Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako opiskella IT-alaa, jos ei halua koodata?

Vierailija
20.03.2017 |

?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellessa joutuu koodaamaan ja hankkimaan ymmärrystä aiheesta, töissä ei välttämättä tarvitse itse koodailla. Tosin sellaisissakin työtehtävissä on pysyttävä ajan hermolla.

Mielenkiinnosta kysyn, että minkälaiset työtehtävät it-alalla sinua kiinnostavat? :)

Vierailija
2/6 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri kannata. Yhä vähemmän on sellaisia esim. puhtaan määrittelijän, testaajan tms rooleja kuin aikanaan, joissa ei tarvi koodata. Kehitys on mennyt ketterämmäksi ja useimmissa paikoissa käytännössä kaikki johtajia lukuunottamatta koodaa, suunnittelee, määrittele, testaa, tekee buildeja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua koodata siksi että inhoaa sitä yli kaiken, tai ei siitä ymmärrä tuon taivaallista niin sitten kannattaa valita joku toinen ura.

IT-alan töissä ei tarvitse läheskään aina koodata, mutta paremmin palkatuissa tehtävissä koodinlukutaito on valtava etu, jos ei lähes välttämättömyys. 

Vierailija
4/6 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Et usko miten paljon alalla on jo esim käytön tuen henkilöitä työttömänä.

Vierailija
5/6 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele. Hammasta purren varmaan aanselviät pakollisista koodaus kursseista (niitä on kohtuullisen paljon). Vaikka et töissä koodaisisi (projektipäällikkö, esimies, arkkitehti, markkinointi), niin aika hitommoinen etu siitä on, että olet alasta kiinnostunut ja osaat koodata. Jos et ymmärrä, mitä alaiset tekee, miten arkkitehtuuri toteutetaan tai mitä asiakkaat haluaa ja onko se toteutettavissa, niin aika rasite olet kollegoille ja pomona, ja ainakin lähiesimiehenä tai tiiminvetäjänä surkea. Et ole uskottava, et osaa tukea,et ymmärrä, et saa arvostusta.

Miksi mennä alalle, joka ei kiinnosta?

Vierailija
6/6 |
20.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele. Hammasta purren varmaan aanselviät pakollisista koodaus kursseista (niitä on kohtuullisen paljon). Vaikka et töissä koodaisisi (projektipäällikkö, esimies, arkkitehti, markkinointi), niin aika hitommoinen etu siitä on, että olet alasta kiinnostunut ja osaat koodata. Jos et ymmärrä, mitä alaiset tekee, miten arkkitehtuuri toteutetaan tai mitä asiakkaat haluaa ja onko se toteutettavissa, niin aika rasite olet kollegoille ja pomona, ja ainakin lähiesimiehenä tai tiiminvetäjänä surkea. Et ole uskottava, et osaa tukea,et ymmärrä, et saa arvostusta.

Miksi mennä alalle, joka ei kiinnosta?

Olen itse it-alalla ja mulla on kyllä kokemus, että ihan eri alojen ihmiset on parhaita esimiehiä. Entiset koodarit / it-tyypit on usein aika huonoja, esim. taipuvaisia aliarvioimaan hommiin kuuluvan ajan, eivät huomioi projektinhallintaan kuluvia aikoja tms. Ajattelevat tyyliin "kyllä minä koodaisin tuon päivässä", eivätkä huomaa että se on happy day scenario jossa kaikki menee putkeen, yksikään sähköposti, soitto, ongelmanselvitys tms ei katkaise työtä tms.

Oma tämänhetkinen esimieheni on rakennuspuolen insinööri. Erittäin hyvä projektipäällikkö meille parillekymmenelle koodarille. Koska hän ei varsinaisesti osaa toteutusta, hän luottaa paljon meihin asiantuntijoihin ja antaa vapautta ja tilaa. Esim. saamme itse tehdä työmääräarviomme ja jos asiakas hyväksyy ne, ne on ok. Ei pomo myöskään sitä päätä onko joku toteutettavissa vaan sen toteutusalan asiantuntijat, pomo konsultoi meitä. 

Mutta tosiaan jos it-alaa opiskelee niin ei kukaan pääse käytännössä suoraan mihinkään päällikköasemaan vaan homma pitää aina aloittaa jostain ruohonjuuritasolta, koodauksesta, testauksesta, helpparista. Jos nämä hommat ei yhtään nappaa, ei kannata opiskella alaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme