Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jyväskylän lentoasema on kyllä aika kuollut paikka

Vierailija
16.03.2017 |

Kävin siellä tänään kääntymässä vähän ennen kuin matkustajaterminaali meni kiinni. Ihan tyhjä koko paikka lukuunottamatta joitain työntekijöitä. Ja Jyväskylä on kasvukeskus kaiken lisäksi vielä. Silti täällä on tommonen aika kuppainen lentoasema. Parempaakin voisivat ehkä pystyä, mutta juu pelkkänä asiakkaana en tiiä kaikkea tämän kaiken takana.:)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylään pääse helpommin junalla tai linkillä.

Vierailija
2/24 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kajaanin lentoasemaan verrattuna Jyväskylä on tosi vetävä mesta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylään pääse helpommin junalla tai linkillä.

Juu ymmärrän. Mutta entäs sitten ulkomaalaiset turistit? Tai kun tuolta ei kulje Jyväskylän keskustaan vissiin paljoa busseja päivässä ja kun taksilla matkustaminen keskustaan on myös aika kallista. No ehkä ne ulkomaalaiset tuleekin just Helsingin kautta jollain toisella kulkupelillä tänne Jyväskylään mieluummin.:)

Ap

Vierailija
4/24 |
16.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylään pääse helpommin junalla tai linkillä.

Juu ymmärrän. Mutta entäs sitten ulkomaalaiset turistit? Tai kun tuolta ei kulje Jyväskylän keskustaan vissiin paljoa busseja päivässä ja kun taksilla matkustaminen keskustaan on myös aika kallista. No ehkä ne ulkomaalaiset tuleekin just Helsingin kautta jollain toisella kulkupelillä tänne Jyväskylään mieluummin.:)

Ap

Kyllä! Esimerkin näimme juuri  Lahdessa kisaturistien mylviessä ja ottaessaan munaliköörishotteja nieluunsa silmien muljahdellessa nurinpäin onnesta.

Vierailija
5/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä Tampereellakaan paljoa liikettä ollut kesällä, kun hain sukulaisia koneelta. Pari haahuilijaa ja muutama taksikuski tyhjällä asemalla, kunnes kone saapui ja äkkiä oli asema täynnä eloa. Mikäli kentällä ei ole jatkuvasti auki esim. kauppoja tai baareja, joissa ihmiset haluavat käydä on aika selvää, että ihmisiä on vain silloin, kun koneita tulee tai lähtee.

Vierailija
6/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää lentokonetta eli matkustakaa niillä. Ainakun lähdette lomalle valitkaa joku maakuntakenttä Helsingin sijaan niin täältä Helsingin kentältä vapautuu muutama junttipaikka oikeille turisteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs sen mukavampi kuin rauhallinen lentoasema. Ei kaaosta, ei jonoja, ei kiirettä. Ei pelkoa pommiattentaateista.

I LOVE Juvaskula <3

Vierailija
8/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vissiin kuitenkin jyväskyläläinen?

Etkä ole tietoinen, että koko kenttää ollaan vähän väliä lakkauttamssa, kun ei sinne lennetä. Matkustajamäärät on niin vähäisiä, ettei siinä paljoa kehitetä palveluja. Ja se taas johtuu siitä, että kotimaan lennot on niin älyttömän kalliita, ellet satu saamaan jotan kesätarjousta. Euroopasta lentäessä saattaa Hki-jkl olla ylivoimaisesti se reissun kallein pätkä. Eli Jyväskylään ei oikeen kannata lentää. On kuitenkin niin, että bisnesmatkustajille ja monille turisteille se on helpoin ja nopein vaihtoehto.

Lentoaikataulutkin olivat niin järjettömät monta vuotta, että isot firmat siirtyivät käyttämään takseja ja muita yhteyksiä. Ulkomailta tulevat bisnesvieraat olisivat joutuneet odottamaan lentoa tuntikaupalla Helsingissä. Sitten aikatauluja rustattiin vastaamaan paremmin niiden tarpeita, jotka niitä lentoja käyttäisivät, eli esim. useilta Aasian lennoilta on sopiva jatkoyhteys, samoin USA:sta. Tämä kai virkisti vähän sitä lentoliikennettä.

Se on kyllä tosi surkeaa, ettei sieltä ole kunnollista yhteyttä keskustaan. Ei edes niitä takseja. Siinä on joku ilmainen puhelin, jolla taksin voi soittaa ja ohjeet siihen. Taksi tulee kai pääsääntöisesti sentään Tikkakoskelta eikä Jyväskylästä. Mutta kentällä on hupaisa rivistö kuljettajia aina kun suositumpi lento saapuu (esim. klo 16.30 tuleva). Kaikki joille systeemi on tuttu, tilaavat taksin etukäteen ja siellä saattaa olla 15 taksikuskia rivissä nimilaput kourassa. Joudun välillä hakemaan vieraita tuolta ja vielä useammin järkkäämään etukäteisvarauksia takseihin

Mutta useimmat maakunttien kentät kamppailee ihan saman asian kanssa, eikä edes välttämättä ole niin suoria ja hyviä yhteyksiä. Ei noissa maakuntakentissä nyt mitään palveluja kuhisevia matkustuskeskittymiä ole. Hetken on säpinää kun lento tulee ja lähtee, mutta muuten on kuollutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylän lentoasema on kyllä aika kuollut paikka

Rakennukset usein ovat.

Vierailija
10/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet vissiin kuitenkin jyväskyläläinen?

Etkä ole tietoinen, että koko kenttää ollaan vähän väliä lakkauttamssa, kun ei sinne lennetä. Matkustajamäärät on niin vähäisiä, ettei siinä paljoa kehitetä palveluja. Ja se taas johtuu siitä, että kotimaan lennot on niin älyttömän kalliita, ellet satu saamaan jotan kesätarjousta. Euroopasta lentäessä saattaa Hki-jkl olla ylivoimaisesti se reissun kallein pätkä. Eli Jyväskylään ei oikeen kannata lentää. On kuitenkin niin, että bisnesmatkustajille ja monille turisteille se on helpoin ja nopein vaihtoehto.

Lentoaikataulutkin olivat niin järjettömät monta vuotta, että isot firmat siirtyivät käyttämään takseja ja muita yhteyksiä. Ulkomailta tulevat bisnesvieraat olisivat joutuneet odottamaan lentoa tuntikaupalla Helsingissä. Sitten aikatauluja rustattiin vastaamaan paremmin niiden tarpeita, jotka niitä lentoja käyttäisivät, eli esim. useilta Aasian lennoilta on sopiva jatkoyhteys, samoin USA:sta. Tämä kai virkisti vähän sitä lentoliikennettä.

Se on kyllä tosi surkeaa, ettei sieltä ole kunnollista yhteyttä keskustaan. Ei edes niitä takseja. Siinä on joku ilmainen puhelin, jolla taksin voi soittaa ja ohjeet siihen. Taksi tulee kai pääsääntöisesti sentään Tikkakoskelta eikä Jyväskylästä. Mutta kentällä on hupaisa rivistö kuljettajia aina kun suositumpi lento saapuu (esim. klo 16.30 tuleva). Kaikki joille systeemi on tuttu, tilaavat taksin etukäteen ja siellä saattaa olla 15 taksikuskia rivissä nimilaput kourassa. Joudun välillä hakemaan vieraita tuolta ja vielä useammin järkkäämään etukäteisvarauksia takseihin

Mutta useimmat maakunttien kentät kamppailee ihan saman asian kanssa, eikä edes välttämättä ole niin suoria ja hyviä yhteyksiä. Ei noissa maakuntakentissä nyt mitään palveluja kuhisevia matkustuskeskittymiä ole. Hetken on säpinää kun lento tulee ja lähtee, mutta muuten on kuollutta.

Juu oon ihan jyväskyläläinen.:) Ja juuri eilen soitin itselleni taksin sieltä matkakeskukseen.:) Kerran aiemmin oon käyny siellä joulukuussa vähän ennen puoltapäivää ja silloin siellä oli vähän enemmän porukkaa liikenteessä. Joitain aasialaisia ja joku ruotsalainen porukka ainakin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluutta oli aikoinaan tehdä se kauas pohjoispuolelle, kenttä olisi pitänyt tehdä lähemmäksi etelä-länsilaitaa.

Vierailija
12/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs Mikkelin lentokenttä sitten? Ainut mitä siellä on niin siellä on lentoja. Jotain droneja, harrastusilmailua, puolustusvoimien henkilöstön kuljetuslentoja ja jotain liikelentoja ulkomailta sekä syöttöliikenteenä Helsinki-Vantaalle. Toisaalta toimii ihan hyvin tuollainen pikkukenttä missä ei ole muuta kuin check-in ja turvatarkastus, toimi ainakin silloin pari vuotta sitten kun lensin viimeksi Saksaan lähtiessäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylän kenttää ei todellakaan olla vähän väliä lopettamassa, se on nytkin Suomen vilkkaimpia kenttiä operaatiomääriltään. Asiakas vain on toiselta puolelta kiitotietä. 

Vierailija
14/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs Mikkelin lentokenttä sitten? Ainut mitä siellä on niin siellä on lentoja. Jotain droneja, harrastusilmailua, puolustusvoimien henkilöstön kuljetuslentoja ja jotain liikelentoja ulkomailta sekä syöttöliikenteenä Helsinki-Vantaalle. Toisaalta toimii ihan hyvin tuollainen pikkukenttä missä ei ole muuta kuin check-in ja turvatarkastus, toimi ainakin silloin pari vuotta sitten kun lensin viimeksi Saksaan lähtiessäni.

TusQ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on niin hölmö, että haluaa istua +3h junassa, kun jollain puolessa tunnissa max. kolme varttia pääsee jo Helsinkiin? Noh, kukakin käyttäköön vapaa-aikansa miten haluaa. Voisitte tehdä vapaa-ehtoistyötä senkin yli 2h, minkä istutte junassa ylimääräistä.

Vierailija
16/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä on jyväjemmarien paikka. Liikennöinti kyläyhteisön keskustassa tapahtuu pääasiassa traktorilla. Hevosenpaskaakin mahtuu asfaltille. Eivät ne heinähatut ja vilttitossut mitään lentämisestä ymmärrä.

Vierailija
17/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylän kenttää ei todellakaan olla vähän väliä lopettamassa, se on nytkin Suomen vilkkaimpia kenttiä operaatiomääriltään. Asiakas vain on toiselta puolelta kiitotietä. 

Niin Ilmavoimathan siellä tosiaan operoi joten siinä mielessä vilkas joo mutta matkustajaliikenteen lopettamisesta on ollut puhetta. Ilmasotakoulu on juuri se syy miksi Finavia ei ole sulkenut Tikkakosken kenttää.

Vierailija
18/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko Jyväskylä on ihan kuollut paikka. Miksi sinne edes pitäisi mennä?

(Olen asunut siellä ja parasta oli kun lopulta pääsin muuttamaan pois.)

Vierailija
19/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ihme kun lento Helsinkiin maksaa 150e 😂 45min lennosta. Siinä on hinnoittelu kohdillaan. Silloin kun joku halvempi (flybe?) lensi tuota väliä oli koneissa jopa matkustajia.

Vierailija
20/24 |
17.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on niin hölmö, että haluaa istua +3h junassa, kun jollain puolessa tunnissa max. kolme varttia pääsee jo Helsinkiin? Noh, kukakin käyttäköön vapaa-aikansa miten haluaa. Voisitte tehdä vapaa-ehtoistyötä senkin yli 2h, minkä istutte junassa ylimääräistä.

Mistä pääsee puolessa tunnissa Helsinkiin? Jos haluaa Helsinkiin, monelta Jyväskylää kauempanakin olevalta paikkakunnalta juna on nopeampi.

Lentäen on oltava maakuntakentilläkin liki tuntia lähtöä aikaisemmin. Sinne maakuntakentälle yhteydet on juuri niin hyvät kuin ketjussa on kuvattu, jos julkisilla haluaa mennä, moni saa varata pelkkään matkaan vaihtoineen tunteja. Autolla suurimmalle osalle maakuntakentät on ainakin puolentunnin päässä.

Ja kun pääsee koneeseen, ei Helsingissä olla todellakaan puolessa tunnissa, vaan siinä ajassa hädin tuskin renkaatkaan osuu kiitorataan. Maakuntakentillä koneeseen mennään yleensä varttia ennen lähtöä. Kun päästään Helsingin päässä kiitoradalle, odotetaan pahimmillaan vielä portin vapautumista. Lentokentällä saa laskea ainakin vartin, että on kulkenut terminaalista jatkoyhteyksille. Sen jälkeen vielä pahimmillaan tunti - puolitoista kohteeseen, jos ei satu menemään juuri julkisen reitillä olevalle asemalle.

Juna asemia on maakunnissa tiheämmin. Junalle mennään viisi minuuttia ennen aikataulun mukaista aikaa. Juna kulkee keskustaan saakka, jossa metroasema on rautatieaseman alla, mutta voi jäädä Tikkurilassa ja vaihtaa paikalliseen tai Pasilassa vaihtaa muille raidelinjoille.

Esimerkiksi keskustaan, Lauttasaareen, Pitäjänmäelle, Kiloon tai Mäkkylään olen kulkenut asiakkaille neljän tunnin junamatkasta huolimatta juuri siinä vähän reilussa neljässä tunnissa. Lentäen lyhyestä lennosta huolimatta on pitänyt olla kotoa lähdössä jo yli viisi tuntia aikaisemmin ja säätöä loppupään eri kulkupeleistä johtuen on paljon enemmän.

Maineestaan huolimatta jos junalla aikataulu muuttuu, se huomataan, koska se on poikkeus. Jos lentäen yksikään yhteys tai vaihto ei toimi odotetusti, sitä ei noteerata, koska siihen on varautunut, jos on yhtään kokemusta liikkumisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä