Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuskainen loma tulossa (nirso lapsi, anoppi...)

13.03.2017 |

Ollaan lähdössä vähän niinkuin olosuhteiden pakosta muutamaksi yöksi samaan (pienehköön) mökkiin anopin ja apen kanssa. Ahdistaa jo valmiiksi, kun kaikki aiemmat yhteiset ajanvietot on suurimmaksi osaksi olleet ihan perseestä. Ensinnäkin se riitely. Anoppi vittuilee apelle_jatkuvasti_ kaikesta (esim. appi sanoo meidän lapselle jotakin, kysyy ihan ystävällisesti tms ja anoppi kommentoi heti suureen ääneen tyyliin "ÄLÄ NYT NOIN SANO" ja mitätöi.) Mun mies ei jaksa äitiään yhtään ja ne alkavat riitelemään yleensä tunnin sisällä siitä, kun on saavuttu samaan paikkaan. Siis ihan huutamalla riitelemään. Joka kerta. Kummatkin oikein provosoivat toisiaan.

Meillä on 4 vuotias ja vauva. Tuo isompi lapsi on reipas, mutta ihan hirveän omapäinen ollut aina, syöminen on se vaikein asia. Hirveän nirso tapaus. Sen kans joutuu olemaan ihan tietyllä tavalla tiukka ja kotona asiat hoituu yleensä ihan jees.
Lapsi alkaa aina oikein testaamaan mummoa (ja meitä vanhempia samalla?) kun nähdään. Kaikki on "pahaa", "en syö" yms kiukuttelua ja vaaditaan herkkuja tilalle. Meillä kotona pistetään ruokapöydästä pois jos ruoka ei kelpaa, seuraava ateria tarjotaan sitten myöhemmin.

Anoppi haluaa, että kaikki tehdään kuten hän itse tahtoo. Sain sen kerran kiinni pakkosyöttämästä silloin 3 vuotiasta hysteerisenä itkevää lasta. Anoppi tekee hirveän hässäkän siitä syömisestä, jankuttaa vaan ruuan terveellisyydestä tuolle lapselle, koko ajan, pakottaisi syömään, se on ihan kauheeta. Lapsi pistää vastaan ihan yhtä kovalla voimalla. Anopin mielestä on ihan järkyttävää, että lapsi ei tykkää kaurapuurosta. Sitä kun on PAKKO kuulemma syödä aamuisin.

Mä oon vieraille ihmisille vähän liian kiltti ja "tossukka", mun on vaikea sanoa tiukasti toisille. Mies taas vetää hirveät pultit kaikesta ja sekään ei oikein ole hyvä. Anoppi ei tykkää meidän tavoista kasvattaa ja tekee sen kyllä hyvin selväksi, on tosi itsepäinen tapaus sekin.

Miten hitto tästä taas selviää. Säälittää kun nuo lapset joutuu kuuntelemaan sitä paskaa.

Voisinko mää vaan tällä kertaa torpata anopin ihan heti alkuunsa? Se aina yrittää komentaa lasta ja puhuu tavallaan mun päälle, kun mä oon ohjeistamassa mitä tehdään tms. Kävelee mun yli. En tiiä onko se ihan tahallista vai tajuaako se itse sitä edes. En tiiä mitä ees sanoisin sille. Tuntuu, että se vaatii oikein perusteluja ja selityksiä kaikelle mitkä on meidän tapoja, vaikka eihän se edes sille kuulu miten me tehdään.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän piti alunperin itse yöpyä muualla. Me ollaan sitten itse loppuaika hotellissa, mutta koko aika ei ole varaa. Me asutaan (onneksi?) pitkän välimatkan päässä toisistamme ja nähdään suht harvoin. Yleensä anoppi käy meillä muutaman tunnin verran ehkä kerran kuukaudessa-parissa. Lapsi ikävöi mummoaan aika paljon kuitenkin, eihän se vielä oikein ymmärrä kun on niin pieni. Nuo lyhyet tapaamiset yleensä myös menee ihan hyvin, ne pidemmät ajat on niitä ongelmallisia. Mun on vaikeaa edes saada omaa ääntä kuuluviin niissä tilanteissa, pahimmillaan on hirveä kakofonia kun anoppi tiuskii, oma mies äyskii takaisin, appiukko mölisee omia kommenttejaan ja lapsi kovaan ääneen kieltäytyy kaikesta. Mä oon ihan varma, että meidän lapsi vaan reagoi tuolla tavalla siihen koko ahdistavaan tilanteeseen, koska se on aina sellainen vain niiden läsnäollessa.

Kaikista ärsyttävintä on, että anoppi on terapeutti ja sairaanhoitaja. Luulis, että se osais käsitellä nämä jutut vähän fiksummin.

Vierailija
22/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opin sanomaan ei jossain välissä. Aluksi tunsin kyllä syyllisyyttä, mutta se meni ohi. Jos toi reissu on jo sovittu/maksettu, on kai pakko kestää se. Minäkin ehdotan ulkoilua, hajaantukaa sieltä kopperosta. Anna mummin hoitaa 4v ruokailut. Älä revi niistä pulttia, jos mummi kokkaa. Jos muksulle ei kelpaa, tuskin kuitenkaan nälkään kuolee? Näytä itse esimerkkiä, kehu ja kiitä ruuasta :) (vaikka se olisikin noissa oloissa vaikeaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan pitäisi jättää lapset sinne mökkiin pakkosyöttäjämummon kanssa kun vanhemmat viettää kaatuaikaa kahden HUH!

Vierailija
24/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olette varanneet mökin / menette omalle mökille ja appivanhemmat änkee sinne kutsumattomina? Kyllä pitäis ihmisellä olla munaa sanoa, että ei käy, sinne ei mahdu eikä kellään ole siellä sitten kivaa. 

Vierailija
25/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut jo siinä vaiheessa EI kun anoppi ja appi ilmoittivat tunkevansa samaan mökkiin. Tai siis miehesi olisi voinut sanoa EI kun ei tule äitinsä kanssa toimeen ja menee huutamiseksi ja riitelemiseksi.

Tietyt rajat on vaan pakko olla tai tulette hulluksi koko porukka ja varsinkin lapsi saa vaan turhaan kärsiä tuollaisesta aikuisten hullujen touhusta.

Vierailija
26/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mä en todellakaan jätä lapsia sinne ilman mua :D vauvakin on vielä täysimetyksellä. Juurikin sen pakkosyöttöepisodin jälkeen oon kieltäytynyt anopin lastenhoitoavusta. On muutakin luottamuspulaa mutten nyt viitsi siitä avautua.

Mä tiedän kyllä, että lapsi ei kuole nälkään vaikka ruuat jäiskin syömättä. Se ongelma onkin juuri siinä, että anopin mielestä se ihan varmaan saa jonkun aliravitsemustilan tai jotain, anoppi on se joka vetää pultit ja käyttäytyy aivan hysteerisesti. Sen täytyy itse olla koko ajan syömässä jotain ja se kuvittelee varmaan, että kaikki on samanlaisia.

Mun suunnitelmana on nimenomaan olla mahdollisimman paljon ulkona lasten kanssa.

Ap (aina unohdan tuon laittaa)

Vierailija
27/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmisiä vaivaa! Eikö arki ole tarpeeksi haastavaa kun lomatkin pitää pilata änkeämällä samaan mökkiin vaikka jo etukäteen tietää ettei homma toimi millään tasolla.

Hyvää lomaa vaan lapselle :(

Vierailija
28/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom! En nyt halunnut tehdä tästä mitään "yhyy anopit on perseestä!" -ketjua vaikka ehkä siltä voi vaikuttaa :D

Ap

Vierailija
29/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ap ihan tosissasi meinaat tuolla combolla lomailla niin puhut jo etukäteen sen anopin kanssa että sinä ja miehesi hoidatte lapsen ruokailut ja mummo ei millään lailla puutu asiaan tai vedä pultteja. Lomalla ruokailu on muutenkin rennompaa. Ja se nirsoilu vain pahenee jos mummo heittää bensaa liekkeihin.

Ja keskustele miehesi kanssa siitä ettei ole pakko huutaa ja riidellä äitinsä kanssa kun lapset ovat paikalla. Se on pelottavaa!

Ole äiti ja lakkaa olemasta nöyrä ja kiltti. Laita rajat ajoissa.

Vierailija
30/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko ei ole kuin maksaa veroja ja kuolla.

Ala-asteen opettajani 80-luvulla hoki aina tuota. Tuli flash-back. Heh.

Vierailija
31/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin mietin, voisiko asiasta keskustella etukäteen?

Vierailija
32/32 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi samaan tölliin tollasen porukan kanssa?