Onko terveellinen ruoka halpaa?
Nyt ei ole tarkoitus hifistellä viimeisen päälle optimoidun terveysruuan kanssa, muttei myöskään mättää pelkkää kaalia ja kaurapuuroa päivästä toiseen. Onko monipuolinen, perusterveellinen ruokavalio oikeasti halpa ja myös köyhien ulottuvilla ilman kohtuutonta vaivannäköä? Siis sellainen, jossa syödään monia erivärisiä kasviksia joka päivä, kalaa 2 kertaa viikossa kalalajeja vaihdellen jne.
Kommentit (17)
Kyllä varmaan terveellistä ruokaa voi melko halvallakin saada, onhan niitä esim. halpoja kasviksiakin.
Ihan ääriköyhälle kyllä valitettavasti edes se ei ole välttämättä vaihtoehto, koska sille ei voi mitään että silloin on pakko miettiä mistä saa vaan kaloreita eniten suhteessa hintaan. Ja se halvin tuppaa olemaan tyyliä tarjousmakaroni, ei mikään kasvikset (koska niistä saa niin vähän energiaa).
Itselläni kyllä ruokavalio on tullut kalliiksi sen jälkeen kun terveellistin, mutta toisaalta, mulla ei ole rahasta tiukkaa joten en ole yrittänyt edes miettiä hintoja. Avokadot, oliivit, aurinkokuivatut tomaatit, erikoisemmat juustot, pähkinät tms eivät ole niitä halvimpia ruoka-aineita.
300 €/kk riittää varmasti terveelliseen ruokaan. Sen pystyy maksamaan toimeentulotuestakin, jos elää muuten säästeliäästi.
On. Tuoreet ruoka-aineet ovat aina halvempia kuin prosessoitu höttö.
Eli kun teet itse, ostat riittävän isoissa erissä ja pakastat tarvittaessa, saat edullista terveellistä ruokaa.
Jos joku maksaa hieman enemmän, sokeristen tuotteiden puuttuminen ostoskoreista kompensoi paljon.
Oma ruokabudjettini on 100e/kk eikä sillä kovin terveellistä ruokaa saa.
t. köyhä
No kala ei oo halpaa. Mutta on olemassa monia myyttejä koskien sitä, miten paljon esimerkiksi kasvisruoasta saa proteiinia. Oletko nähnyt paljon vegaaneja joilla on surkastuneet lihakset? Päinvastoin. Esimerkiksi kukkakaalissa on enemmän ihmisen käyttöön saatavilla olevaa proteiinia kuin kanassa. Jos haluaa erittäin tiiviissä muodossa olevia aminohappoja eli proteiinin rakennusaineita, kannattaa investoida jonkin kuukauden alussa isoon pakkaukseen Spirulinaa. Se on levää jota voi ripotella smoothieen (smoothiekin on halpaa jos siinä on lähinnä banaaneja, avokadoa tosi säästeliäästi ja halvimpia Lidlin pakastemarjoja.
Riisissä on vain 2g proteiinia mutta se sopii useille IBS-potilaille, kuten minulle. Eritoten tahmea valkea riisi on itseasiassa laihduttavaa, vastoin kaikkia aiempia oletuksiani ja yleistä uskomusta. Se limainen tärkkelys siinä pitää kauan nälkää. Rasvalla ei tosin kannata läträtä jos ei tahdo että tärkkelykset riisistä tai perunoista ym. lihottaa. Mutta riisiä kannattaa ostaa kuun alussa iso 5kg paketti mikäli paikkakunnallasi on aasialaisia tai muunmaalaisia marketteja. Tai sitten voit ostaa vain kaupasta, eihän ne sielläkään ole kallista. Perunat on ongelmallisempia jos ajatellaan pilaantumista, mutta keitettyjä perunoitakin voisi pakastaa. Jos pystyt syömään palkokasveja niin osta kuivamuonana vaikka linssejä ja mungpapuja. Mungpavuista saa tehtyä liottamalla ja keittämällä ties mitä ihanaa, kuten falafelejä ja burgerpihvejä.
Kasvisruoassa kaiken A ja O on mausteet. Kuukauden alussa olisi hyvä sijoittaa myös kasaan erilaisia mausteita mitä voi sitten kokeilla ruokiin. Jos tykkää tehdä salaatteja niin S-marketissa on halpoja oliiveja sun muuta höystettä, jolla siitä saa kyllä ihan täyttävän. Jos ei tahdo ihan vegaaniksi alkaa niin munat ovat myös ihana lisuke salaattiin. Niitäkin voi maustaa esim laittamalla teriyaki tai soijakastikkeeseen keitettynä muutamaks tunniksi upotettuna. Kastikkeen voi sen jälkeen toki viellä käyttää johonkin.
Hedelmillä voi aika monta päivää elää pääasiallisena energianlähteenä, koska kuten aiemmin sanoin, niin sitä kallista rasvaa ja varsinkaan- eläinproteiinia ei ihmiskeho tarvitse niin paljon kuin väitetään. Proteiinia on tärkeää muodostaa mutta helpommin imeytyvänä sitä saa aminohappoina kasvikunnan tuotteista. Hyvä nyrkkisääntöhän on että mitä tummempi vihannes, sitä enemmän proteiininlähteitä.
Eikun keksimään. Ei se väärin ole, miettiä ruokaa! Ja energiaakin tulee. Jos jaksoit lukea tämän kaiken niin toivottavasti oli edes jotakin apua!
Puuro on hyvää jos se vaan ei aiheuta ihottumaa tai turvotusta. Sopii joillekin. Siihen voi heittää sekaan ihan mitä lystää. Toiset käyttää raejuustoa, minä en voi maitoakaan syödä, joten yks suosikkini on pakastemustikat (menee ihan muutama vain per annos) ja vaahterasiirappi tai hunaja.
Olen laskenut, että meillä kahden hengen taloudessa on mennyt ruokaan tässä kuussa 170€. Ja ollaan todella jouduttu venyttämään senttiä. Aika yksinkertaista on ollut, mutta joka päivä ollaan saatu lämmin ateria, johon sisältyy kasviksia ja hedelmiä. Toki hyvin yksinkertaisesti, banaani, kaali, porkkana, peruna, sipuli, appelsiini ja omenat pääasiallia tuoretuotteita. Alkukuusta ostin kokonaisen lohen, kilohinta 10€. Maksoin kalasta muistaakseni 17€. Jaoin sen neljään osaan ja ollaan syöty siitä soppaa, graavia ja ihan fileenä. Pakkasessa on vielä yksi annos kahdelle odottamassa. Seitiä ja tonnikalaa on aina varuilta kaapeissa, kun eivät mene huonoksi lyhyessä ajassa. Silakoita ollaan syöty kerran tässä kuussa. Cittarista nappasin ruusukaalia ja parsaa tarjouksesta. Punajuurta syön purkista, sitäkin on aina kaapissa. Ja toki kanaa, possua ja nautaa on saanut lautaselle kanssa.
En koe, että joku puutostauti olisi tulossa. Mitä pidemmälle kevättä ja kesää kohti liikutaan, sitä enenmän saa kasviksia lisää hyötykäyttöön. Nyt alkaa olemaan inkiväärin, greipin, limen, kukkakaalin ja varsisellerin aika käsillä.
40e/vko tuo yhdelle henkilölle jo aika hyviä herkkujakin mukana ja terveellistä ruokaa. Mutta esim 20e/kk niin pitää jo tehdä itse paljon ruokaa, pakastaa ja juosta tarjousten perusteella. Mitä halvemmalla haluaa mennä, sitä enemmän pitää itse tehdä töitä sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan terveellistä ruokaa voi melko halvallakin saada, onhan niitä esim. halpoja kasviksiakin.
Ihan ääriköyhälle kyllä valitettavasti edes se ei ole välttämättä vaihtoehto, koska sille ei voi mitään että silloin on pakko miettiä mistä saa vaan kaloreita eniten suhteessa hintaan. Ja se halvin tuppaa olemaan tyyliä tarjousmakaroni, ei mikään kasvikset (koska niistä saa niin vähän energiaa).
Itselläni kyllä ruokavalio on tullut kalliiksi sen jälkeen kun terveellistin, mutta toisaalta, mulla ei ole rahasta tiukkaa joten en ole yrittänyt edes miettiä hintoja. Avokadot, oliivit, aurinkokuivatut tomaatit, erikoisemmat juustot, pähkinät tms eivät ole niitä halvimpia ruoka-aineita.
Terveellisesti voi syödä vallan hyvin ilman noita mainitsemiasi ruoka-aineita. En usko, että erikoisemmat juustot ovat paljonkaan tavallisia terveellisempiä.
En osaa sanoa, minkä verran minun "terveellinen" ruokani maksaisi kaupassa, kun kalastetaan, metsästetään, marjastetaan ja kesäisin kasvatettaan itse ruokaa. Ei todellakaan ole joka aterialla erivärisiä vihanneksia, mutta on sentään yleensä muutakin kuin perunaa. Hedelmiä n harvoin,mutta kotimaisia metsämarjoja jossakin muodossa päivittäin.
Kaupasta ostetut juurekset ja kaali ovat halpoja, mutta ne pitää ihan itse valmistaa syötäväksi. Tähän aikaan vuodesta porkkanat vähintään kuoria.
Vierailija kirjoitti:
Kaupasta ostetut juurekset ja kaali ovat halpoja, mutta ne pitää ihan itse valmistaa syötäväksi.
Mitä valmistamista niissä on? Lanttu on helppo kuoria ja kaalille riittää pelkkä pesu.
Pavut ja kikhetneet kannatta ostaa kuivattuina, liottaa ja keitellä isot satsit ja laittaa sopivissa annoksissa pakkaseen sit saa noådaan.papupataa tai kasvipihvejä tai falafelejä tai mitä nyt haluaakaan.
Silakat ja muikutkin usein halpoja alle kympin kilo, seitiä saa pakkasessa samaan hintaluokkaan. Tonnikalasta vaihtelua ja savudiikaa usein tyhjiöpakkauksessa 10-11e kilo. Lohta jos löytää halvalla.
Juureksia ja kaaleja voi täydentää pakastevihanneksilla.
Terveellisen ruoan lisäksi tulee olla myös terveelliset elämäntavat. Ja jos nyt aletaan puntaroimaan terveyttä, niin sanoisin että teknologian kehityksen myötä käsitys terveydestä on hyvissä kantimissaan (vähän liiankin hyvissä :) ). Se on itseasiassa hyvinkin monesta eri näkökulmasta tarkasteltava käsite tuo "terveys", joka käsittää sekä ihmisen mielen että ruumiin.
Vierailija kirjoitti:
300 €/kk riittää varmasti terveelliseen ruokaan. Sen pystyy maksamaan toimeentulotuestakin, jos elää muuten säästeliäästi.
Ei pysty käyttämään toimeentulotuesta noin paljon ruokaan. Kyllä niitä muita menoja sen verran paljon kertyy.
Toisaalta hieman vähempi kyllä riittää ihan kohtalaisen terveelliseen ruokaan. Paljon auttaa, jos asunnossa on pakastin; voi ostaa esim. kalaa silloin kun halvalla saa, kerätä itse marjoja ym.
Terveellinen ruoka nimeomaan on halpaa. En vaan ymmärrä miksi pitäisi olla montaa eri sorttia kasviksia joka päivä, miksei yksinkertaisempikin värikimara riitä? Kalaa ja kasviöljyjä ei tarvita lainkaan.
Maaeläinrasvaa eli rasvaista maaeläintä sisäelimiä pelkäämättä, kausikasviksia. Kaksi ateriaa päivässä riittää. Halvaksi tulee kun ajattelee hintaa per kalori.
Ei taida ihan olla. Riippuu toki mikä on mielestäsi halpaa ja mikä kallista.