Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Merinovilla kutittaa

Kutikuti
19.03.2017 |

Ostin merinovillaisen aluskerraston kun merinovillaa on lähipiirissä niin kovasti hehkutettu ja panostinkin myös rahallisesti että on sitten varmasti laadukas ja kestävä. Niin mitäs hittoa. En todellakaan ole tiennyt / ymmärtänyt että merinovilla kutittaa? Tässä koeistan toista kertaa kerrastoa kotosalla ja heti kun vähänkin liikkuu kutittaa ja pistelee raivostuttavasti. Onko tässä nyt jotain mitä en tajua? Kuuluuko tänne alle laittaa vielä toinen kerrasto? Vai loppuuko kutina käytössä eli kun kangas jotenkin kuluu? Ei kyllä pääse tällä tahdilla kulumaan.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kutittaa jotkut merinovillatuotteet, tosin ei kaikki. Kašmir käy aina. Ihmiset ovat erilaisia. 

Kerrastoina mulla on Hanron ja Ruskovillan villa-silkkiä. Ilmeisesti se 30% silkkiä auttaa, sillä ne eivät kutita. 

Vierailija
22/26 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merinoa on monen laatuista. Minkä valmistajan kerrasto, ap?

Itsellä ruskovillan merinot ja silkkivillat molemmat toimineet hyvin. Kahdeksanvuotiaalla tytöllä name it:in ohut merinovillakerrasto oikein tykätty. Ja on herkkäihoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö ap käyttämään tavallista villaa, niin että se on suoraan iholla?

Minä en. Olen kai allerginen tai yliherkkä. Tavalline; villa suorastaan polttaa ihollanI. Löysin Hjärtegranilta extrafine merinolankaa ja huomasin että se ei kutise käsissä. Innostuin siitä ja olen kutonut nyt syksyn aikan 10 paria sukkia siitä lahjaksi. Oikeaa villaa kun eiån voi kutoa.

Nyt olen huomannut, että,eipä sekään ole allergiavapaata. Käsiäni ei kutise tai polta neuloessa, mutta mulla kihelmöi kasvot, varsinkin posket. Eli samaa allergiaa se on, mutta vain lievempänä. Lanka pölisee kutoessa ja kasvoillehan sitä päätyy. Harmittaa kyllä.

Vierailija
24/26 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä merinon pitäisi kutittaa ollenkaan. Mulla on alusvaatteetkin merinoa ja vähän kaikki muukin. Aika outoa, sinuna veisin takaisin kauppaan.

Tulee mieleen että Lidlistä kerran haksahdin ostamaan "merinopaidan" joka kyllä kutitti hulluna, mitähän lie se sitten oli. Mutta nyt ei varmaan ollut siitä kyse?

Mulla on juuri nyt Lidlin 100% Cashmere -paita päällä. Ei kutita liikaa. Olen vilukissa.

Vierailija
25/26 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katos kun se villa on tarkoitettu lampaille suojaksi ja lämmikkeeksi, ei sulle. Sulle se villa ei edes sovi. Kutittaa ja pistelee on pientä verrattuna siihen mitä ne lampaat joilta se villa on viety on joutunu kokemaan ennenkuin ne on tapettu.

Tiedoksesi: Ei lampaita tarvitse tappaa villankeritsemisen yhteydessä. Villa on uusiutuvaa.

Hih. Totta. Näin se tieto katoaa sukupolvien myötä.

Aapeli Saarisalo (oliko lie kokonaan kasvissyöjä, en tiedä) huudahti: Nyt ne vitamiinit on katossa! Kun joku halkaisi keräkaalen.

"Hihi hih hih" varmaan ne lampaat ihan nauttivat ilman puudutusta leikatuilla peräaukkojen ympäryksillään (mulesing) kun lampaiden villantuotanto elinkaari tulee loppuun n. 12-18 kuukauden iässä, tai muusta syystä "investoinnin tuotto" heikkenee menevät samantien teuraaksi. Luonnossa elävät normaalisti n.10-12 vuotiaaksi, jotkut jopa 20v.

Onneksi nykyään voi ostaa mulesing-vapaata villaa.

Vierailija
26/26 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ja käytännössä itse koettu:

Merinovilla jaetaan eri karkeusluokkiin kuidun halkaisijan mukaan. Mitä hienompaa kuitua, sitä vähemmän se myös ärsyttää ihoa. Jos merinovillainen vaate kutittaa tai ärsyttää iholla, on materiaalissa silloin käytetty karkeampaa raaka-ainetta. Parhaimmat merinovillalaadut eivät aiheuta ongelmia iholla.14.12.2019

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi