Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oon ollut pitkään varma että mussa on jotain vikana, mutta lääkärit ovat sitä mieltä että kuvittelen

Vierailija
15.03.2017 |

Kymmenen vuotta sitten sairastin jonkin voimakkaan virusinfektion, ja tästä jäi muistoksi turvonnut imusolmuke toiselle puolelle kaulaa ja toinen nielurisa turvonneeksi ja kyhmyiseksi. Sen jälkeen minulla oli useamman vuoden ajan voimakasta yöhikoilua, voimattomuutta, ruokahaluttomuutta, olin väsynyt, lievää lämpöä kokoajan.. Mutta noihin aikoihin koin myös vaikean eron, jonka myötä masennuin. Nuo oireet alkoivat kuitenkin kun tuo mystinen virus iski. Muistan vielä kuinka heräsin joka ikinen aamu/päiväunilta tai torkahdettuani aivan läpimärkänä. Nykyisin tuota vaivaa ei ole ainakaan samoissa määrin, hikoilen hiukan jos kämpässä sattuu olemaan turhan kuuma. Vuosikausien ajan oon sillointällöin käynyt lääkärissä oireiluista, mutta verikokeissa ei mitään häikkää eikä kaulan alueen patit ole muuttuneet mihkään, pienentyneet tai suurentuneet. Viime vuonna olin taas kummallisesti kipeänä, ja kaulalle ilmestyi uusi imusolmuke. Jokainen niistä liikkuu. Ultrassa kävin, ja olivat normaaleja turvonneita imusolmukkeita, ei viitteitä pahanlaatuisuuteen. Nyt oon taas viime aikoina kärsinyt voimakkaasta pahoinvoinnista, joka ei liity mihinkään syömisiin tms ja helpottaa vain nukkumalla. Tuota pahoinvointia on todella usein, semmoista tunnetta että vatsatauti olisi iskemässä. Ei tunnu varsinaisesti närästykseltä, mutta siltä että oksennus nousee välillä puolimatkaan. Ripulia tai muuta minulla ei ole. Tottapuhuen nämä vatsaoireet tuntuvat vähän samalta, kuin pahimpina masennusaikoina ahdistuessani. Mutta niistä ajoista on jo kauan, ja mulla on elämässä kaikki hyvin nykyään. Eikä pahoinvointi iske minään tiettynä hetkenä, se vaan tulee. Ylävatsa on myös koskettaessa ns epämukavan/aran tuntuinen. Mulla on vuosien mittaan ollut tuollaista silloin tällöin, mutta ei tosiaan näin usein. Nyt monta kertaa viikossa. Joskus sain kaverilta rauhottavia tuon pahoinvoinnin koittaessa, ja jo pieni määrä vei pahan olon pois. Psyykkistä? Nyt oon pahimpien olotilojen ollessa päällä ottanut murusen matkapahoinvointilääkettä ja se on vienyt pahimman oksetusolon pois. Niin tosiaan alkoi vuosia sitten yhtäkkiä myös älytön matkapahoinvointi, matkustan nykyisin tuon takia jollain kulkuneuvolla noin kerran kuussa.. jos sitäkään :D

Mikähän mua vaivaa? En mä nyt usko että voisin mieleni voimalla turvottaa imusolmukkeita, vaikka moni oire selittyy helposti psyykkisillä asioilla. Entäs nuo aikaisemmat voimakkaat yöhikoilut, lämpöilyt? Semmoista haaleaa läikikästä ihottumaakin multa löytyy, johon ei oo auttanut mitkään voiteet. Lääkärissäkin kävin näiden kanssa ja katsomatta sanoi että varmaan punatäplähilseilyä, ja että lähtee itsekseen. Vuosikaudet oon siitä kärsinyt, viime vuonna ihottumaa ilmestyi selkään. Onneks ei oo mitään kosmeettisesti kovin häiritsevää, semmoista todella haaleaa, hilseilemätöntä läiskää. Mutta huolestuttaa silti.

Kaikenmaailman syövät mulla on käynyt mielessä, mutta kai ne jo tämmöisellä aikavälillä sotkisivat veriarvoja näkyvästi ja kasvaimet kasvaisivat? Viime vuonna tutkittiin myös ettei muualla vartalossa ole turvonneita imusolmukkeita, eikä ollut muuta kun nuo kaulan alueen.

Niin ja olin tosiaan oireiden alkaessa 15vuotias, nyt ikää on sitten kymmenen vuotta enemmän.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin lisättäköön vielä että hengenahdistusta on myös viime aikoina ollut, raskauden aikana alkoi ja sen jälkeen jatkunut. Ei mitenkään kovin kovana, mutta niin että huomaan sen kuitenkin. Raskausaikana kyselin että saako varmasti tarpeeksi happea kun näin ahdistaa, sen happipitoisuus(?)mittarin mukaan hapenottokyky oli aivan täydellinen. Kuvittelenko tämänkin sitten?  Syvään hengittäessä putket tuntuu jotenkin tukkoisilta, ja välillä jopa hiukan vinkuu?

Vierailija
2/5 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ero 15-vuotiaana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tutkittu keliakia? Voi aiheuttaa ihottumaa, pahoinvointia ja outoja oireita. Pahoinvointiin lähtisin joka tapauksesa kokeilemaan apteekista ilman reseptiä saatavaa Somac Controlia. Itselläni ei ollut varsinaisia närästyksen oireita, vaan juurikin pahoinvointia ja etovaa oloa. Siihen Somac kuuriluonteisesti on auttanut. Kannattaa ainakin kokeilla!

Vierailija
4/5 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imusolmukkeisiin en ota kantaa, kun ei ole niistä kokemusta muuten kuin kysymällä, onko sinulta testattu borrelioosi? Oletko ulkoillut punkkialueella? 

Vatsaoireesi kiinnostavat. 

Alkaako vatsan aristes, kipuilu ja pahoinvointi ruokailun jälkeen? Jos alkaa, oletko syönyt silloin rasvaista tai mausteista ruokaa? Onko sisäelimesi tutkittu? Ultraäänitutkimuksella näkyisi, onko sinulla sappikiviä. Sappirakko voi myös tulehtua. Sappioireita ovat ylävatsakipu oikealla kylkiluiden alaosassa, pahoinvointi ja oksentelu. Sappivaivoista pääsee leikkauksella. 

Sinun pitäisi käydä lääkärissä. Pidä oirepäiväkirjaa. Kirjaa päivittäin oireesi ja se, mitä teet, esim. mitä syöt, juot, mitä teet? Liikutko tms. Ota oirepäiväkirja lääkärille mukaan. 

Vierailija
5/5 |
23.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ollenkaan että on somaattista. Sulla on joku sairaus, jota ei ole osattu vielä diagnosoida.

Melkein lähtisin kanssa miettimään onko joku autoimmuunisairaus, SLE, kilpirauhaset esim., sitten keliakia ja myös ruoka-allergia on mahdollinen.

Mene lääkärille, joka ottaa sinut vakavasti. Listaa vaikka paperille kaikki oireet. Liitä mahdolliset nivel- ja lihasoireet sekä allergistyyppiset, jos on tukkoisuutta, aivastelua, ihottumaa, ihon kutinaa, silmäoreita, yms. Sekä turvotukset, jne. Terveysasemalääkäri voisi ainakin otattaa verikokeet. Jos teveysasemalääkäri ei osaa sanoa mitään, pyydä lähete sisätautilääkärille tai että omalääkärisi konsultoi häntä verikokeitten valmistuttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme