Päiväkotiin tutustuminen?
Mitä asioita olette kyselleet, kun olette menneet tutustumaan päiväkotiin? Mihin kaikkiin asioihin kiinnittää huomiota?
Kommentit (10)
Yleensä saa ja jos ei saa niin onhan se vähän outoa ja epäilyttävää. Kiinnitä huomiota siihen millainen ilmapiiri siellä on ja miten lapset suhtautuvat aikuisiin. Aikuiset osaavat muokata käytöstään vieraiden edessä, mutta lapset harvemmin. Myös yleinen siisteys ja järjestys on hyvä huomioida. Jos tahdot hifistellä niin kysy varhaiskasvatussuunnitelmasta ja siitä etenkin miten sen toteuttaminen käytännössä tapahtuu heidän yksikössään. Kysy hlökunnan vaihtuvuudesta (oletko ollut tässä päiväkodissa itse pitkään töissä?), se kertoo työviihtyvyydestä ja johdon toimivuudesta.
Siisteys, yleinen ilmapiiri. Hoitajien pätevyys ja vaihtuvuus. Lapsi/aikuinen-suhde. Ryhmän koko, tilat ja niiden toimivuus. Päiväkodin johtaja.
Kiitos! Tuli hyviä asioita. Lisää muilla?
Entä mitä jos tutustuminen on päiväuniaikaan ("kun on rauhallista") tai ilta-aikaan? Onko tavallista? Ei pysty silloin tarkkaileen, miten lapset suhtautuu aikuisiin. Kamala, miten tuntuu kuin olisi ihan menossa kyttäämään sinne...
Vierailija kirjoitti:
Siisteys, yleinen ilmapiiri. Hoitajien pätevyys ja vaihtuvuus. Lapsi/aikuinen-suhde. Ryhmän koko, tilat ja niiden toimivuus. Päiväkodin johtaja.
Nää kaikki selviää vaikkei olsii lapsia paikalla tai ne nukkuisi. Aikuisten ja lasten suhteita voi käydä katsomassa ulkoilujen aikaan vaikkei päiväkotiin sisälle menisikään.
Esim. minä näin että yhdessä päiväkodissa lapset itki tosi pitkään aina loukattuaan otsensä ja kerran yksi pieni poika kiilautui aidan ja kiven väliin ja jäi sinne vaikka muut lähti sisään... Minä kävin hänet sieltä auttamassa pois ja saatoin sisälle.
Ko päiväkotiin ei sitten meidän lapset menneet...
Vierailija kirjoitti:
Entä mitä jos tutustuminen on päiväuniaikaan ("kun on rauhallista") tai ilta-aikaan? Onko tavallista? Ei pysty silloin tarkkaileen, miten lapset suhtautuu aikuisiin. Kamala, miten tuntuu kuin olisi ihan menossa kyttäämään sinne...
Yleensä (meillä ainakin) kyllä sovitaan tutustuminen aamupäivään. Näin lapsi näkee toimimista ulkona ja sisällä. Sekä monesti myös ruokailee. Emme todellakaan ajattele, että vanhempi tulee sinne kyttäämään vaan on kaikkien kannalta mukavampi, että tutustutaan puolin ja toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää kaikki selviää vaikkei olsii lapsia paikalla tai ne nukkuisi. Aikuisten ja lasten suhteita voi käydä katsomassa ulkoilujen aikaan vaikkei päiväkotiin sisälle menisikään.
Esim. minä näin että yhdessä päiväkodissa lapset itki tosi pitkään aina loukattuaan otsensä ja kerran yksi pieni poika kiilautui aidan ja kiven väliin ja jäi sinne vaikka muut lähti sisään... Minä kävin hänet sieltä auttamassa pois ja saatoin sisälle.
Siis oliko se jumissa siellä eikä päässyt ite pois? :-( Eikö ne päiväkodissa tuon vertaa katso perään eikä edes laske sisälle mennessä, että on kaikki mukana?? Sehän olisi voinut maata siellä vaikka kuinka pitkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko se jumissa siellä eikä päässyt ite pois? :-( Eikö ne päiväkodissa tuon vertaa katso perään eikä edes laske sisälle mennessä, että on kaikki mukana?? Sehän olisi voinut maata siellä vaikka kuinka pitkään!
Oli. Siis pystyasennossa kiilautuneena ison kiven ja aidan väliin. Mulla on koira ja ulkoilupolku menee ihan siitä vierestä. Siksipä joka päivä seurailin noiden touhuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä (meillä ainakin) kyllä sovitaan tutustuminen aamupäivään. Näin lapsi näkee toimimista ulkona ja sisällä. Sekä monesti myös ruokailee. Emme todellakaan ajattele, että vanhempi tulee sinne kyttäämään vaan on kaikkien kannalta mukavampi, että tutustutaan puolin ja toisin.
Ei mulla ollut lapsi mukana. Eihän tuossa vaiheessa vielä tiedä minne se lapsi menee hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan siis vasta päättämässä mihin haetaan. Ihanaa, jos te ajattelette noin. :-) Jotenkin näistä nykypäivän päivähoitouutisista tulee vaan niin kurja olo, että tuntuu kuin olisi vakoilureissulle menossa tarkistamaan, minne lapsensa uskaltaa laittaa... :-/
..