Kokemuksianne Cipralex-lääkkeestä
Olen käyttänyt vuosia Sertralin nimistä SSRI-lääkettä. Nyt olen kuitenkin jotenkin päässyt herkistymään lääkkeelle enkä siitä johtuvan ripulin takia voi jatkaa lääkkeen ottamista. Lääkäri otti puheeksi Cipralexin, mutta tarkemmin puhumme lääkkeen vaihdosta vastaanotolla. Jos kuitenkin lääkäri päätyy tähän lääkkeeseen, haluaisin kuulla kokemuksianne. Onko lääkkeestä ollut apua masennukseen, ahdistukseen ja pakko-oireiseen häiriöön? Minkälaisia haittavaikutuksia olette kokeneet?
Kommentit (5)
On auttanut paniikkihäiriöön. Lääkkeen avulla sain elättyä normaalisti ilman pelkoa paniikkikohtauksista. Olen syönyt on-off noin 5 vuotta. Sivuvaikutuksena hieman on kiihottuminen vaikeutunut.
Onko kellään auttanut pakko-oireisiin? Miten alkoholin juominen, saako yhteisvaikutuksia aikaan? Huomasin itse, että jos otin Sertralinia lähellä alkoholin juomista muisti meni suurimmaksi osaksi illalta ja humala nousi nopeasti päähän. Se oli aika pelottavaa.
Essitalopraamilla ei ole yhteisvaikutusta alkoholin kanssa. Mutta esimerkiksi paniikkihäiriöisellä serotoniinitaso voi olla alhainen ja alkoholi vapauttaa sitä hermopäätteissä entisestään. Lääkkeen teho voi heiketä siksi ja alkoholi pidemmällä tähtäimellä pahentaa henkistä oloa. Siksi en mielellään juo alkoholia kovin paljon, kun sairastan tällaista. Maksimissaan 3-4 annosta harvoin.
-nro 2
Olen syönyt vuosia muutamaan otteeseen ja nytkin lääkitys on päällä. lähinnä paniikkioireiluun ja ahdistukseen mutta myös masennukseen. Aloituksessa ja lipetuksessa oireita kuten pahoinvointi, sähköiskumaiset tunteet, mutta ne väistyneet aika pian. Mulla tehonnut hyvin, mieliala tasaisempi ja paniikit jäi pois kokonaan.