Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko perheettömän tehtävä aina mennä kylään perheellisen luo?

Vierailija
13.03.2017 |

Sukulaisperhe surkuttelee usein sitä, ettei heitä käydä tapaamassa riittävän usein. Esim. itse teen vuorotyötä ja opiskelen, joten sopivaa aikaa on vaikea löytää. Käyn kuitenkin tapaamassa heitä, kun suinkin ehdin ja pääsen kyläilemään ihmisten aikaan. Olen nyt alkanut miettiä, että miksi muiden pitää aina liikkua heidän vuokseen? Kai he itsekin voisivat joskus tulla tapaamaan muita? Minä en siis ole ainoa, joka ei heidän mielestään käy kylässä riittävänä usein, vaan sama koskee muitakin ystäviä ja sukulaisia.

Kyseisessä perheessä isä on päivätyössä, äiti kotona, vanhempi lapsi alakoulun loppupuolella ja nuorempi 3-vuotias.

Kysyinkin vähän aikaa sitten suoraan perheen vanhemmilta, sopisiko tulla vaikka luokseni käymään tai nähtäisiin kaupungilla - sellaisessa paikassa, jossa 3-vuotiaallekin olisi tekemistä. Ei kuulemma onnistu, kun on niin "hankalaa lähteä, varsinkin pienen lapsen kanssa". Juu, minä olen lapseton, joten en tiedä kaikkea perhe-elämästä, mutta muut tuntemani vanhemmat kyllä käyvät 3-vuotiaidensa kanssa vaikka missä. Tämän perheen 3-vuotias on ihan hyväkäytöksinen, sosiaalinen ja mukava lapsi, joten ei pitäisi olla siitäkään kiinni.

Perheellä on auto ja julkisillakin pääsisivät helposti liikkumaan. En ymmärrä, mikä siinä on se "vaikea" osuus. Onko siis todella niin, että heidän ei tarvitse koskaan nähdä vaivaa tavatakseen ystäviään ja sukulaisiaan, vaan muiden täytyy aina mennä heidän luokseen? Ja heillä on oikeus valittaa, jos heidän luonaan ei käydä tarpeeksi usein?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilisin tässä olevan syynä laiskuus. Mulla on itellä kolme lasta, yks 2v ja kaks puol vuotiasta, mies töissä aika useasti 5-19. Ja on muuten helvetin hankala lähteä käymään muualla yksin näiden kans, mutta käydään silti. En mie oleta että kaikki tulee meille koska mulla on lapsia. Toki kiva jos muut tulee meille kylään, mutta voin itsekin poistua kotoa.

Vierailija
2/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin taitaa olla! Itselläni hiipui ystävyyssuhde kahden lapsen äitiin kokonaan kun minä olin aina se jonka oli matkattava n. 20 km matka heidän luokseen (asuivat jumalan selän takana, minä keskustassa).

Minulla ei ole autoa, ystävälläni on. Siihen aikaan vielä lasten isäkin asui samassa osoitteessa ja olisi hyvin voinut katsoa lasten perään sen aikaa kun oltaisiin sen äidin kanssa käyty vaikka puolivälissä matkaa kahvilla tai syömässä. Mutta ei, minä olin aina se jonka oli kuljettava kolmella eri bussilla (joista viimeiseen ei edes käynyt bussikortti ja matka maksoi viitisen euroa). Kaveri jaksoi kitistä kuinka käyn niin harvoin kylässä eikä kukaan muukaan käy häntä katsomassa.

Kun kerran ehdotin, että hän välillä tulisi luokseni kylään, ystäväni pöyristyi: herranjessus, meidän auto on rikki ja hiukan hankala lähtee kolmella bussilla ja sehän maksaakin hunajaa! Ja kyse oli siis sellaisesta reissusta että lapset olisivat jääneet kotiin. Ei olla pidetty enää yhteyttä, en jaksa tuollaista yksipuolisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuutta tuo vaan on. Tehty omassa päässä hankalaksi lasten kanssa liikkuminen. Tuon ikäisten kanssa se on jo helppoa.

Vierailija
4/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lapsellisena tykkään käydä muiden luona. Vauva vaunuihin ja ulos. Pääsee helposti tapaamaan muita eikä tarvitse itse siivota.

Vierailija
5/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ainut syy on, että jos menee kolmen pienen lapsen kanssa lapsettomaan kotiin, niin se on aika stressaavaa. Vaikka meidän lapset on hyvin käyttäytyviä, niin kyllä on vaikeaa paikassa, missä ei ole lapsille mitään "virikkeitä" tai ajankulua. Sisustus voi olka sellainen, että lapsia pitää vahtia koko ajan haukankatseella, etteivät vahingossa rikkoisi mitään. Ei kovin mukavaa minulle ja vaatii ison ponnistuksen, että viitsi lähteä.

Vierailija
6/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin mielelläni perheellisten kavereideni kotiin kuin toisinpäin. Se kakararumba sopi heidän kotiinsa paremmin kuin omaani. Toki nähtiin myös kahviloissa ja puistoissa.

Nyt minulla on yksi lapsi. Sen kanssa on paljon helpompi kulkea kuin kolmen. Silti stresssan jos käyn lapsettomien ystävieni luona kylässä vauvan kanssa. Ennemmin tapaan omassa kodissani tai muualla.

Vierailija
7/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sinkun näkökulmasta joskus tuntuu sille, että osa -ei tietenkään kaikki- ajattelee, että erityisesti me sinkut olemme ne, jotka heitä joiden kuuluu alati joustaa ja mukautua. Tavallaan ehkä jollain tavoin ymmärrettävää, mutta toisinaan hieman tylsää. Ei se, että olen sinkku minusta pitäisi oikeuttaa siihen, että on se "vapaa ehtoinen" joka joustaa, tai joka muitetaan lähinnä silloin kun ollaan vailla jotain. 

Vierailija
8/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan ainut syy on, että jos menee kolmen pienen lapsen kanssa lapsettomaan kotiin, niin se on aika stressaavaa. Vaikka meidän lapset on hyvin käyttäytyviä, niin kyllä on vaikeaa paikassa, missä ei ole lapsille mitään "virikkeitä" tai ajankulua. Sisustus voi olka sellainen, että lapsia pitää vahtia koko ajan haukankatseella, etteivät vahingossa rikkoisi mitään. Ei kovin mukavaa minulle ja vaatii ison ponnistuksen, että viitsi lähteä.

Mutta ap:han oli nimenomaan ehdottanut tapaamista sellaisessa paikassa, jossa lapselle olisi niitä virikkeitä. Ei kelvannut.

Vierailija
9/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap:han oli nimenomaan ehdottanut tapaamista sellaisessa paikassa, jossa lapselle olisi niitä virikkeitä. Ei kelvannut.

Ja niitä lapsia oli aloituksen mukaan 2, joista toinen alakoulussa.

Vierailija
10/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme lapsettomia ja sisarellani on miehensä kanssa 4 lasta. Menemme paljon mielummin sinne kylään kuin että he tulevat tänne lapsineen. Pysyy ainakin tavarat järjestyksessä.

Vierailija
11/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sori, en ole ap:n kaveri, joten en voi vastata hänen puolestaan. Jääkäämme siis odottamaan että se kaveri tulee antamaan vastauksen ap:lle ja lopetetaantuman nämä turhat spekuloinnit ja omista kokemuksista kertomiset.

Vierailija
12/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua eivätkä tieninikään halua meille pikkulapsia kohnaamaan kaikkia paikkoja, mitään lelujakaan ei ole enää vuosikausiin ollut. Mieluummin menen kaverille kylään kuin toisinpäin.

Vierailija
13/13 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtävä ja tehtävä...mutta onhan se sinulle monelta osin helpompaa lähteä liikkeelle yksin kuin että kokonainen lapsiperhe tekee sen. 

Sitten toisaalta taas on hyvää treenausta lapsille jo pienestä oppia matkustamaan, olemaan uusissa paikoissa jne. 

Meidän perheemme oli jo aivan alusta ja koko lasten kasvuajan 'vuoroin vieraissa'. Lapset oppivat käyttäytymistä yms. Mutta meidän muksut olivatkin helppoja, eivät koskaan narisseet tms, olivat vaan iloisia ja mielellään mukana kaikessa.