/jotain muuta teidän arkeen liittyvää, jos ei ole reissulla käyttäytynyt sopivasti. 2-v kanssa tietysti toimit erilailla.

Vierailija
15/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän miltä susta tuntuu ap. Siskollani on kolme lasta, pienin vuoden ja isoin kolmannella. Heiltä löytyy temperamenttia ja omaa tahtoa ihan tarpeeksi mutta silti: se koululainen on todella hyväkäytöksinen ja viisivuotias syö ravintolassa sushia puikoilla ja rakentaa pikkulegoista prinsessalinnan tarkasti ohjeita seuraten. Pienin nyt on vasta vuoden ja vähän päälle mutta syö itse jo?!

Oikein ärsyttää kirjoittaa tätä, kun oma lapsi on oikea apina eikä tottele mitään vaikka kuinka yritän. Tiedän että sisko on käynyt lastensa kanssa vaikka missä vauvasta lähtien, onko se sitten se salaisuus?

Vierailija
16/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Itse olen huomannut, että joskus sopusat taaperot kasvavat vähemmän sopuisiksi leikki-ikäisiksi. Toisin sanoen uhma tulee vaan vähän eri iässä kuin monella muulla. 5-vuotiaan kanssa on tietysti jo paljon enemmän keinoja käytöksen hallintaan kuin pienempien. Esimerkiksi jonkilainen palkkio/seuraamussysteemi.

Huomaa kyllä että meidän kuopuksella on paljon kovempi uhma kuin mitä esikoisella koskaan oli. Olen käyttänyt seuraamuksena esim. pikku kakkospeliä. Jos on kiltisti saa pelata, jos ei niin ei saa pelata. Se ainakaan ei ole auttanut. 

AP

Vierailija
17/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittun näitä teijän erityislapsia! Älkää hankkiko niitä lapssia jos ette niitä jaksa ja osaa kouluttaa, terve!

Vierailija
18/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittun näitä teijän erityislapsia! Älkää hankkiko niitä lapssia jos ette niitä jaksa ja osaa kouluttaa, terve!

Sulla taas näyttää olleen poikkeuksellisen hyvä tapakasvatus. 

AP

Vierailija
19/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei tutustu muksuoppiin. Lue kirja niin sen opeilla kirjastokäynti onnistuu varmasti.

Vierailija
20/28 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla taas näyttää olleen poikkeuksellisen hyvä tapakasvatus. 

AP

Ei taida AP olla aivan oikea kaveri arvostelemaan muiden kasvatusta kun ei omiakaan muksuja näytä saavan hallintaan...