Tuskainen loma tulossa (nirso lapsi, anoppi...)
Ollaan lähdössä vähän niinkuin olosuhteiden pakosta muutamaksi yöksi samaan (pienehköön) mökkiin anopin ja apen kanssa. Ahdistaa jo valmiiksi, kun kaikki aiemmat yhteiset ajanvietot on suurimmaksi osaksi olleet ihan perseestä. Ensinnäkin se riitely. Anoppi vittuilee apelle_jatkuvasti_ kaikesta (esim. appi sanoo meidän lapselle jotakin, kysyy ihan ystävällisesti tms ja anoppi kommentoi heti suureen ääneen tyyliin "ÄLÄ NYT NOIN SANO" ja mitätöi.) Mun mies ei jaksa äitiään yhtään ja ne alkavat riitelemään yleensä tunnin sisällä siitä, kun on saavuttu samaan paikkaan. Siis ihan huutamalla riitelemään. Joka kerta. Kummatkin oikein provosoivat toisiaan.
Meillä on 4 vuotias ja vauva. Tuo isompi lapsi on reipas, mutta ihan hirveän omapäinen ollut aina, syöminen on se vaikein asia. Hirveän nirso tapaus. Sen kans joutuu olemaan ihan tietyllä tavalla tiukka ja kotona asiat hoituu yleensä ihan jees.
Lapsi alkaa aina oikein testaamaan mummoa (ja meitä vanhempia samalla?) kun nähdään. Kaikki on "pahaa", "en syö" yms kiukuttelua ja vaaditaan herkkuja tilalle. Meillä kotona pistetään ruokapöydästä pois jos ruoka ei kelpaa, seuraava ateria tarjotaan sitten myöhemmin.
Anoppi haluaa, että kaikki tehdään kuten hän itse tahtoo. Sain sen kerran kiinni pakkosyöttämästä silloin 3 vuotiasta hysteerisenä itkevää lasta. Anoppi tekee hirveän hässäkän siitä syömisestä, jankuttaa vaan ruuan terveellisyydestä tuolle lapselle, koko ajan, pakottaisi syömään, se on ihan kauheeta. Lapsi pistää vastaan ihan yhtä kovalla voimalla. Anopin mielestä on ihan järkyttävää, että lapsi ei tykkää kaurapuurosta. Sitä kun on PAKKO kuulemma syödä aamuisin.
Mä oon vieraille ihmisille vähän liian kiltti ja "tossukka", mun on vaikea sanoa tiukasti toisille. Mies taas vetää hirveät pultit kaikesta ja sekään ei oikein ole hyvä. Anoppi ei tykkää meidän tavoista kasvattaa ja tekee sen kyllä hyvin selväksi, on tosi itsepäinen tapaus sekin.
Miten hitto tästä taas selviää. Säälittää kun nuo lapset joutuu kuuntelemaan sitä paskaa.
Voisinko mää vaan tällä kertaa torpata anopin ihan heti alkuunsa? Se aina yrittää komentaa lasta ja puhuu tavallaan mun päälle, kun mä oon ohjeistamassa mitä tehdään tms. Kävelee mun yli. En tiiä onko se ihan tahallista vai tajuaako se itse sitä edes. En tiiä mitä ees sanoisin sille. Tuntuu, että se vaatii oikein perusteluja ja selityksiä kaikelle mitkä on meidän tapoja, vaikka eihän se edes sille kuulu miten me tehdään.
Kommentit (32)
Joo, samaa mieltin kun eka vastaaja, mikä ihme on se "olosuhteiden pakko" että neljä aikuista ihmistä, jotka eivät tule keskenään toimeen ollenkaan, tungetaan pieneen mökkiin? Ja sijaiskärsijöiksi vielä kaksi pientä lasta.
Mikä on sellainen olosuhteiden pakko, että joudutte menemään samaan mökkiin?
Ja kannattaisi opetella lapsesi puolesta nyt vähän jämäköitymään, eikä olla se tossukka. Itse olin myös ennen tossukka, mutta en salli omien lasteni kiusaamista ja olen kyllä jämäkkä niissä. Kiusaamisena siis katson pakkosyötöt ym.
Mikään olosuhde ei minua pakottaisi moiseen.
Kun anoppi alkaa meuhkaamaan, vedät rauhallisesti henkeä ja sanot selkeällä ja rauhallisella äänellä, että näin meillä toimitaan, piste! Ei enempää, ei vähempää. Minun äitini on samanlainen, eikä siihen auta kuin rauhallisena pysyttely ja piinkova panssari, josta sanomiset kimpoilee takaisin. Ja mitä tulee arkuuteen, sinne vaan sekaan, niin ne muutkin tekee! Mieti, miten anoppisi käyttäytyy! Voit aivan hyvin sanoa asiallisesti ja asiasta hänelle.
Ap, ei ole pakko jos ei halua. Ihan sama vaikka ois sukua. Miksei miehes ilmoittanut että no can do? Ei kai anoppi pure päätä poikki jos sille sanoo ei?
Ehdota, että kuvaatte pienen lomaelokuvan (vaikka muille sukulaisille näytettäväksi tai lapselle muistoksi) mökkilomastanne. Videokamera pyörimään 24/7 niin josko anoppikin miettisi miten käyttäytyy. :-)
Vierailija kirjoitti:
Olosuhteiden pakko= anoppi maksaa
En silti ymmärrä miksei ap:n perhe voisi jäädä kotiin?
Pakko ei ole kuin maksaa veroja ja kuolla.
Torppaat koko lomaehdotuksen, eihän tuossa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäisi loma kokematta ja varmasti niistä isovanhemmista saa sitä lastenhoitoapua...
Niin ap, miksi et sää kotiin ja isä lähde lasten kanssa lomalle? Joku motiivi sinullakin on lähteä...
Minäkin haluan kuulla, että mistä olosuhteista on kyse.
Mua ei sais kirveelläkään lähtemään tuollaiselle mökkireissulle, miksi ihmeessä lähdet kun kukaan ei tule reissusta nauttimaan? Mä en käy edes omien vanhempien luona pyhinä kun äiti vetää aina jonkun marttyyrishown kuinka hän on nähnyt vaivaa ruoan kanssa yms. eikä "kukaan" (eli lapset) syö. Silloin harvoin kun käydään (normi viikonloppuna) niin meillä on lapsille omat eväät kun ensinnäkin a) mummin pöperöt on niin suolaisia ettei maistu lapsille ja b) ruokaa on aina muutenkin alimitoitetusti syöjämäärään nähden. Harkitse nyt vielä sinne menoa.
Olet ihan iso tyttö jo ja on oma valintasi lähteä, joten sopeudu.
On meilläkin tietyllä lailla nirso ensimmäinen lapsi. Aikani yritin, koitin, totuttelin jne. mutta ei siitä sen kummempaa syömäriä tullut. Sitten tuli toinen lapsi, jota ei ollut samalla lailla aikaa totutella ja opetella; hänelle maistuikin aivan kaikki, aivan alusta asti.
Meillä nirsoileminen ei tarkoita sitä, että oikea ruoka korvattaisiin herkuilla. Makkaranpaistossa kohta 7v ei tykkää makkarasta, tehdään evässämpylä mukaan. Kaurapuurosta tai jugurtista, joissa on sattumia lapsi ei tykkää. Mannapuuro (joka taas on minun oma inhokkini ollut aina) maistuu ja samoin jugurtit, joissa ei sattumia ole. Eines lihajutuista ei oikein tykkää, mutta kana kermakastikkeessa, makaronilaatikko, uunilohi, pyttipannu kotitekoisena laatunakkiin jne. maistuu. Olen huomannut, että mitä simppelimpi sapuska (esim. muussi, lihapullat kotitekoisina ja herneet) niin sitä paremmin uppoaa.
Meillä omalle äidille oli jotenkin hankala ymmärtää, että tämä lapsi nyt vain on pieniruokainen ja tarkka. Onneksi ei sentään väkisin koittanut koskaan syöttää mitään. Sen verran sentään tajusi, että ei se lapsi pakottamalla paremmin syö.
Ehdottaisin mökkeilyn ajaksi sitä, että mietitte mitä voitte yhdessä tehdä lapsen kanssa kokata ja valitsisitte sapuskan niin, että syömisestä ei tule hirveää taistoa.
Ja toisekseen loma on loma; meillä on viikon päästä loma ja silloin syödään usein lasten toiveesta vähän erikoisempia aamupaloja. Tilattu on ainakin vohveleita (ihan niin kuin hotellissakin saa), croissantteja ja puolukkapuuroa. Sopii minulle.
Aikuisena ihmisenä pystyt varmasti järjestämään teidän oman perheen asiat niin ettei tuollaisia olosuhteiden pakkoja ole eikä tule?!
Ja kukaan muu ei tule ja pelasta teidän lapsia tuolta paskalta kuin sinä jos mieskin vain huutaa ja riitelee.
Eli lakkaa olemasta liian kilttti ja nössö ja pidä asiallisesti mutta tiukan jämäkästi puolesi ja älä anna periksi. Ja lapsia et tuohon lomahelvettiin vie ja piste!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäisi loma kokematta ja varmasti niistä isovanhemmista saa sitä lastenhoitoapua...
Niin ap, miksi et sää kotiin ja isä lähde lasten kanssa lomalle? Joku motiivi sinullakin on lähteä...
"Jäisi loma kokematta.." - Vähän sama kun jäisi joku kidutusleiri kokematta. Kotiolot voittaa aika monet muut olot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jäisi loma kokematta.." - Vähän sama kun jäisi joku kidutusleiri kokematta. Kotiolot voittaa aika monet muut olot.
Tuskin siellä mökissä 24/7 käsikädessä istutaan vaan voidaan ottaa esim. miehen kanssa sitä omaa aikaa jättäen lapset anopin vastuulle.
Niin ap on jo iso tyttö ja saa mennä mökkiin rääkättäväksi jos haluaa mutta ei ne lapset ole tuollaista lomaa vailla eikä ole mitään järkeä viedä lapsia sinne kärsimään riitelemisestä.
Mikä teidät saa ahtautumaan samaan mökkiin, kun teistä kukaan ei siitä nauti?