Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka helposti lasu-ilmoitus?

Vierailija
14.03.2017 |

Ystäväni yksivuotiaalla tytöllä epäiltiin murtumaa jalassa, jota ei kyllä sitten ollutkaan. Jäin miettimään, että kuinka helpolla pienten lasten murtuma- ja ruhjevammoista tehdään lasu-ilmoitus? Olen käsittänyt, että kynnys on melko alhainen.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tutullani alkoi ainakin melkoinen rumba, kun isosisarus kantoi sitterissä, josta vauva pääsi putoamaan seurauksena kallonmurtuma. Ei ollut mikään lyhyt episodi lastensuojelun taholta. Ja ihan syyttä suotta. Vaikka hyvähän se taitaa olla, että tutkitaan, jos sillä saa jonkun mahdollisesti väkivaltaisesta perheestä pois.

Vierailija
2/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tutullani alkoi ainakin melkoinen rumba, kun isosisarus kantoi sitterissä, josta vauva pääsi putoamaan seurauksena kallonmurtuma. Ei ollut mikään lyhyt episodi lastensuojelun taholta. Ja ihan syyttä suotta. Vaikka hyvähän se taitaa olla, että tutkitaan, jos sillä saa jonkun mahdollisesti väkivaltaisesta perheestä pois.

No kallonmurtuma ei kyllä ole mikään ihan pikkujuttu. Kallonmurtumaa ei ensinäkään pienen lapsen joustavaan päähän ihan pienestä tällistä edes tule, ja miksi isosisarus edes kantaa sitterissä pientä ilman vanhempien valvontaa? Sen ymmärrän, että jonkun ruhjeen tai mustelman takia lasu on vähän ylireagointia (ellei ruhjeita sitten ole toistuvasti) mutta kallonmurtuma on jo ihan eri luokkaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, en sitä tietenkään tarkoittanutkaan, että olisi turhanpäiväistä ja pikkujuttu. Itsekin pieni sisarus halusi yllättää vanhemmat tuomalla vauvan heidän luokseen, mutta ei ollut kiinnittänyt turvavyötä. Sitä en tiedä, miksi vyö oli huolimattomasti auki alunperinkään. Vauva putosi laattalattialle, ja ohimon kohdalle tuli pieni murtuma.

Vierailija
4/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä raajan, vaikka käden murtuma? Kyselläänkö syntytapa tarkkaan ja mitkä asiat vaikuttavat siihen, kutsutaanko sosiaalityöntekijä mukaan?

Vierailija
5/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo nyt syyttä suotta ollut, jos lapsi on kotonaan tuollaisen vamman saanut. Ihan aiheellista tutkia tutkia mikä oikeen oli syynä.

Vierailija
6/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kovin herkästi? Vai?

Meillä ei vielä ainakaan kukaan ole luitaan murtanut mutta tikkejä on käyty useammankin kerran laitatuttamassa. Samoin kuin venähtänyttä nilkkaa näyttämässä. Ja kerran oli niskat niin jumissa kun oli veljen kanssa tapelleet että sen takia käytiin lääkärissä. Kertaakaan ei ole lasua kukaan tehnyt tai edes ehdottanut.

T: kahden adhd pojan äiti

Vierailija
7/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5v kaatui vaunujen kanssa ja sai ison tällin otsaan,jota käytiin näyttämässä päivystyksessä. Kuukauden päästä poltti kätensä kuumalle levylle ja taas päivystykseen. Silloin ajattelin että kohta varmaan ottavat lastensuojelusta yhteyttä, mutta ei.

Toisaalta, nuokin tapaturmat olisi voitu välttää valvomalla mitä lapsi tekee, joten siinä mielessä olisin lasun ymmärtänyt

Vierailija
8/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan hulivilipojan kanssa usein päivystyksessä, milloin on ollut murtumaa ja milloin on pitänyt liimata tai tikata. Ihme kyllä, että ovat vain kuitanneet "pojat on poikia" eikä lasua ole tehty

Vierailija
9/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut ongelmia äitini kanssa vauvani syntymästä asti ja epäilen, että hänellä on alkoholiongelma. Itse ei myönnä asiaa. On myös uhkaillut itsemurhalla, mutta sitä ei kuulemma oikeasti tekisi. Tilanne on aika vaikea meidän välillä ja jaksamiseni on ollut välillä heikoilla hänen takiansa. Olen jutellut mm. neuvolantädin ja perhetyöntekijän kanssa, ja he tietää äidistäni.

En missään nimessä aio ikipäivänä antaa vauvaani äidilleni hoitoon, enkä jätä hetkeksikään kahden. Nyt ei olla itse asiassa nähty vähään aikaan (tai vähän pidempään itse asiassa) lainkaan. Äidillä olisi kova hinku hoitaa lasta. Hän saattaisi periaatteessa hoitaa todella hyvinkin, mutta täysin varma en voi olla koskaan. Voi olla, että todennäköisesti kuitenkin jotain joskus sattuisi...

Kerran tuli mieleeni tällainenkin, että jos kuvitellaan, että antaisin lapseni äidille hoitoon ja suostuisin hänen pyyntöihinsä ja jotain sitten sattuisikin lapselle, niin voisiko tulla lasu minusta, kun olen mennyt antamaan lapsen hoitoon mummille, joka on tiedetty epävakaaksi ja epäluotettavaksi hoitajaksi?

Vierailija
10/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut ongelmia äitini kanssa vauvani syntymästä asti ja epäilen, että hänellä on alkoholiongelma. Itse ei myönnä asiaa. On myös uhkaillut itsemurhalla, mutta sitä ei kuulemma oikeasti tekisi. Tilanne on aika vaikea meidän välillä ja jaksamiseni on ollut välillä heikoilla hänen takiansa. Olen jutellut mm. neuvolantädin ja perhetyöntekijän kanssa, ja he tietää äidistäni.

En missään nimessä aio ikipäivänä antaa vauvaani äidilleni hoitoon, enkä jätä hetkeksikään kahden. Nyt ei olla itse asiassa nähty vähään aikaan (tai vähän pidempään itse asiassa) lainkaan. Äidillä olisi kova hinku hoitaa lasta. Hän saattaisi periaatteessa hoitaa todella hyvinkin, mutta täysin varma en voi olla koskaan. Voi olla, että todennäköisesti kuitenkin jotain joskus sattuisi...

Kerran tuli mieleeni tällainenkin, että jos kuvitellaan, että antaisin lapseni äidille hoitoon ja suostuisin hänen pyyntöihinsä ja jotain sitten sattuisikin lapselle, niin voisiko tulla lasu minusta, kun olen mennyt antamaan lapsen hoitoon mummille, joka on tiedetty epävakaaksi ja epäluotettavaksi hoitajaksi?

Voi tulla.

Vierailija
11/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voisi. Lasu tulee aina lapsesta eikä aikuisesta.

Vierailija
12/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä anna hoitoon.

Vaikka äitisi lapsesta pitää niin jos kuningas alkoholi on ohjaksissa voi sattua jotain.

Alkoholistin lapsen kannattaa minusta satsata kaiken omiin lapsiinsa jotta nämä saisivat paremman elämän.

Vaikka kuinka juovasta välittää niin häntä ei voi alkoholilta pelastaa. Lapsi on niin vähän aikaa lapsi, että ei kannata uhrata häntä sellaisten eteen jotka eivät muutu vaikka kuinka yrittäisi.

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä myös siitä jos lapsi on hoidossa humalaisilla.

Kukaan järkevä ihminen ei tietenkään ilmoitusta tee pienestä, mutta jos näkee vauvan juopuneella niin taatusti joku tekee siitä ilmoituksen. Vauvaa ei humalassa oleva saa hoitaa.

Alkoholistikin voi luulla pystyvänsä enempään mitä pystyy. Jos vauvalle jotain sattuisi kun haksahtaa juomaan niin varmasti katuisi.

Hyviä jatkoja sinulle.

Ja tämä minun mielipiteeni ei mikään taivaalle kirjoitettu totuus.

Joskus ihmeitäkin tapahtuu ja toivottomat tapaukset raitistuvat, mutta sen varaan ei kannata laskea.

Vierailija
13/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tulla.

Kiitos, tuota olenkin epäillyt, että noin se menisi. Joskus ollut melkein kielen päällä tuo, kun äiti vain pyytää ja pyytää. Kun en suostu antamaan hoitoon, alkaa kova marttyyrikysely, että miksi ei ja kyllä hän hyvin hoitaisi ja on sentään lapsen mummi... :-/

Vierailija
14/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voisi. Lasu tulee aina lapsesta eikä aikuisesta.

Niin no joo. Kysyn sitten siis, että tehtäisiinkö lapsesta lasu?

Vierailija
15/15 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä anna hoitoon.

Vaikka äitisi lapsesta pitää niin jos kuningas alkoholi on ohjaksissa voi sattua jotain.

Alkoholistin lapsen kannattaa minusta satsata kaiken omiin lapsiinsa jotta nämä saisivat paremman elämän.

Vaikka kuinka juovasta välittää niin häntä ei voi alkoholilta pelastaa. Lapsi on niin vähän aikaa lapsi, että ei kannata uhrata häntä sellaisten eteen jotka eivät muutu vaikka kuinka yrittäisi.

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä myös siitä jos lapsi on hoidossa humalaisilla.

Kukaan järkevä ihminen ei tietenkään ilmoitusta tee pienestä, mutta jos näkee vauvan juopuneella niin taatusti joku tekee siitä ilmoituksen. Vauvaa ei humalassa oleva saa hoitaa.

Alkoholistikin voi luulla pystyvänsä enempään mitä pystyy. Jos vauvalle jotain sattuisi kun haksahtaa juomaan niin varmasti katuisi.

Hyviä jatkoja sinulle.

Ja tämä minun mielipiteeni ei mikään taivaalle kirjoitettu totuus.

Joskus ihmeitäkin tapahtuu ja toivottomat tapaukset raitistuvat, mutta sen varaan ei kannata laskea.

Kiitos sinulle!

En ole missään nimessä antamassa lastani hoitoon hänelle. Kyselin vain sen takia täältä, kun tuli kerran ihan mielenkiinnosta tällainenkin argumentti vielä mieleen. Eikä tuon takia oikein olla nähtykään enää, kun en enää jaksa. Olen yrittänyt häntä auttaa aiemmin, mutta totesin, että siihen en pysty. Välitän kyllä ja paljonkin, ja haluaisin auttaa, mutta tiedän, että jos toinen ei ongelmaa näe eikä oikeasti apua halua hakea, en voi häntä muuttaa väkisin ja parantaa. Ja vaikkei hänellä olisikaan kunnon alkoholiongelmaa, niin jotain mt-ongelmia hänellä on. Vähän niinkuin lentokoneonnettomuudessa: huolehdi ensin itsestäsi ennen kuin autat muita. :-( Mun on nyt keskityttävä oman mielenterveyteni ylläpitoon ja lapseni hoitoon.