perhetyöstä kokemuksia?
Oon pienen vauvan yh, ja apua perhetyöstä suorastaan tuputetaan.. Onko kukaan käyttänyt noita palveluita? Minkälaisissa tilanteissa?
Kommentit (6)
Ei mulle ole epäselvää, että mihin sitä apua voi käyttää. Kysyin ihan vaan kokemuksia.
ap
Tulevat kyttäämään ja etsimään virheitä.
Älä suostu.
Pitää olla siivosti kun tädit tulee. Pienikin perseily lapsilta voi johtaa huostaanottoon.
Perhetyötä en suosittele mihinkään isoihin ongelmiin. Kaikkein käyttökelpoisin apu ehkä joillekin teini vanhemmille tai muutenkin ensimmäisen lapsen epävarmoille vanhemmille joilla on tarvetta ihan yksinkertaisiin itsestäänselvyys ohjeisiin tai johonkin peruskauraan kuten: miten nukutan lapsen, miten toimin lapsen uhmakohtauksissa, ruokinta, kodinhoito jne...
Ahaa, tätä mä vähän oon miettinytkin. Multa kun on palaverissa kysytty että tarvitsenko apua arjen askareissa tms, mutta kun ne hoituu multa oikein hyvin kaikki vaikka itsekseni olenkin vauvan kanssa. Oikeen tuputtamalla tuputtavat sitä työtä, ihan vaan vaikka että pääsisin itsekseni shoppailemaan. Mutta kun ei se ole mulle vaiva eikä mikään ottaa sitä vauvaa mukaan ja lähteä ostoksille?
Onneks en oo ehtinyt sopia mitään :D Kiitos vastauksistanne!
ap
Jos sulle oikein tuputetaan eli oot lapsiperheiden sosiaalihuollon työntekijän kanssa asiasta keskustellut ja hän on sulle sitä suositellut, niin kyllä sun pitäisi tietää, miksi sitä tuputetaan ja mitä hyötyä siitä voisi olla.
Jos taas homma on sulle epäselvä, niin kysyt vaan rohkeasti uudestaan tältä työntekijältä (sossulta), että mikä se sun asiakassuunnitelma nyt on tarkalleen (siitä pitäisi olla virallinen, kirjallinen versio). Suunnitelmassa pitäis olla eriteltynä selkeästi, että miks juuri sulle ehdotetaan perhetyötä ja mitä sillä tavotellaan sun kohdalla. Sun kannattaa vaatia, että sulle selitetään selko suomenkielellä, mitä sillä perhetyöllä tavotellaan ja mitä siinä käytännössä tulee tapahtumaan (sehän riippuu ihan sun tilanteesta ja tarpeista).
Ei asiakkaalle pitäisi jäädä epätietoinen olo sen jälkeen, kun perhetyötä on tarjottu. Sun työntekijä on hoitanut homman leväperäisesti, jos asiassa on epäselvyyksiä.
https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/sosiaa…
T. Sossu