Vanheneeko yo todistus?
Hei vaan kaikille! Mulla olisi pulma. Olen nyt lukiossa tokaa vuotta ja ensi vuoden kevään yhteishaussa haen ammattikouluun yo-pohjaiseen koulutukseen. Se kestää 2v. Eli v.2020 syksyllä hakisin ammattikorkeaan, onnistuuko se? Vai pitäisikö heti kun lukiosta valmistuu, hakea ammattikorkeaan vai voiko myöhemminkin? Kiitos jo valmiiksi jos joku voisi vastata. :)
Kommentit (20)
Ei se vanhene, ainakaan noin nopeasti, tosin minun vuoden 1980 yo-todistus ei kelpaa edes pyllypaperiksi. Ainakin opit on päästä hävinneet.
Miksi haet ensin amikseen?
Jos nyt kuitenkin haet, voit seuraavassa haussa hakea kummalla tahansa tutkinnolla. Moni tulee amikseen, kun ei muuten pääse amk.
Okei, kiva juttu ja kiitos vastanneille! Haen amikseen autopuolelle koska siitä on töitä ja se on alkanut kiinnostaa. Vähän myös ehkä "taukoa" kun lukiosta menee amikseen varsinkin yo pohjaiseen, MUKAVAAN koulutukseen, kun tämä lukio ei mitään järin mukavaa ole.
Niin ja Amk:ssa haen restonomiksi :)
Lieneekö amis sen "mukavampaa" kuin lukio? Omasta kiinnostuksestahan tietysti riippuu, millaisen koulutuksen kokee mukavaksi. Tärkeintä on, että löytää oman alansa. Ynnä tietysti se, että ko. alalla on töitä.
Näimpä se on kyllä! Joo no varmasti itse koen amiksen mukavempana kuin lukion, sillä lukiossa en ole omasta tahdosta :D
Vanhenee vanhenee. Jos ei kolmen vuoden sisään ole päässyt minnekään sisään, niin pitää käydä koko lukio uudestaan.
Asiakirjat vanhenevat 10v:dessa. Sen jälkeen esim. lukio on käytävä uudelleen. Siksi on olemassa iltalukiot aikuisopiskelijoita varten! Tällä vkolla itseasiassa kirjoitukset menossa. Jännittää vähän:-)
Hui kamala!!! Entä jos on päässyt amikseen sisän? huhhuh aikas tiukille vetää ajan kanssa jos en ekalla kerralla pääse amk sisään.
Hahaa okei siis vanhememisaika on siis 10v ? Helpottava kuulla!! :) Vooooi että, onnea ja tsemppiä kirjoituksiin! Mulla on ens perjantaina terveystiedon kirjoitukset.
Ylioppilastutkinto ei vanhene. Sitä varten opiskellut tiedot voivat kyllä vanheta, muttei itse tutkinto. Käytännön hyötyä siitä ei välttämättä enää ole, jos vuosikymmeniä myöhemmin haluaa lähteä opiskelemaan, mutta kerran hankittu yo-todistus pätee aina. Ns "aikuisena" opiskelemaan pyrkiessä monet muut asiat ovat kylläkin suuremmassa roolissa kuin vuonna XX hankittu valkolakki.
Tietämätön kirjoitti:
Hahaa okei siis vanhememisaika on siis 10v ? Helpottava kuulla!! :) Vooooi että, onnea ja tsemppiä kirjoituksiin! Mulla on ens perjantaina terveystiedon kirjoitukset.
Usko jo ettei vanhene. Jotka muut väittää, koittaa vaan kusettaa sua.
Apua, haha! Kiitos vielä sinulle selvennyksestä. Mahtava juttu ettei vanhene :)
Taidat käydä jotain Aku-Ankka koulua, kun et tuon vertaa mitään tiedä. Eikö sulla ressukalla isää eikä äitiä, kavereita tai ketään , joka sua ihan tavallisissa asioissa neuvoisi. Sen vaan sanon , normaaliperheen ylioppilas ei koskaan mene sen jälkeen ammattikouluun, se on tarkoitettu niille, jotka ei pysty jostain syystä korkeampaan opiskeluun. Siellä vaan juodaan ja tupakoidaan ja voi joutua elämän alamäkeen huonossa seurassa. Jos haave trasselijussi niin sinne vaan. Älä loukkaannu , mutta mä luulen, että haluat vaan ikuisesti olla opiskelija. Toihan on tosi pitkä tie päästä , siis 17 vuotta koulua ja sitten olet rasvamontussa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Yo-todistus ei vanhene koskaan.
Kuinka pitkään on mahdollisuus käydä yrittämässä korottaa vanhaa arvosanaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkään on mahdollisuus käydä yrittämässä korottaa vanhaa arvosanaa?
Voinko korottaa ylioppilastutkinnon arvosanojani?
Hyväksytyn kokeen saa uusia yhden kerran ilman aikarajaa.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/ylioppilastutkinto/usein-kysyttya
Niin no miten nyt kukin itse asiat näkee. Onneks meillä kaikilla on omat mielipiteet :) Musta on mahtavaa päästä amikseen, johon olis heti alussa pitänyt mennä. Jotain hyötyä lukion käymisessä sentään on, kun haen sinne amk:seen amiksen jälkeen. Jes jes ! :)
Vierailija kirjoitti:
Lieneekö amis sen "mukavampaa" kuin lukio? Omasta kiinnostuksestahan tietysti riippuu, millaisen koulutuksen kokee mukavaksi. Tärkeintä on, että löytää oman alansa. Ynnä tietysti se, että ko. alalla on töitä.
Kyllä yo-pohjainen amislinja on paljon mukavampaa kuin lukio!
Tietämätön kirjoitti:
Niin no miten nyt kukin itse asiat näkee. Onneks meillä kaikilla on omat mielipiteet :) Musta on mahtavaa päästä amikseen, johon olis heti alussa pitänyt mennä. Jotain hyötyä lukion käymisessä sentään on, kun haen sinne amk:seen amiksen jälkeen. Jes jes ! :)
No miten se lukion käyminen Amkkiin hakemista hyödyttää? Amkkiin haetaan yleisestikin amis pohjalta eli ihan turhaan oot lukion käyny jos noin mietit.