Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Purentaviasta tietäviä???

Vierailija
24.03.2017 |

Millaisia oireita purentavika voi aiheuttaa?
hammaslääkäri sanoi ,että ilmeisesti on vikaa purennassa ja pitää tutkia .leukani "lonksahtaa" todella omituisesti kun avaan suun isolle -sitten suljen. sen tuntee selvästi.
Purkasta tulee päänsärkyä.
Minulla on ollut jatkuvia kaula ,kurkku ja osin nyt niskakipuakin. Pää tuntuu raskaalta ja jumittuneelta. Joskus kipu säteilee jopa korvaan .
Vatsakipujen takia tehtiin tähystys ,siinä ei erikoista, kurkussa siis. Myös kaula ultrattu. Ei erikoista. Olen miettinyt jotain henkitorven syöpää jo hätäpäissäni , mutta voivatko nämä kaikki mainitsemani oireet liittyä tuohon purentaan?? pahoinvointiakin on ajoittain . olisin kiitollinen vastauksista.
Paljonko tuollainen purentahoito tulee maksamaan ,esim. Julkisella?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on "traumaattinen yläpurenta" ja sain lähetteen kirurgille.

Tulossa on leukaleikkaus ja raudat.

Toistaiseksi olen maksanut vain tarkastusmaksun ja leukaröntgenin, yhteensä 70€.

Lapsena yläpurentaa ei hoidettu,

otin itse asian puheeksi hammaslääkärillä 47-vuotiaana.

Vierailija
2/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vain pari pureskeluun sopivaa hammasta,

muuten yläleuan vinous vaikeuttaa puremista.

Myös alaetuhampaissa on kulumaa purentavirheen takia.

Kannattaa hakeutua oikomishoitoon ja leikkaukseen aikuisena,

jos kouluhammashuolto ei hoitanut asiaa

ja omat vanhemmat laiminlöivät lapsen oikomishoidon tarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi olen maksanut vain tarkastusmaksun ja leukaröntgenin, yhteensä 70€.

Millaisia oireita sinulla oli ,miten vaiva ilmeni??

Vierailija
4/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lähinnä kiillevaurioita , ja viisaudenhampaita poistettu. Ja huomaan välillä itse väänteleväni leukaani sillä tavalla sivuttain, tuntuu menevän "pitkälle" sivusuunnassa. En välttämättä narskuttele öisin.

Ap

Vierailija
5/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oireita sinulla oli ,miten vaiva ilmeni??

Ap

Vierailija
6/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehty oikomishoito ja leikkaus julkisella puolella. Maksoi ainoastaan sairaalan käyntimaksut eli 27€ krt, nykyään taitaa olla 32€.

Oireina oli viikottainen päänsärky. Pidin normaalina, että päätä särkee lähes päivittäin. Toinen oire oli, että kurkussa tuntui ihan kuin olisin pienen luun nielaissut ja jäänyt sinne jumiin. En tajunnut ensin sen johtuvan purennastan ennen kuin kuulin toisen purentavikasen siitä puhuvan.

Vierailija
7/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että minulla oli selvä avopurenta. Yhteen puriessa takahampaat eivät kohdanneet.

Vierailija
8/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosissaan huolissani näistä oireistani siis. Siksi kyselen kokemuksia.

Päänsärkyä on ajoittain.

Vierailija
9/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oireita purentavika voi aiheuttaa?

hammaslääkäri sanoi ,että ilmeisesti on vikaa purennassa ja pitää tutkia .leukani "lonksahtaa" todella omituisesti kun avaan suun isolle -sitten suljen. sen tuntee selvästi.

Purkasta tulee päänsärkyä.

Minulla on ollut jatkuvia kaula ,kurkku ja osin nyt niskakipuakin. Pää tuntuu raskaalta ja jumittuneelta. Joskus kipu säteilee jopa korvaan .

Vatsakipujen takia tehtiin tähystys ,siinä ei erikoista, kurkussa siis. Myös kaula ultrattu. Ei erikoista. Olen miettinyt jotain henkitorven syöpää jo hätäpäissäni , mutta voivatko nämä kaikki mainitsemani oireet liittyä tuohon purentaan?? pahoinvointiakin on ajoittain . olisin kiitollinen vastauksista.

Paljonko tuollainen purentahoito tulee maksamaan ,esim. Julkisella?

Kyllä ovat juuri purentavian oireita, nyt aluksi lopeta se purkan pureskelu kokonaan. Itse purin jatkuvasti purkkaa vuosikausia, en tiedä onko se vaikuttanut tähän vaivaan ratkaisevasti. Itsellä löytyi noissa loksahdustutkimuksissa leukanivelestä nivelrikko, eli tyypillisesti välillä vaivaa enemmän kun se rikkoinen kohta sattuu käyttöön.

Ei ole mitään dramaattista hoitoa tiedossa, leikkauksetkin ovat aika isoja, eikä niitä tehdä ennen kuin on pakko. Voihan sulla olla tietysti ihan eri asia.

Välttelen syömästä kovia esim. porkkanoita isoina paloinen ettei nivel rasitu. Hammaskiven poistossa käyn kahdella kerralla, kun muuten kipenee leuat pitkäksi aikaa, kun joutuu suuta ammollaan pitämään.

Mutta nyt olen jo iäkkäämpi, eli rikkoa on muissakin nivelissä. Ihan tavallisessa kalloröntgenissä löytyi nuo  vaivat ja purentaan erikoistunut hammaslääkäri teki diagnoosin. Silloin oli niin pahana, että jos hampaita piti puristaa silleen pronaatiossa, niin rupesi koko pää tärisemään. Samaten on välillä lisäksi narskutteluongelmaa, niin silloin kyllä kipenee korvia myöten koko niska.

Vierailija
10/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo leukanivelen nivelrikko voi tulla? olen alle 35 v.

Vierailija
11/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle määrättiin yöraudat nuoressa iässä, ylipurenta ei korjaantunut niillä enkä halunnut rautoja joten esitin purevani oikein ja se siitä. 15v myöhemmin ei ongelmia, ilmeisesti purenta oli niin lievää että ei aiheutunut mitään.

Vierailija
12/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
13/13 |
24.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/57/hamma…

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=khp00…

Tuossa sulle ap pari linkkiä kyseisestä aiheesta. Mainitsemasi oireet voivat kaikki johtua purennasta ja/tai narskuttelusta. Hammaslääkärisi osaa parhaiten tehdä sinulle hoitosuunnitelman; toisille riittää esim. purentakiskot ja toiset tarvitsevat vaativampaa hoitoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme