Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kurkunpääntulehdus aikuisella

Vierailija
12.03.2017 |

Viikon ääni ollut Ihan käheä. Nyt vähän parempi ja tänään viimeinen saikkupäivä. Olen palveluammatissa ja huomenna oli tarkoitus mennä töihin. Nyt taas illalla alkaa "hakkaava" yskä. Onkohan järkevää mennä vielä töihin, hiljaa en siellä pysty olemaan? Olen huono olemaan pois töistä jos en ole kunnolla sairas. Olo jo muuten hyvä paitsi ääni käheä, yskä, kurkku kipeä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/12 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkunpääntulehdus johtuu suuseksistä, happamien mällien lentäessä kurkkuun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viruksen aiheuttama.

Vierailija
4/12 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/12 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää sairaslomaa, et voi mennä töihin huomenna. Tuo ei oikeasti ole leikin asia ja sun on oikeasti oltava ihan hiljaa. Edes kuiskia ei saa, se on vielä pahempaa kuin puhuminen. Muuten voi mennä ääni vielä pahemmin, pahimmassa tapauksessa jopa lopullisesti.

Juo paljon vettä, pieniä hörppyjä vähän väliä, se pitää äänihuulet kosteina. Keitä vettä, tee inkiväärisitruunateetä, laita luomu hunajaa joukkoon sekä mustapippuria, kurkumaa, timjamia, jos kestät voit kokeilla chilimaustettakin joukkoon. Mä vetelin tommoisto cocktailia ja tuo tauti meni onneksi muutamassa päivässä ohi.

Vierailija
6/12 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiesitkö kirjoitti:

Kurkunpääntulehdus johtuu suuseksistä, happamien mällien lentäessä kurkkuun. 

Kas kun et sanonut vielä, että se myös parantuu samalla tyylillä...

Vierailija
7/12 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös kurkunpääntulehdus, mutta ei lääkäri ole kieltänyt puhumasta? Ääni edelleen todella käheä, yli viikon sairastamisen jälkeen. Lapsilla sama tauti, eikä heitäkään kielletty puhumasta. Tosin heillä meni tauti sen verran pahaksi, että eivät pariin päivään edes jaksaneet puhua. Mutta siis ihanko oikeasti mulla voi nyt ääni mennä pilalle?

Vierailija
8/12 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti äänen käheys kaksi viikkoa, katosi kokonaan, kun viikon sairastettuani jouduin puhumaan yhtenä päivänä paljon (ääni oli jo alkanut olla parempi ennen tuota). Eli jos haluat toipua nopeasti, älä mene vielä töihin.

Taitaa olla liikkeellä nyt aika paljon nimenomaan aikuisiin iskevää tautia, tiedän monia jotka ovat vuodenvaihteen jälkeen sairastaneet.

Vierailija
9/12 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin käsketään välttää puhumista:

http://www.terve.fi/muut-potilasohjeet/kurkunpaatulehdus-potilasohje

Tässä esimerkkejä, kuinka voi kroonistua ja pahentua, jos ei tottele puhekieltoa ja pysy oikeasti ihan hiljaa, kunnes oireet häviää: https://kaksplus.fi/threads/kurkunpaeaentulehdus-aikuisella-miten-kauan…

Jos menette töihin ääni käheänä leikitte terveydellänne ja saatatte joutua työkyvyttömiksi, jos huonosti käy.

Vierailija
10/12 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kun oli ensimmäistä kertaa aikuisena kurkunpään tulehdus, jouduin viikon sairaslomalle vuodelepoon ja 10 päivän antibioottikuurille. Ääni oli kuin variksen raakuntaa ja puhumista käskettiin välttää. Kuumetta oli melkein 40 astetta ja tulehdusarvot melkein 200. Meni kauan ennen kuin palasin laulutunneille. Kuuma siruunamehu mustapippurilla oli aika hyvä apu.

Vierailija
11/12 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskirjastonkin sivuilla sanotaan, ettei kurkunpääntulehdusta voi hoitaa antibiooteilla. Silti lääkärit niitä jostain syystä joillekin määrää... :-/

Vierailija
12/12 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi