Miksi ihmiset kiusaavat muita?
Kommentit (22)
Siksi että sillä oli paska lapsuus, jonka se itse pilasi. Hah hah
Vierailija kirjoitti:
Ainakin se lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta kiusaajien välillä. Yksi tapa nostaa omaa sosiaalista statusta(varsinkin nuorilla). Syitä voi olla ainakin kateus tai että toinen on liian erilainen ja puolustuskyvytön.
Lahjakkaille nuorille tulisi olla enemmän vaihtoehtoja. Matematiikkalukioissa ei esiinny kiusaamista.
Tyhmät eivät keksi muuta ajankulua kuin toisten kiusaamisen.
Narsistit ja vastaavat eivät voi sietää mitään posiitivisia tai sellaiseksi tulkittavia (esim. opettajan huomio) kenessäkään ominaisuuksia, ja kokevat ne suoraksi hyökkäykseksi heidän haurasta minäänsä vastaan. He usuttavat lauman näiden kimppuun jos voivat.
No, kukon ja hänen kanalaumansa kiusattu monesti seisoo myöhemmin heidän edessään. Oli se sitten armeijassa tai muualla.
Persoonallisuushäiriö, nauttii toisen kärsimyksestä.
Miksi ihmiset kiusaavat muita?
Siksi, että ne saavat siitä mielihyvää.
Kiusaajalla on luultavasti jotain pielessä omassa psyykeessään.
Moni kiusattu on itse syypää kiusatuksi tulemiseen. On ihmisiä, joilla on poikkeavia mielipiteitä, joita tuovat kovaäänisesti esiin. Minullakin on yksi työkaveri, joka rakastaa omaa ääntään. Puhuu muiden päälle ja luulee olevansa aina oikeassa. Kun joku hermostuu siihen, se heittäytyy marttyyriksi ja tuntee itsensä kiusatuksi.
Kiusaaminen on ihmisen luonnollista ja lajityypillistä käyttäytymistä. Kiusaaminen on ihmislajille yhtä tärkeää kuin syöminen, juominen ja seksi. Kiusaaminen vahvistaa yhteisöllisyyttä ja lauman yhteenkuuluvuutta. Alkeellisissa ihmisheimoissa ryhmä valitsee keskuudestaan yhden, jota kiusataan, ja lopuksi tapetaan. Kiusattuun yksilöön kohdistetaan kaikki ryhmän yksilöiden väliset ristiriidat. Sama juttu se on nykyihmisilläkin. Onhan olemassa sanontakin: "Miksi saksalaisia on olemassa? -Jotta ranskalaisilla ja englantilaisilla on jotain yhteistä vihattavaa."
Tämä ei sitten ole minun keksintöäni, vaan ihan tutkijoiden fakta. Ja maalaisjärjelläkin ajateltuna tutkijat ovat tässä ihan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajalla on luultavasti jotain pielessä omassa psyykeessään.
Luultavasti?
Kiusaamalla itseään heikompia miehiä saa naisia. Naiset antavat joukon vahvimmalle/johtajalle.
MInulla on periaate, etten kiusaa kuin kiusaajia. Ja tämäkin siksi että psykot tajuaisivat miltä kiusaaminen tuntuu ja lopettaisivat.
Ala-asteella meitä kaikkia luokan tyttöjä kiusasi yksi ja sama hyypiö, naispapin poika. Niinpä me tytöt sitten joukolla päätimme, että vedetään kiusaajaa yhdessä turpiin. Näin tehtiin yhdellä välitunnilla. Ei kiusannut enää ketään meistä sen jälkeen.
Minä olen kuvitellut, että kiusaaja kostaa jotain lapsuuden väärinkohtelua. Mutta kun ei uskalla nousta vanhempiaan vastaan, niin sijaisuhriksi päätyy sopiva viaton vastaantulija.
Mutta kukaan teistä ei ehdottanut tällaista syytä. Onko tämä ihan tuulesta temmattu teoria?
Kiusaamiseen on monia syitä.
Monesti se syy on toisen lahjakkuus, kauneus, menestys tai ihan mikä vaan asia mikä tuntuu olevan paremmin kuin itsellä.
Sisarkateuteen kuuluu oman sisaruksensa rohkea mustamaalaminen.
Minkä seurauksena huono itsetuntoinen kadehtija tuntee nousevansa kiusatun yläpuolelle mikä todellisuudessa lisää vaan kiusaajan huonoa oloa.
Joskus kiusaaminen voi olla juonimista, valehtelua, manipulointia, selän takana
puhumista, epäkohteliasta utelemista
jne.jne.
Itel tulis mieleen:
- On tekemistä
- Kohde karaistuu, eikä ehkä jatkossa ole niin heikko
- Hauskuuttaa yleisöäkin
- Saa hyvän mielen
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamiseen on monia syitä.
Monesti se syy on toisen lahjakkuus, kauneus, menestys tai ihan mikä vaan asia mikä tuntuu olevan paremmin kuin itsellä.
Sisarkateuteen kuuluu oman sisaruksensa rohkea mustamaalaminen.
Minkä seurauksena huono itsetuntoinen kadehtija tuntee nousevansa kiusatun yläpuolelle mikä todellisuudessa lisää vaan kiusaajan huonoa oloa.Joskus kiusaaminen voi olla juonimista, valehtelua, manipulointia, selän takana
puhumista, epäkohteliasta utelemista
jne.jne.
Kuka kadehtii jotain läskiä tai haisevaa tyyppiä?`
Ainakin se lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta kiusaajien välillä. Yksi tapa nostaa omaa sosiaalista statusta(varsinkin nuorilla). Syitä voi olla ainakin kateus tai että toinen on liian erilainen ja puolustuskyvytön.