Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kysymyksiä karenssista

epätietoinen
20.03.2017 |

Moi, tilanteeni on ehkä vähän erikoinen, en saa tyhjentävää tietoa mistään lähteestä, minkä vuoksi joudun turvautumaan teihin. Toivottavasti saisin vastauksia. Tilanteeni on tämä:

Irtisanouduin 28.2.2017 työstä ("vakituinen" nollasopimus, jonka kesto 2,5 vuotta ja jonka aikana olin ko. firman töissä noin 2kk alussa). Kahden viikon irtisanomisaika päättyi 14.3. ja lapun sain postissa 16.3. kun eivät jaksaneet lähettää etukäteen. Koska minulla ei ole kopiokonetta ja olen nyt määräaikaisessa päivätyössä, en ole pystynyt mitenkään käymään Kelassa/työkkärissä tai edes soittamaan niihin. Ei vain ole ollut mahdollista, en voi jonottaa puhelinpalvelussa puolta tuntia päivässä, en edes varttia ja paikan päällä käynti on täysi mahdottomuus, kun ne ei ole auki 16 jälkeen. Olen ollut tuon nollasopimuksen kanssa jumissa alusta asti, en ole voinut irtisanoutua karenssin vuoksi, koska en ole saanut 3 kk kestävää työpätkää. Nyt halusin päästä siitä vihdoin eroon, kun tuli mahdollisuus. Netistä en saa oikein tietoa askarruttaviin kysymyksiin:

1. Alkaako karenssi 14.3.2017 vai vasta siitä päivästä kun lappu menee perille?

2. Saanko ylipäätään karenssia, koska olen tällä hetkellä töissä, joka tosin päättyy 2.6.2017? Työstä on ilmoitettu asianmukaisesti.

3. Pitääkö irtisanoutumislappu viedä Kelaan vai työkkäriin? Kelaan olin viemässä.

4. Tulee karenssin päälle vielä 7 vrk omavastuuaika, kuten jostain olen lukenut?
Silloinhan karenssin päättymispäivä lähestyy kesäkuun loppua. Jos näin on, niin ekat päivärahat tulevat varmaan vasta heinäkuun lopussa tai jopa elokuussa ja saan viimeisen palkan toukokuun lopussa (+huikean 2 päivän palkan kesäkuussa). Ahdistaa, koska sossukin on käytännössä pois suljettu vaihtoehto.

Kiitos asiallisista vastauksista, olen nyt aika hukassa näiden asioiden kanssa kun en saa apua mistään.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koska minulla ei ole kopiokonetta..."

Kopioida voi vaikka kirjastoissa, jotka ovat myös iltaisin auki.

Vierailija
2/7 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sulla on ollut uus työpaikka valmiina kun olet irtisanoutunut niin ei siinä pitäis olla ongelmaa. Toinen on tietty se, että jos ei ole ollut töitä puoleen vuoteen niin sittenkin saa kaiketi irtisanoutua ilman karensseja. Lomautettuna ollessa silloin saa vielä irtisanomisajan palkankin käteen, mutta sillä ei ole merkitystä työttömäksi jäädestä kun vähennetään tuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sen lapun voi jättää työkkärin omasivuille? Otat vaikka kännykällä valokuvan ja lataat sinne. Verkkopankkitunnukset tietty tarttet.

Vierailija
4/7 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet töissä, niin et ole työtön. Silloinhan et toimi te-toimiston kanssa lainkaan! Ei niitä kiinnosta se, että olet irtisanoutunut vaan se, oletko töissä vai et.

Vierailija
5/7 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se karenssi lasketaan kulumaan siitä työsuhteen loppupäivämäärästä eteenpäin.

Huomaathan, että työttömyyskorvauksia ei voi hakea takautuvasti kuin 3kk:n ajalta, joten yritä saada paperiasiat kuntoon.

Katso myös, että löytyykö joltain lähipaikkakunnalta pitempään auki oleva Kelan toimisto, jos tarvitset apua. Osassa saattaa olla yksittäisenä päivänä pitempi aukioloaika.

Vierailija
6/7 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat karenssin vain, jos olet irtisanoutumisen jälkeen työtön. Nyt et ole.

Vierailija
7/7 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te-toimiston sivustolta voisi löytää tekstin, jossa sanotaan ettei karenssi tule tässä tapauksessa? Olisihan se hienoa jos ei tulisi.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi