Karenssi ehkä päättynyt , uutta lausuntoa ei ole tullut postissa
Vuoden alusta laki muuttui ja jotkut vanhat karenssit lakkasivat. Tilanteeni on ymmärrykseni mukaan tälläinen. Karenssi oli siis voimassa vuosia. Minulle ei ole kuitenkaan lähetetty uutta lausuntoa. Olen elänyt toimeentulotuella ja pitkä sossun tekemä päätös loppui helmikuulle. Nyt minulla ei ole tietoa seuraavasta tuesta. En jaksaisi hakea toimeentulotukea Kelasta ensimmäistä kertaa, jos minulla onkin oikeus työttömyyskorvaukseen. Ihmeellistä epävarmuudessa elämistä tämä. En tiedä, pitääkö minun nyt vaan hakea työttömyyskorvausta, vaikka mahdollisesti poistuneesta karenssista ei olekaan tietoa. Ei kai siitä nyt muuta seuraa kuin mahdollinen kielteinen päätös. Olen siis aikaisemmin elänyt toimeentulotuella karenssin takia. Jos minulla on oikeus työttömyyskorvaukseen, en saa toimeentulotukea. Alan olla epätoivoinen, sillä olen yrittänyt elää sillä vähällä, mitä minulla on vanhasta tuesta jäljellä.
Kommentit (23)
Nyt on sitten hermot kireällä ja päänsärky. AP.
Minä olen täysi-ikäinen sinkku, joten kenenkään muun tietojen ei pitäisi vaikuttaa minun tukiini, eikä minun pitäisi joutua antamaan kenenkään muun tietoja. Olen valinnut sinkkuuden, mutta en muuten elämäntilannettani tai vanhempaani. Toivottavasti eivät nyt sitten soita Kelasta vanhemmalleni. Eiväthän täysi-ikäisen ja täysivaltaisen asioiden pitäisi tämän vanhemmalle kuulua. Voin kuvitella mikä riita tästä vielä syntyy.AP.
Tänään sitten hain vihdoin työttömyyskorvausta Kelasta. Tuota varten piti ladata vähistä rahoistani bussilippuakin kun lähimpään Kelaan pääsee vain ajanvarauksella, joten minun oli mentävä kauempana olevaan. Tuskin edes osasin täyttää hakemusta oikein, vaikka nuo sossun toimeentulotukihakemukset osasinkin täyttää. Lisäksi meno Kelassa oli, noh kauniisti sanottuna eläväistä. Kaikkein nöyryyttävintä oli että minun piti selvittää vanhempani tuloja, vaikka olen siis yli 30 kun nyt satun asumaan vanhempani luona. Kaivoin vanhempani verotietoja, mutta ilmeisesti se nyt ei riitä. Ilman tuota selvitystä työttömyyskorvausta alennetaan puoleen, joten pakko yrittää. Toivon, että käyttävät Kelassa kohdallani edes vähän järkeä korkeasta iästäni johtuen, eivätkä vaadi selvityksiä vanhemmasta. Yritin siis selittää, että asun vanhempani kanssa olosuhteiden pakosta, eikä mitenkään rahoita elämääni. Tunnen itseni jotenkin kajotuksi. Voin kyllä kertoa näihin paikkoihin itseäni koskevia tietoja, mutta en halua puhua muista. Alan jo toivomaan, että se typerä karenssi olisikin yhä voimassa ja että perustoimeentulotuki palautettaisiin takaisiin sossuun. Sossuunkaan minun ei tarvinnut antaa mitään muita tietoja vanhemmastani kuin että asun vanhempani luona. Toki tämä alensi sossun maksamaan toimeentulotukea 350 euroon. Aika vähillä selvityksillä minä sossusta toimeentulotukea sain. AP.