Ystävätär sanoi ettei 16-vuotiaalla voi kotiintuloaika olla klo 22!
Kommentit (36)
Mulla oli 16v arkena kotiintulo 11 ja vklp jopa kahteen asti yöllä. En ois ikinä kestänyt jos ois pitäny kymmeneltä olla kotona ! :D ja hyvin olen silti elämässä menestynyt :)
Meillä ei ole edes koskaan lapsilla ollut kotiintulo aikoja ja nyt ovat 16v. ja 18v.
Ilmoittavat kotiin tuloajan, eivätkä maleksi kaupungilla tai kavereille.
Ja tuota klo 22.00 jälkeen oikeutta, käyttävät todella harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 18-vuotiaaksi klo 21. Ei yökyläilyjä eikä poikkeuksia.
Pidätkö saman omalla lapsellasi?
Minä en, koska koin tuon ihan liian ankaraksi fiksulle nuorelle, joka aina olin.
t: se kahden teinin ja parin muun äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas näkee kuinka Suomessa arvotetaan itsenäisyys kaiken hyvinvoinninkin ulkopuolelle. Kehutaan sillä, että alaikäisenä asuttiin yksin ja elätettiin itsensä. Vähän surullista.
Onneksi nyt saamme lukea kuinka nuoruus on pidentynyt, eikä vielä 30-vuotiaskaan halua olla vastuunsa tunteva aikuinen vaan nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä kotiin tuloaika on tarpeellinen?
Jotta nuori saa 8 tunnin yöunet. Ap
Kotiintuloaika ei vielä takaa 8 tunnin yöunia. Teillä myös kännykät ja muut laiteet takavarikossa?
Meillä lukiolaisella ei ole kotiintuloaikaa. Osaa käyttää omaa järkeä ja ilmoittaa jos menee myöhään.
Elämänhallinta täytyy opetella ja tuossa iässä täytyy viimeistään alkaa harjoitella.
Meillä on opittu jo, että luottamus on ansaittava.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut puhuu 16-vuotiaan yksin asumisesta, vaikka ammattikoulujen asuntoloissakin on aikuiset valvojat ja säännöt? Oikeasti yksin asuvat lapset meillä on kuitenkin aika harvinaisia, onneksi.
Oletko kuullut erikoislukioista? Ei niissä mitään asuntoloita ole. Ainakin matikkalukiossa oli aikanaan jopa puolet opiskelijoista kotoisin pk-seudun ulkopuolelta, eli asuivat ihan tavallisissa opiskelijakämpissä tai yksityisellä. Veikkaan, että myös muissa erikoislukioissa sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä kotiin tuloaika on tarpeellinen?
Jotta nuori saa 8 tunnin yöunet. Ap
Tuon ikäisten nukkumia ei voi enää vanhemmat vahtia, vaan nuoren on itse oivallettava riittävien yöunien merkitys.
Meillä ei koskaan ole ollut kotiintuloaikoja ja silti 16v. nukkuu 9h yöunet ja 18v. nukkuu 8,5h ja tietysti viikonloppuna valvovat pitempään ja usein ovat kavereiden luona tai he meillä.
Meillä lasten kotiintuloaika on ilmoitusluonteinen asia, eikä siinä ole ollut meillä vanhemmilla huomauttamista.
Kun löysentää sitä narua ja antaa vapauksia, nuoret ihan itse myös kantavat vastuun ja käyttäytyvät järkevästi.
Meidän 16-vuotias asuu koululla ja en etänä todellakaan pääse valvomaan mitään kotiintuloaikoja. Toisaalta ei siellä pimeässä ulkona ole mitään tähdellistä tekemistä, kävelylenkkejä tekevät välillä taskulampun valossa. Nukkuma-ajat ovat Herran hallussa, ei niitä nuoria siellä kukaan paimenna.
Kotilomilla joka toinen viikonloppu kotiintuloaika on klo 20. Jos haluaa olla kaverin luona pidempään, niin tämä on ok, mutta silloin haen oman mielenrauhani vuoksi tytön itse kotiin. Peruskoulun puolella oli kasilla joskus joku teatterinäytös, joka loppui klo 21 ja siellä oli todella paljon vanhempia hakemassaan lapsia. Sama juttu ysillä, kun kävivät Lintsillä teatterinäytöksessä, joka päättyi klo 21.30 - taas todella monet vanhemmat tulivat hakemaan. En siis ole ainoa, joka on lapsen turvallisuudesta huolissaan.
Meidän talon nurkalla on yksi nuori nainen raiskattu, joten ihan oman mielenrauhani vuoksi olen mieluummin hieman ylisuojeleva. Mitään kaupungilla notkumista ei meidän teini ole koskaan harrastanut.
Joululomalla kun pari koulukaveria oli yökylässä, kävivät illalla elokuvissa ja tulivat ennen yhtätoista. Tämä minusta ok, kun kolmistaan liikkuivat, mutta yksin en antaisi tytön kulkea noin myöhään ulkona keskustassa.
Meillä on 16 veellä kotiintuloaika klo 20, jolloin meillä myös syödään lämmin ruoka, eikä viikonloppuna mitään kylillä notkuta. Ei tarvitse opetella vielä viinaa ja pahoja tapoja. Jos haluaa kaverille yöksi, viedään itse, kotiovelle saakka ja ensin kysyn kyseisen kaverin äidiltä, että onkos näin sovittu?
Ei ole kyseenalaistanut tuota aikaa, soittaa aina, jos myöhästyy. Joutaa olla kotona syömässä, nukkumassa ja muutenkin ajoissa poissa notkumasta kartsalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut puhuu 16-vuotiaan yksin asumisesta, vaikka ammattikoulujen asuntoloissakin on aikuiset valvojat ja säännöt? Oikeasti yksin asuvat lapset meillä on kuitenkin aika harvinaisia, onneksi.
Missä ammattikouluissa enää nykyään on asuntoloita? Poislukien ehkä jotkut korvessa sijaitsevat metsäoppilaitokset tms.
Kyllä tuon ikäinen osaa jo ajatella ihan itse. Mulla ei ollut mitään kotiintuloaikoja ja opin häippäsemään kotiin järkevään aikaan. kyllä sen oppi kun tarpeeksi monta kertaa luuhasi ulkona liian myöhään ja seuraavana päivänä koulussa väsytti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ammattikouluissa enää nykyään on asuntoloita? Poislukien ehkä jotkut korvessa sijaitsevat metsäoppilaitokset tms.
Kyllä Kesku-Suomessa on, Jyväskylän keskustassakin. Ja ainakin yhdestä tiedän, että nuorisotyöntekijä on valvomassa vuorokauden ympäri.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se niin harvinaista ole. Maaseudulla monet 15-16 -vuotiaat muuttavat omilleen lukion alkaessa, eikä kyseessä ole mitään asuntoloita vaan omia vuokra-asuntoja. Pitkien matkojen takia monien on pakko näin toimia. Niin minäkin tein heti yläasteelta päästyäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö saman omalla lapsellasi?
Minä en, koska koin tuon ihan liian ankaraksi fiksulle nuorelle, joka aina olin.
t: se kahden teinin ja parin muun äiti
Tuskin pidän. Tosin tuskin saan lapsiakaan koska teini-iän kurinpitoon kuului myös miehillä ja raiskauksilla pelottelu. Isäni varmaan tarkoitti hyvää mutta pieleen meni.