Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteishaku, pääsykoekammo, burnout, en jaksa. [RANT]

Vierailija
13.03.2017 |

Eli tilanne on nyt sellanen että haluaisin yliopistoon, mutta oon kurkkuani myöten täynnä pääsykokeita. Ajatus pääsykokeesta etoo ja pelottaa.

Kirjotin (huippu)lukiosta 2014, jonka jälkeen hain 3 kertaa oikikseen. Ala kiinnosti ja olin ihan varma että se on mun juttu. Siitä huolimatta että kävin joka kerta valmennuskurssilla ja luin 8 tuntia päivässä en ollut silti lähelläkään sisälle pääsemistä. Tavaraa oli vaan liikaa enkä pystynyt opettelemaan sitä kaikkea sillä tarkkuudella mitä pääsykokeessa vaaditaan siinä ajassa mitä oli. Tuli burnout. Kolmannen kerran jälkeen päätin etten enää hae oikikseen.

Tästä mulle on nyt kehittynyt jonkinlainen pääsykoekammo. Tämä on ongelmallista, koska lähes joka paikkaan on pääsykoe. Nyt en tiedä mihin haen. Oon väsynyt tähän. Pelottaa etten pääse taaskaan mihinkään. Oon 22v ja neljäs välivuosi ei innosta. Toisaalta haluaisin hakea johonkin mikä mua kiinnostais esim. valtsikaan, mutta toisaalta pelottaa etten pääse ja haluaisin johonkin mihin pääsisi helposti sisään, toisaalta tuskin minnekään vaan kävellään sisään.

Oon niin kyllästyny tähän ja tää mun tilanne ahdistaa. Osaako joku antaa jotain neuvoja? Oon ihan burned out.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi kyllä vähän miettiä että kannattaako lähteä alalle jossa jo pääsykokeista saa burniksen... 

Vierailija
2/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Helsingin oikiksen sijasta jonnekin korpiyliopistoon, jonne on helpompi päästä sisään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae Rovaniemen oikikseen. Tai sitten mieti joku muu ala,joka kiinnostaa ja jossa on vähemmän lukemista.

Vierailija
4/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ulkomaille opiskelemaan :) maihin , joissa ei ole lukukausimaksuja tai pääsykokeita. Itse tein näin kun paloin loppuun suomen kokeisiin

Vierailija
5/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pärjää pääsykokeissa kolmellakaan kerralla, se kertoo jotain soveltuvuudestasi alalle. Hae johonkin mikä kiinnostaa mutta jonne on helpompi päästä sisään. Ehkä AMK olisi sinulle helpompi? Pääsykokeisiin ei siinä ole ennakkoon kovin paljon opiskeltavaa, vaan monella alalla kokeet mittaavat lähinnä yleistä oppimiskykyä jne.

Vierailija
6/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sen pakko olla yliopisto? Moniin amk:n aloihin ei enää nykyään ole pääsykokeita joihin tulisi lukea, vaan sinne vaan mennään paikalle ja pääsykokeita ei tiedetä ennalleen. Eli ei lukustressiä. Siellä on paljon erilaisia aloja ja monia työlluistäviä aloja, mikset sitä harkitse? katso vaikka Metropolian tai Laurean sivuja. Tosin sinnekään ei ole kyllä todellakaan helppo päästä, mutta LUKEA ei moniin kokeisiin tarvitse.

Vierailija
7/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on sulla aika hyvä pohja oikikseen jos olet jo 3 kertaa lukenut, varmasti jossain vaiheessa pääsisit. Mutta onko se burn outin arvoista? ei. Terveys aina etusijalle.

Vierailija
8/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit huippulukiosta, mutta miten kirjoitukset meni? Aloituksestasi saa sen kuvan, ettei kovin hyvin?

Vierailija
9/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä voi kyllä vähän miettiä että kannattaako lähteä alalle jossa jo pääsykokeista saa burniksen... 

Miksi pääsykokeiden jälkeen enää mikään ahdistaisi? Pääsykokeet ovat tietenkin ylivoimaisesti isoin stressin aiheuttaja. Sitten kun on sisällä, niin ei ole mitään hätää.

Vierailija
10/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs mahtoi tämä "huippulukio" olla?

Mutta nyt järkevintä olisi miettiä, haluatko oikeasti oikikseen. Voit hakea vaikka Rovaniemelle - varmaasti pääset helpommin sisään. Helsinkiin haluaa "kaikki" joten tottakai sinne on kovimmat vaatimukset.

Jos taas olet valmis luopumaan oikishaaveistasi etkä jaksa lukea niin amk:t on erinomainen vaihtoehto Harvaan alaan on siellä luettava -useimmiten riittää jos vähän halutessaan availee kielten/matikan kirjojaan kertauksen nimissä tai saattaa olla joku yksi muutaman sivun juttu tms. pientä etukäteislukemista... ei ainakaa olisi niin stressaavaa.

Vierailija
11/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta nyt järkevintä olisi miettiä, haluatko oikeasti oikikseen. Voit hakea vaikka Rovaniemelle - varmaasti pääset helpommin sisään. Helsinkiin haluaa "kaikki" joten tottakai sinne on kovimmat vaatimukset.

Jos taas olet valmis luopumaan oikishaaveistasi etkä jaksa lukea niin amk:t on erinomainen vaihtoehto Harvaan alaan on siellä luettava -useimmiten riittää jos vähän halutessaan availee kielten/matikan kirjojaan kertauksen nimissä tai saattaa olla joku yksi muutaman sivun juttu tms. pientä etukäteislukemista... ei ainakaa olisi niin stressaavaa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015030219287344_uu.shtml

Tuosta sitten mutun oikaisua.

Vierailija
12/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015030219287344_uu.shtml

Tuosta sitten mutun oikaisua.

Miten tuo mitään oikaisi? Oikeustieteestä kun on kyse niin Helsinkiin on isoin tunku ja vaikein päästä.

Vierailija
13/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin kanssa oikikseen pari kertaa. Toisen kerran lukiessani mietin että miksi yritän. Olenko oikeasti edes niin kiinnostunut lukemaan lakitekstejä. Menin töihin pariksi vuodeksi, mikä tuuletti ajatuksiani. Työssä mietin kumminkin jatkuvasti, että haluan opiskella. Kun hain toiselle yliopistoalalle, jonne myös oli vaikea päästä, lukeminen tuntui helpolta ja kiinnostavalta. Luin pääsykokeisiin työn ohessa. Käytin lukemiseen paljon lyhyempiä jaksoja päivästä iltaisin, kuin silloin kun hain oikikseen. Pääsin opiskelemaan enkä ole katunut alavalintaa, joka on minulle sopivampi.

Vierailija
14/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko enemmän kuin hyvä fykebi. Yritä lääkiksern Oulu Kuopio. Sinnekin on vaikeeta päästä.

Vierailija
15/15 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimen yliopiston väylän kautta voi päästä yliopistoon ilman pääsykokeita. Ei tosin kaikkiin aineisiin. Olisiko se sinulle mahdollista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi