Miten päästä eteenpäin, kun on tehnyt jotain väärää
En ole kajonnut kenenkään ruumiilliseen koskemattomuuteen tms. vaan pikemminkin loukannut sanallisesti. Toinen osapuoli uhkaili poliisilla, joten sitä odotellessa... Miten jatkaa elämää, kun ahdistaa kauheasti?
Kommentit (17)
Pyydä anteeksi. Ei taida olla poliisiasia.
Johtuuko ahdistus enemmän itse teosta (morkkis, huono omatunto, tuntuu pahalta loukatun puolesta) vai siitä että pelkäät seurauksia? Ensimmäisessä tapaamisessa anteeksipyyntö auttaa, toisessa ei oikeastaan auta kuin odottaa mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.
Vierailija kirjoitti:
Johtuuko ahdistus enemmän itse teosta (morkkis, huono omatunto, tuntuu pahalta loukatun puolesta) vai siitä että pelkäät seurauksia? Ensimmäisessä tapaamisessa anteeksipyyntö auttaa, toisessa ei oikeastaan auta kuin odottaa mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään.
Enemmän ehkä pelkään seurauksia. Kyllä itse tekokin oli tietysti väärin.
- ap
Aukaise vähän millaista loukkaus oli? Oletko kommentoinut jonkun kuvaa tms.netissä vai kirjoittanut jonkun koko nimellä pahaa?
Vierailija kirjoitti:
Aukaise vähän millaista loukkaus oli? Oletko kommentoinut jonkun kuvaa tms.netissä vai kirjoittanut jonkun koko nimellä pahaa?
Lähetin joskus Facessa ilkeitä viestejä entiselle koulukiusaajalleni. Ne kai menivät johonkin toiset-kansioon, vai mikä se Facebookin systeemi onkaan. Nyt hän oli huomannut viestit ja vastasi, että vie asian poliisille.
Tiedän, että tein ehdottoman väärin ja ansaitsen kivityksen ja vankilan. - ap
Jokainen meistä tekee virheitä. Niitä ei saa tekemättömiksi, joten sen sijaan tärkeämpää on, että tekee sen mitä tehtävissä on, eli tilanteesta riippuen pyytää anteeksi, pyytää sovittelua ja kantaa seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetin joskus Facessa ilkeitä viestejä entiselle koulukiusaajalleni. Ne kai menivät johonkin toiset-kansioon, vai mikä se Facebookin systeemi onkaan. Nyt hän oli huomannut viestit ja vastasi, että vie asian poliisille.
Tiedän, että tein ehdottoman väärin ja ansaitsen kivityksen ja vankilan. - ap
Ei tuo ole poliisiasia.
Ei siitä mitään poliisijuttua kyllä tule...sanonut niin kun on loukkaantunut. Laita viesti jossa pyydät anteeksi (vaikka en tiedä onko syytä, mutta tee niin). Eiköhän se ole kuule sillä selvä ja kuule, poliisilla on parempaakin tekemistä...
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään poliisijuttua kyllä tule...sanonut niin kun on loukkaantunut. Laita viesti jossa pyydät anteeksi (vaikka en tiedä onko syytä, mutta tee niin). Eiköhän se ole kuule sillä selvä ja kuule, poliisilla on parempaakin tekemistä...
Oletko varma, että tästä ei voi tulla poliisiasiaa? Laitonta uhkausta tms. en mielestäni tehnyt mutta haukkumiseen kyllä syyllistyin... Ajattelin, että tuo olisi ainakin viestintärauhan rikkominen.
Kiitos kun vastasit. Jos tuo on totta, se helpottaa oloani paljon... - ap
Pyydä anteeksi uskon,että hän haluaa antaa anteeksi ja sopia asian.
Me kaikki ihmiset teemme välillä virheitä. Ei ole virheetöntä ihmistä.
Parhaimmillaan voimme oppia virheistä ja pyrkiä kunnioittamaan ihan kaikkia ihmisiä.
Usein ihmiset liioittelevat tunnekuohuissaan. Tuskin hän jaksaa viedä mitätöntä asiaa poliisille, jos nuo viestit ovat vain olleet hänelle eikä mitään julkista huutelua ja solvausta. Hyviin tapoihin kuitenkin kuuluu pyytää anteeksi ja voit vaikkapa vähän avata syitä, miksi olet aikoinasi kirjoitellut sellaisia viestejä. Jos ihminen käy suurin piirtein täysillä, niin hän ymmärtää syyt käyttäytymisellesi ja miksi on tapahtunut niin kuin on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Usein ihmiset liioittelevat tunnekuohuissaan. Tuskin hän jaksaa viedä mitätöntä asiaa poliisille, jos nuo viestit ovat vain olleet hänelle eikä mitään julkista huutelua ja solvausta. Hyviin tapoihin kuitenkin kuuluu pyytää anteeksi ja voit vaikkapa vähän avata syitä, miksi olet aikoinasi kirjoitellut sellaisia viestejä. Jos ihminen käy suurin piirtein täysillä, niin hän ymmärtää syyt käyttäytymisellesi ja miksi on tapahtunut niin kuin on tapahtunut.
Kiitos. Ei ollut kyse julkisesta solvaamisesta vaan yksityisviesteistä. - ap
Mä oon sanonut ja tehnyt vuosien aikana pahoja asioita. Kriisiluurissa sanoivat, että yksin ei saa jäädä pyörittämään raskaita mietteitä.
Anna ajan kulua ja itsellesi anteeksi. Suhteuta myös: ajattelen itse hirtehisesti, että en ole ainakaan tappanut ketään. Ja vaikka olisin niin kyllä historia tuntee uskoon tulleita murhaajiakin. Anteeksiantoon on mahdollisuus jos kykenee katumaankin. Melkein pahempaa on nykyään ihmisten välinen tuomitseva puhe, sillä se on salakavalan julmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon sanonut ja tehnyt vuosien aikana pahoja asioita. Kriisiluurissa sanoivat, että yksin ei saa jäädä pyörittämään raskaita mietteitä.
Anna ajan kulua ja itsellesi anteeksi. Suhteuta myös: ajattelen itse hirtehisesti, että en ole ainakaan tappanut ketään. Ja vaikka olisin niin kyllä historia tuntee uskoon tulleita murhaajiakin. Anteeksiantoon on mahdollisuus jos kykenee katumaankin. Melkein pahempaa on nykyään ihmisten välinen tuomitseva puhe, sillä se on salakavalan julmaa.
Kiitos sinulle!
Aloin miettiä, että en kai kirjoittanut viesteissä mitään laittomaksi uhkaukseksi luokiteltavaa. En ainakaan muista... En kai.
- ap
Kiitos vastanneille. Onko kenelläkään teistä kokemusta tällaisesta tilanteesta, kun kerran olette varmoja, ettei tämä voi olla poliisiasia?
- ap
Nosto