Onko hyvä muisti huippukoulunkäynnin kulmakivi?
Eli tarkoitan huippukoulunkäynnillä yksinkertaisesti hyvien arvosanojen saamista, esim. kokeista. (Suomen kieli on jännää. Siis ei kokki-ihmisistä vaan koulun koesuorituksista). Tarviiko mielestänne vaikkapa peruskoulun yläluokilla, tai lukiossa muutakin kuin hyvää muistia kymppien saavuttamiseksi? Kymppien oppilaat, luitteko johonkin kokeeseen vain kerran ja muistitte kaiken, vai miten onnistuitte?
t. Seiskan oppilas joskus vuonna....
Kommentit (7)
Peruskoulun puolella hyvä muisti ja äly.
Lukiossa huippuarvosanoihin tarvitaan edes jonkin verran työntekoa. Nähty on omassa perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun puolella hyvä muisti ja äly.
Lukiossa huippuarvosanoihin tarvitaan edes jonkin verran työntekoa. Nähty on omassa perheessä.
Tuon takia en mennyt lukioon.
Nimim. "Laiskamato".
Muisti on mielenkiintoinen aihe. Itse olen kiinnostunut työmuistin merkityksestä suoritustasossa. Tässä pikkujuttu aiheeseen liittyen:
http://blog.mensa.fi/?p=122
Älykkyys kasvaa työmuistia harjoittamalla
Lukioon asti olin huippuoppilas, enkä tiedä onko muistini mitenkään poikkeuksellisen hyvä. Mutta olen aika hyvä päättelemään asioita ja yhdistämään jo aiemmin kerättyä tietoa uuden oppimisessa. Joten järkeilemällä pääsi aika pitkälle, ainakin luonnontieteissä, joissa olin erityisen hyvä.
Kyllä mä tein töitä lukiossa, ka lähemmäs kympin. Ennenkaikkea musta uuden oppiminen on kivaa. Se tie vei sitten lääkikseen, jossa olet nyt, kyllä tähön toki töitä tarvitsi tehdä!
Yhdistelmä hyvä muisti+taito yhdistellä asioita. Jos tähän saa lisättyä sitkeyttä ja kärsivällisyyttä, niin usein on kiitettävän oppilaasta kyse.