Miksi suomalaiset eivät tykkää käydä töissä?
Miksi täällä on niin paljon masennusta, uupumusta jahuonoa ilmapiiriä töissä? Miksei suomalaiset tykkää käydä töissä? Vai onko se vain harhaa että vain täällä ei tykätä läydä töissä. Onko ulkomaillakin samallailla jaksamattomuutta ym.
Itsekin kohta lähdössä töihin ja maanantai taas vituttaa. Ei jaksa, väsyttää ja masentaa ja ahdistaa tuleva päivä.
Kommentit (43)
Koko ihmiskunnan historia on vapautumista työn orjuudesta, joten toivokaamme ,että se jatkuu. Työ on ihmiselle välttämätön paha, ainakin sellainen työ joka ei kasvata hengisesti, ei anna merkityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Moni kokee työn vain välttämättömäksi pahaksi, josta saadulla palkalla rahoitetaan eläminen ja tehdään/hankitaan jotain kivaa.
Sehän on työn ainoa tarkoitus
Anna-Marjaana kirjoitti:
He jotka eivät ole nuorena tajunneet sivistää itseään, tekevät nyt jotain matalapalkkaista duunarihommaa ja ymmärrettävästi tämä on syvältä. Me, jotka sivistimme itseämme, olemme nyt mukavissa töissä :^)
Eivät ne asiantuntijatyötkään aina pelkkää herkkua ole; kiire, suuri vastuu, välillä tiukatkin aikataulut, töitä saattaa joutua viemään kotiinkin, keskeytykset...
Tästä asiastahan on tehty tutkimuksiakin. Ja niissä todettu, että kaikista eniten työmotivaatioon ja työssä viihtymiseen vaikuttaa työntekijän mahdollisuudet vaikuttaa omaan työhönsä.
Anna-Marjaana kirjoitti:
He jotka eivät ole nuorena tajunneet sivistää itseään, tekevät nyt jotain matalapalkkaista duunarihommaa ja ymmärrettävästi tämä on syvältä. Me, jotka sivistimme itseämme, olemme nyt mukavissa töissä :^)
Hahhah. 13€/h palkkaa ja saan tehdä töitä oman harrastukseni parissa. Sivistymätön ja kouluja käymätön luuseri muiden mielestä, mutta itse tykkään. Sekös sinua harmittaa kun hikoilet jossain toimistossa tietokoneen ääressä.
Anna-Marjaana kirjoitti:
Ei se mene automaattisesti niin, että duunariammatit ovat huonopalkkaisia ja akateemiset ammatit hyväpalkkaisia. Esim. veturinkuljettajilla, ahtaajilla ja prosessinhoitajilla on hyvä palkka, sen sijaan mm. kirjastonhoitajilla ja lastentarhanopettajilla pieni.
Olen vaikeasti masentunut, ahdistunut, yksinäinen Asperger-syndroomainen ja viihdyn töissä paremmin kuin kotona... Elämän pitaa olla tarpeeksi epämukavaa vapaa-ajalla, että töissä olisi mukavaa.
Töissä on kivaa. Jos ei viihdy, pitää ettiä toinen paikka. Hyvillä mielin lähden aamuisin töitä tekemään, että on tyytyväiset asiakkaat.
Anna-Marjaana kirjoitti:
Eiköhän sinun "työsi" ole julkisella ja lähinnä teeskentelet tekeväsi työtä. Viihtyvyys huipussaan kun pitkät kahvipaussit, pitkät ruokatunnit ja niiden väliset taukopaikat jossa "työ"kavereiden kanssa puhutte paskaa ja surfaatte netissä.Lisäksi "töihin" myöhässä ja aikaisin kotiin firman (lue, veronmaksajien) laitteet mukaan.
Ei ole mitään väliä tykkääkö vaiko ei käydä työssä.
Vierailija kirjoitti:
Töissä on kivaa. Jos ei viihdy, pitää ettiä toinen paikka. Hyvillä mielin lähden aamuisin töitä tekemään, että on tyytyväiset asiakkaat.
Töissä ei tarvitse olla kivaa.
Siksi koska siitä ei makseta tarpeeksi. Palkalla ei täällä elä.
Monikohan meistä kävisi töissä tai koulussa, jos ei olisi pakko? Tai no, töissähän ei ole pakko käydä, mutta sitten on ihan turha valittaa, jos rahat eivät riitä mihinkään tai vaikka riittäisivätkin, niin ei ole varaa tehdä tai hankkia mitään ylimääräistä.
Koska töiden sisältö on paskaa, työyhteisöön mahtuu aina muutama mätämuna, rakennukset mätänee käsiin, joustamattomuus työpaikoilla eli et pysty vaikuttamaan juuri mihinkään itse, meluisat avokonttorit, työmatkaruuhkat koska kaikkienon pakko raahautua samaan aikaan töihin, työperäiset vaivat koska työympäristöön ja viihtyvyyteen ei voi vaikuttaa, työajan pidennys, eläkeiän nosto.
Koska tuntuu, että se vie ihan liikaa aikaa elämästä. Välillä olisi kiva viettää enemmän aikaa sukulaisten ja ystävien/kavereiden kanssa. Ja toisinaan tuntuu, ettei omalle perheellekään ole tarpeeksi aikaa.
Olisiko sillä asian kanssa jotain tekemistä, että on näköjään päätetty että tämä on hyvä systeemi, että 4/5 työikäisista tekee työt ja 1/5 on työttömänä? Mistä seuraa liikaa työtä ja kiirettä siellä työpaikalla.
Jos nyt omia menneitä töitäni ajattelen, niin eniten pänni duunata it-palveluita lähinnä kunnalle tuottavassa yrityksessä, jossa joka ikinen vartti piti kirjata johonkin tuntikirjanpitosysteemiin, jossa oli sen tsiljoona momenttia joista valita, minkä projektin töitä tuli tehtyä. Usein meni tehdyn työn kirjaamiseen ja laskuttamiseen enemmän aikaa kuin itse työn tekemiseen, mikä tappoi motivaatiota aika tehokkaasti. Ei oikein voinut olla asiakkaankaan suuntaan joustava, kun piti ensin varmistaa, että työn teettämiseen varmasti on lupa ja juuri minun se kuuluu tehdä. Siinä karisi minun silmiltäni suomut, mitä tulee siihen että yksityinen palveluntuottaja hoitaisi hommat tehokkaammin.
Yleensäkin itse työ on ihan ok, silloin kun sen saa hoitaa kunnolla ja ilman turhaa byrokratiaa. Se rassaa, jos pitää tehdä huonoa jälkeä.
Eipä ole paljon syytä rässyihin viitata, mutta kyllä he joskus löytävät totuuden:
Tsekatkaa Leningradia muutenkin...
P.S. Ei haittaa, vaikkei kieltä osaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska siitä ei makseta tarpeeksi. Palkalla ei täällä elä.
Riippuu ehkä ihmisestä millä elää. Mulle maksettu 2200 euroa brutto, olin ihan tyytyväinen ja olisin edelleen, jos tuon verran saisin. Taitaa olla alle suomalaisten keskipalkan. No, raatakaa te, minä sinnittelen työttömänä.
moni käy paskassa duunissa vain että saa rahaa että voi pari viikkoa olla etelän rannoilla vuodessa ja sitten tulla taas takaisin paskahommaansa, väsyneeseen arkeen, tv:n tuijotteluun ja ankeaan perusruokaan.
mieluiten työttömänä kuin paskassa duunissa. mutta paskalle duunille on ottajia - suomalaiset siis rakastavat salaa sitä paskaa, koska antavat sille niin paljon elinvoimastaan.