Mistä johtuu että samassa perheessä
On useampi kuin yksi erityislapsi? Miksi terapioiden tarpeessa olevat lapset kasaantuvat usein samoihin perheisiin?
Kommentit (13)
Impulsiivinen adhd-neito ja jännämies ovat rakastuneet ja vaihtelevan rakkauden hedelmiä alkaa ilmestymään. Lapsilla on samassa korissa sekä geenit, että ympäristö, ei voi hyvää seurata.
Voiko hermostollinen häiriö periytyä?
Olisiko silloin kyse periytyvästä sairaudesta koska vaikka omassa lähipiirissä veraistuen myötä on useampia perheitä joissa on erityislapsi näitä erityisiä harvemmin on kuin se yksi.
Tuttavaperheessä oli viisi lasta. Heistä vain kaksi oli niin sanotusti normilapsia. Kolme oli kehitysvammaista.
Toivottavasti ennen terapian aloittamista tutkitaan ongelman alkusyyt: jos löytyvätkin vanhempien toiminnasta, palaa rahaa turhaan terapioissa juoksemiseen. Toivottavasti neuvolassa miettivät näitä silloin kun samassa perheessä on useampi "ongelmalapsi".
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ennen terapian aloittamista tutkitaan ongelman alkusyyt: jos löytyvätkin vanhempien toiminnasta, palaa rahaa turhaan terapioissa juoksemiseen. Toivottavasti neuvolassa miettivät näitä silloin kun samassa perheessä on useampi "ongelmalapsi".
Millätavalla näiden lasten auttaminen on turhaa?
Eiköhän se syy siellä terapiassakin tule ilmi..
Vierailija kirjoitti:
Auttaminen turhaa jos ongelman alkusyy on kotioloissa/ kasvatuksessa eikä siihen saada muutosta.
MILLÄTAVALLA SE ON TURHAA SITÄ EI TARVITSE TOISTAA ETTÄ SE ON TURHAA. MINUSTA JO PARIN VIESTIN JÄLKEEN ALKAA TUNTUA ETTÄ TÄMÄ KESKUSTELU ON TURHAA KUN ET OSAA EDES KYSYMYKSEEN VASTATA.
Olisit ehkä tarvinnut apua jo aikaisemmin kasvatusvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaminen turhaa jos ongelman alkusyy on kotioloissa/ kasvatuksessa eikä siihen saada muutosta.
MILLÄTAVALLA SE ON TURHAA SITÄ EI TARVITSE TOISTAA ETTÄ SE ON TURHAA. MINUSTA JO PARIN VIESTIN JÄLKEEN ALKAA TUNTUA ETTÄ TÄMÄ KESKUSTELU ON TURHAA KUN ET OSAA EDES KYSYMYKSEEN VASTATA.
Olisit ehkä tarvinnut apua jo aikaisemmin kasvatusvaiheessa.Millä tavalla kirjoitetaan erikseen. Taidat itse olla turha. Ei ole pakko osallistua keskusteluun jos henkinen kantti ei siihen riitä. Paras että keskityt vastailemaan itse itsellesi kuten tähänkin asti, niin saat aina oikeat vastaukset.
EI TÄMÄ OLE MITÄÄN KESKUSTELUA JOHON VOISI OSALLISTUA JOS ET VASTAA EDES YKSINKERTAISIIN KYSYMYKSIIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit ehkä tarvinnut apua jo aikaisemmin kasvatusvaiheessa.Millä tavalla kirjoitetaan erikseen. Taidat itse olla turha. Ei ole pakko osallistua keskusteluun jos henkinen kantti ei siihen riitä. Paras että keskityt vastailemaan itse itsellesi kuten tähänkin asti, niin saat aina oikeat vastaukset.
Kenelleköhän säki luulet vastailevas.. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Impulsiivinen adhd-neito ja jännämies ovat rakastuneet ja vaihtelevan rakkauden hedelmiä alkaa ilmestymään. Lapsilla on samassa korissa sekä geenit, että ympäristö, ei voi hyvää seurata.
Hmm voin vain kuvitella kun saan itse lapsen kun minulla nyt sattuu olemaan adhd niinkuin isällänikin niin meillä on herkästi periytyvä, suvussa on muutenkin useita tapauksia
Jotkut sairaudet ovat ihan suoraan perinnöllisiä, eli jos molemmilla vanhemmilla sattuu olemaan piilevänä se sairauden aiheuttama geeni, niin silloin todennäköisesti joka jokaiselle lapselle tulee se sairaus, vaikka vanhemmat ovat terveitä.
Entisillä naapureillani oli sellainen perimäyhdistelmä, että tytöstä olisi tullut terve, mutta kaikki pojat syntyivät vakavasti sairaana. Tekivät 3 poikaa ja sitten lopettivat lasten teon. Tämä tapahtui niin kauan sitten, että ei ollut mahdollista valita lääketieteellisesti lapsen sukupuolta.
Voisko olla esimerkiksi hermostollinen alkuperä syynä näihin erityistä tukea vaativiin häiriöihin/ongelmiin, jolloin siihen voi löytyä esimerkiksi perinnöllinen syy, minkä vuoksi samassa perheessä voi olla hyvinkin samantapaisia ongelmia useammalla kuin yhdellä lapsella. Toki voihan ympäristötekijöillä myös olla (voimistava) vaikutuksensa, mutta kyllä tämmösissä tapauksissa vaaka yleensä kallistuu vahvasti perinnöllisyyden puolelle. (Vaikka voihan toki perinnöllisyydestä olla silloinkin kyse, jos perheessä olisi vaikka yksi erityislapsi muuten terveiden sisarusten seassa.)
Ei tarvitse olla mikään Einstein tämän tajutakseen.