Olipa taas palvelua kirjakaupoissa
Ihmetyin, miten alas Akateemisen ennen niin loistava palvelu on mennyt. Tiedustelin erästä kirjaa, onko heillä. Myyjä kääntyi koneelle tutkimaan asiaa, ja sanoi, että e-kirjana löytyy. Sanoin, että haluaisin ihan konkreettisen painetun kirjan, eikö kyseistä kirjaa löydy sellaisena? Ei kuulemma heiltä ainakaan. No mutta kai siitä on otettu painos, myyty paperisena, vai onko? "En tiedä, kun ei tää meidän järjestelmä kerro sitä". (Järjestelmä oli AdLibriksen sivut.)
Ilmeisesti Akateemisen päätteillä pääsee vain ja ainoastaan AdLibrikseen, ja jos ei sieltä tietoa löydy niin se on sitten voi voi. Kirjakaupasta ei siis saa tietoa, onko jotakin teosta milloinkaan painettu paperisena vai ei. Jaaha.
No eipä hätää, jatkoi saman tien Suomalaiseen Kirjakauppaan. Taas myyjä katsoo koneelta, kunhan olen ensin kolmeen kertaan tavannut kirjan nimen. "Tää on niin vanha kirja, ettei siitä oo enää otettu uutta painosta!" (Kirja on julkaistu vuonna 2013.) Okei, ei ole otettu uutta painosta - tarkoittaako tämä, ettei kirjaa ole teillä saatavilla? "Joo, meillä ei oo sitä!" Ahaa, eikö missään Suomalaisen Kirjakauppaketjun kaupassa? "No on sitä muissa kirjakaupoissa muttei meillä." Okei. No saisiko sitä tilattua tänne? "Se kyl maksaa postiennakon verran." Okei, okei. No mikä se hinta sitten postiennakon kanssa olisi? "No mä en sitä tästä nyt nää, kun tää on tarjouskirja ni mulle ei se tarjoushinta näy. Postiennakko siihen päälle on vähän yli seitsemän euroa."
Okei. Hän ei näe hintaa koneelta, eikä voi soittaa eikä kysyä sitä. Asiakkaan pitäisi sokkona tilata, tai sitten matkustaa kyseiselle paikkakunnalle perskohtaisesti hakemaan ko. kirja. Myyjä oli vallan tyytyväinen ajatukseen, että minä matkustan Rovaniemelle hakemaan kyseistä kirjaa. Enempää hän ei voi asian hyväksi tehdä.
Minne palvelu ja ammattitaito on kadonnut? Verkko on hyvä väline, mutta sen lisäksi pitäisi osata tarttua puhelimeen ja soittaa - ainakin jos asiakkaan takana ei ole jonoa eikä asiakkaita muutenkaan koko kaupassa. Mutta olisi kai ollut liian vaivalloista sunnuntaipalkalla.
Kommentit (11)
Ei kirjakaupoissa ole enää asiantuntemusta ja halua palvella. Myyvät kuin vessapaperia ja samantyyliset nuoret tietämättömät myyjät kuin joka ketjussa nykyään. Ostan kirjani netistä ja suosittelen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjakaupoissa ole enää asiantuntemusta ja halua palvella. Myyvät kuin vessapaperia ja samantyyliset nuoret tietämättömät myyjät kuin joka ketjussa nykyään. Ostan kirjani netistä ja suosittelen kaikille.
Todennäköisesti "myyjä" on ollut joku 9 € päiväpalkalla ahertava harjoittelija tai muu pari tuntia viikossa töitä saava henkilö.
En halua ostaa kirjoja verkosta, koska haluan ennen ostopäätöstä pitää kirjaa kädessä, tunnustella paperilaatua ja lueskella hieman, millaista kieltä kirjan teksti on. (Tiedän kyllä, että verkossa ostaessakin saattaa saada tekstinäytteen luettavaksi, mutta tunnustella ei voi.)
Luulen, että hankin kirjani jatkossa antikvariaateista. Jos kerran kolme vuotta sitten painettu kirja on "vanha".
-ap
Akateeminen kirjakauppa myytiin toissa vuonna ruotsalaiselle kirjajätti Bonnierille ja huomaa että AdLibris verkkokauppa on Bonnierin sekin. Nyt ymmärrät mistä kyse. Palveleva kirjakauppa, jossa oli osaava väkeä on muutettu kirjojen mäkkäriksi.
Veikkaisin että nyt myydään sitä kirjaa mitä eniten kaupaksi saadaan, joten erikoisten kirjojen ja lehtien saaminen on sitten vaikeampaa.
Suomalaisen kirjakaupan palvelu on mennyt samaan. Mulle kävi niin että tilasin ja maksoin verkossa kirjan Suomalaisesta. Jonkun viikon kuluttua ilmoittivat etteivät saakaan kirjaa toimitettua. Olin todella hämmästynyt. Sitten tajusin että hekin vaan tilaavat jostain kansainvälisestä verkkokaupasta noita kirjoja, joten yksi kappale on Lontoossa, yksi Washingtonissa joten jos Lontoon kappale on myyty, niin eivät toimita sitä USA:n kirjaa, koska siihen tulisi liikaa hintaa toimituskuluina.
Että semmoista "palvelua". Uskonpa että jos yrittäisi mennä kysymään neuvoja joistain teoksista, niin tuskin enää löytyisi asiantuntemusta.
Jos jotain erityistä hakee, paras on mennä sinne missä on palvelut ja asiantuntemus: kirjastot, ihan kunnan kirjastot, yliopiston kirjasto, Kansalliskirjasto, ja muut erityiskirjastot.
Surullista, niin surullista.
Muistan kun opiskeluaikoina vietin tuntikausia aikaa Helsingin Akateemisessa, se oli niin täynnä outoja ja erikoisia kirjoja, ettei tullut loppua! Ja heti kun sain vähänkin rahaa, ostin aina niitä, ennen kuin ne katoavat ulottuviltani.
Jokin aika sitten kävin Akateemisessa taas. Miten köyhä ja kepoinen oli sen tarjonta esim. kielitieteellisistä teoksista nykyään! Olin niin järkyttynyt, että en voinut jatkaa kiertelyä. Se aika on mennyt, kun sivistystä oli noin vain selattavissa, kenen tahansa tutustuttavissa. Nyt on vain tietämättömyyttä, näennäistä tehokkuutta ja välinpitämättömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
En halua ostaa kirjoja verkosta, koska haluan ennen ostopäätöstä pitää kirjaa kädessä, tunnustella paperilaatua ja lueskella hieman, millaista kieltä kirjan teksti on. (Tiedän kyllä, että verkossa ostaessakin saattaa saada tekstinäytteen luettavaksi, mutta tunnustella ei voi.)
Luulen, että hankin kirjani jatkossa antikvariaateista. Jos kerran kolme vuotta sitten painettu kirja on "vanha".
-ap
Käy katsomassa kirjastossa, sen voi myös kaukolainta Suomen muista kirjastoista, jos ei omalta paikkakunnalta löydy. Voit hypistellä ja päättää ostatko oman version.
Älkää nyt viittikö, saahan niistä kirjakaupoista nykyään kaikenlaista tosi kivaa, kuten niitä aikuisten värityskirjoja ja heijastimia ja puhelinkuoria ja ties mitä!
Äiti muutti hoivakotiin. Hänen iso puinen kirjahylly meni kaatikselle ja jumalaton määrä kirjoja.
Kirjat ja kirjahylly ei kiinnosta ihmisiä enää.
Se kirjahylly olisi ollut upee jossain kartanossa. Painoi kuin synti vaikka moneen osaan eroteltiin,
Jos tilaan kirjan niin netistä, kirjakaupoissa en enää käy.
Maailma digitalisoituu ja enää ei kannata tehdä useita painoksia ja jos ne loppuu niin ne loppuu. Tämä on toki sääli mutta turha tehdä enempää tai tulee tappiota. Ihmiset haluaa helppoutta ja mikäs sen helpompaa kun tilata omalta sohvalta kirja puhelimeen tai kindleen. Lisäksi tämä vähentää luonnon kuormitusta ja myös digikirja on halvempi. Samasta syystä kirjakaupat on alkaneet myydä enemmän ja enemmän tiimari tyylisesti sisustus esineitä ja askartelu jne rompetta ja kaiken maailman oheistuotteita.
Itse tykkään enemmän kirjasta mutta ymmärrän kyllä miksi asiat on niinkuin on.
Vielä pari vuotta sitten osasivat Akateemisessa kyllä kertoa että oliko painosta vielä jäljellä jne, ja tilasivat ilman mitään sen suurempia kuluja toisesta kaupasta jos sen asiakas halusi. Jos on palvelu mennyt tuollaiseksi niin ei näköjään kannata vaivautua edes paikalle kun netistäkin saa itse tilattua. Netistäkin tilatut kirjat saa käsittääkseni palautettua?
Ei palvelu- tai ammattitaito, tuotetuntemuksesta puhumattakaan ole enää tarpeellista kirjakaupassa. Täytyy osata myydä niitä bestsellereitä vain, ja jotain paristoja vielä kassalta päälle ;) Nimim. Ei ikinä enää!