Ei jumalauta !!! :'D täällä kävi, joku nainen myymässä jtn ja lapsussa luki, että hänellä kuulovamma ja tarvitsisisi rahaa sairauden hoitoon... tein pienin testi päätin ylittää itseni ja piersisin kovaänisesti ovella ja katsoin miten reagoi...
Eli siis tänne tuli, joku epämääräinen nainen myymään jtn ihme pikkuesineitä.
Olivat ihan hirveän kalliita ja antoi lapun jossa oli listattu erijuttuja.
Kertoi lapussa olevansa koditon, työtön ja täysin rahaton...
Näiden lisäksi lapussa oli, että hän täysin kuuro ja tarvitsee rahaa sairautensa hoitamiseen.
Otin hänet nätisti vastaan ja katselin lappua. Samalla päästin kunnon paukun ja tämä nainen kääntyi heti katsomaan minua ihmeissään..
Näin, että ihan selkeästi reagoi siihen. Sanoin, että kummasti pierun kykenet kuulemaan vai kuuletko vain tietyn korkuiset äänet.
Huomasin, että kuuli myös puheeni..
Nappasi lapum kädestä ja lähti juoksemaan nolon näköisenä rappuja alas 😂😂😂😂😂
Ei jumankauta oli ihan pakko. Ajattelin, että jos on oikeasti kuuro niin ei se mun pierua kuule jos kuulee niin kyllä tämä oli sen arvoistakin! :'D
Pääkaupunkiseudulla asun...
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuroushan on sitä, että ei aisti ääniä. Mutta hajut aistii todennäköisesti yhtä hyvin kuin muutkin ihmiset. Myöskin jos on ollut kuuro kauan, saattaa osata hahmottaa puhetta huulilta.
Joo, se varmaan luki sen pierun "huulilta"...
Viittasin ap:n viestin kahteen kohtaan. Pieruun (joka saattaa haista) ja aapeen puhumiseen (joka näkyy huulilta). Näiden molempien aistimisenhan ap. oletti tapahtuneen kuulolla, vaikka tarinan naisella varmaankin toimi sekä haju- että näköaisti.
Niin tai, ehkäpä tuo nainen haistoi ap:n puheen(kin)? Nokkeliksi kun nyt ruvettiin.
Oliko näitä ulkomaalaisia. Meilläkin joskus on käynyt juuri kuuro kaveri esittelemässä joitakin piirustuksia. En tietenkään päästä sisälle. Enkä avaisi oveakaan jos älyäisin katsoa kuka sieltä tulee. Asun ok-talossa. Monissa kerrostaloissahan on alaovet kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Paljonhan näitä on, ollaan muka köyhiä mutta sitten on kuitenkin rahaa ostaa tupakkaa, istua baareissa ym.
No, tavallaan käytännössä on köyhä, jos rahaa menee niin paljon riippuvuuksiin, että sitä ei jää enää muuhun kohtuullisesti. Mutta mikäpä tuollaiseen "köyhyyteen" auttaa? Ei pelkkä raha, kuten "oikeaan" köyhyyteen... Onko paha jos toivon, että ihmisiä voitaisiin laittaa pakkovieroitukseen? Vai auttaisiko se edes mitään, jos he eivät itse sinne halua?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla yksijalkainen, jos on kaksi jalkaa?
Minäkin muistan kyseisen miehen hämärästi. Hän oli vähän vanhempi ja käytti kävelykeppiä?! Taisi olla niitä aikoja, kun romanikerjäläiset vasta alkoivat rantautumaan Suomeen?! Mies oli todella taitava, hän osasi piilottaa toisen jalan. Muistan myös yhden toisen miehen, jolla oli mukanaan koiranpentu.
En oikein tiedä missä näissä kerjuuksissa on kyse? Kerääkö nuo rahaa itselleen vai onko joku muu laittanut heidät asialle?
Kerran kaupassa nainen kysyi englanniksi rahaa maitoon, sanoin että of course, koska siihen olisi mennyt ehkä euro tai pari, ja niin harvoin kysytään, että en joudu siitä vararikkoon. Mutta voi että olin tyhmä. Olin jo kaivamassa kolikkoa lompakosta, mutta se nainen lähtikin ohjaamaan minua ihan eri suuntaan kuin maitohyllylle, pian oltiin vaippaosastolla. Annoin muistaakseni 15 euroa, joka on minulle iso summa. Kaduttaa ja hävettää, miten helppoa mua oli huijata tuollaiseen ensin pyytämällä jotain pienempää. Se vielä olisi halunnut rahaa enemmänkin, koska toi ei riittänyt sen haluamaan vaippapakettiin, mutta sen verran "ylpeyttä" mulla oli, että en suostunut antamaan yhtään enempää. Pidin tiukasti kiinni siitä päätöksestä.
Kun tulin kaupasta ulos, sama nainen oli pyytämässä rahaa toiselta henkilöltä. Ehkä saadakseen loput tarvittavat eurot niihin vaippoihin, en tiedä.
Eniten jäi häiritsemään se, että palkitsin naisen epärehellisyydestä. En sitten tiedä olisinko auttanut, jos hän olisi suoraan kysynyt rahaa vaippoihin eikä muka maitoon, mutta nolottaa kun pieni huijaus tepsi minuun. Toivottavasti sillä oli edes rahalle oikeasti iso tarve, niin että "valtava menetykseni" ei ihan hukkaan mennyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuroushan on sitä, että ei aisti ääniä. Mutta hajut aistii todennäköisesti yhtä hyvin kuin muutkin ihmiset. Myöskin jos on ollut kuuro kauan, saattaa osata hahmottaa puhetta huulilta.
Joo, se varmaan luki sen pierun "huulilta"...
No jos ap pyllisti ilman housuja, niin kyllähän ne pierut silloin pystyy lukemaan "niistä huulista".;)
Vierailija kirjoitti:
Joillakin se lamppu ei vaan syty...
Vierailija kirjoitti:
Oli aloitus totta tai tarua, niin mun kertomus on totta. Turun keskustassa liikkui muutama vuosi sitten yksijalkainen miespuolinen kerjäläinen. Hyppeli aina yhdellä jalalla. Hän katosi katukuvasta sen jälkeen, kun hän jäi kiinni siitä, että vaihtoi kulman takana jalkaa.
Tänä talvena oon lahessa keskustassa nähnyt useaan otteeseen vanhemman ulkomaalasen miehen kerjäämässä rahaa/pummimassa tupakkaa. Kepin kanssa käveli ja linkutti toista jalkaansa. En ollut uskoa silmiäni kun vaihtoi jalkaa kesken kaiken. Hetken sitä seurattuani huomasin et oli kännissä kun apina..
Vierailija kirjoitti:
Selväähän se on että kaikki noista valehtelee kuuroudestaan/muista sairauksistaan.
Miten niin kaikki kuurot ja sairaat valehtelevat kuuroudestaan tms??
Oikeasti ne kuurot ja sairaat eivät sieltä Romaniasta tänne asti tule. Vain ne tulevat jotka säälistä yrittävät saada sitä rahaa. Voi kun se Romanian valtio käyttäisi EU:n sinne antamat rahat heidän hyväkseen mutta kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Oli aloitus totta tai tarua, niin mun kertomus on totta. Turun keskustassa liikkui muutama vuosi sitten yksijalkainen miespuolinen kerjäläinen. Hyppeli aina yhdellä jalalla. Hän katosi katukuvasta sen jälkeen, kun hän jäi kiinni siitä, että vaihtoi kulman takana jalkaa.
Tukholmassa taas klenkkasi 100 metrin välein vastaan mamuja kainalosauvan kanssa rahamuki ojossa. Ei enää parin klenkkaajan jälkeen säälittänyt, varmaan jokainen heistä luuli olevansa uniikki lumihiutale kerjäläisten keskuudessa keppinsä takia XD
Poliisi juuri noista kuuroista varotti uutisissa. Ne käy ensin tiedustelemassa sopivia ryöstökohteita. Eivät ole kuuroja, mutta vierasmaalaisia roistoja.
-J- kirjoitti:
Hahah, tämä toi mieleeni sen kun kaupungilla aina välistä noita pummeja riittää. (Osalla voi olla oikeastikin tarve, mutta kuka niitä tietää?)
Eräs pummi puhui huonompaa suomea / viroaksenttia ja sano että pitää ehtiä laivalle, mutta ei ollut rahaa. En muista enää annoinko, mutta muutaman päivän kuluttua tuli samainen heppu kyselemään samoilla argumenteillä rahaa; sanoin, että eikö sun pitäny jo viime kerralla päästä laivalle :). Johan ukko lähti pikaisesti kerjäämään muualle =).
Kerran mulle sattui Kuopiossa, että joku pummi pysäytti mut ja pyysi bussirahaa Neulamäkeen. Ei tippunut. Kysyi sitten takanani kulkevalta nuoreltaparilta bussirahaa Päivärantaan (Kuopiota tuntevat tietävät, että ne ovat täsmälleen eri suunnilla). Voi elämä.