Apua! Verensokerimittari ilmoitti "HI" - miten tulisi toimia?
Olen ykköstyypin diabeetikko. Ei koskaan ole olleet verensokerit liian koholla vaan päinvastoin, nyt pelkään, että on jo joku happomyrkytys! :( Mitä teen? Insuliinia laitoin heti 10 yksikköä.
Kommentit (8)
Käyttäjä4056 kirjoitti:
Testasithan uudestaan?
Nyt testasin ja 30,8! Sentään näytti arvon. Mulla ei ole ikinä ollut edes yli 20. Mistä voi johtua? Olen syönyt normaalisti.
Ap
Rauhoitu ensin. Happomyrkytys ei sua vie ihan hetkessä. Oot varmasti mittaillut useaan kertaan jotta tiedät kyseessä olevan oikeasti hyper eikä mittarivirhe.
Kymmenen yksikköä pikaa yötä vasten on valtava määrä. Huomaat, että se lähtee pian laskemaan tuosta niin laita herätys parin-kolmen tunnin välein ja tsekkaat sokerin. Älä pistä lisää vaikka tuntuisi hitaalta laskutahdilta, esim. Humalogin huippu on jossain kahdessa tunnissa ja vaikutus on ohi viidessä tunnissa. Eli aamuyöstä jos on vielä korkea niin sitten pistä pikku lisäsatsi ja aamulla yhteys d-hoitajaan.
Juo paljon vettä, jotta virtsaan erittyvä sokeri laimenee ja pääsee ulos elimistöstä.
t. D-1-toveri
Voit myös soittaa alueesi päivystykseen jos olo on epävarma, tosin antavat melko varmasti samat ohjeet kun itse olen saanut ja sinulle annoin.
Käyttäjä4609 kirjoitti:
Rauhoitu ensin. Happomyrkytys ei sua vie ihan hetkessä. Oot varmasti mittaillut useaan kertaan jotta tiedät kyseessä olevan oikeasti hyper eikä mittarivirhe.
Kymmenen yksikköä pikaa yötä vasten on valtava määrä. Huomaat, että se lähtee pian laskemaan tuosta niin laita herätys parin-kolmen tunnin välein ja tsekkaat sokerin. Älä pistä lisää vaikka tuntuisi hitaalta laskutahdilta, esim. Humalogin huippu on jossain kahdessa tunnissa ja vaikutus on ohi viidessä tunnissa. Eli aamuyöstä jos on vielä korkea niin sitten pistä pikku lisäsatsi ja aamulla yhteys d-hoitajaan.
Juo paljon vettä, jotta virtsaan erittyvä sokeri laimenee ja pääsee ulos elimistöstä.
t. D-1-toveri
Kiitos sinulle paljon! Minun diabetekseni on todettu vasta viime vuonna, joten opettelen vielä. Tuntui oudolta saada dg 25-vuotiaana, mutta samaa on valitettavasti suvussa ollut pitkään. Joku toinen D1 taisi sanoa, että alussa kun haima vielä vähän toimii niin insuliinimäärät ovat suht pieniä, sitten "käyttää itsensä loppuun" ja nuo nousevat. Nyt on kai vaan haima sanonut itsensä kokonaan irti sitten. :(
Paniikkireaktiona laitoin tuon kymmenen yksikköä. Nyt valvon ja seurailen sekä sokeria että vointia.
Ap
Ymmärrän. Itsellä d yli 30 vuotta ja edelleen silloin tällöin mokailen, pari viikkoa sitten pistin 30 pikaa vaikka piti pistää 30 pitkää... siinä olikin sitten syömistä!!
Pari tuntia nyt sulla sokerit laskee lujaa (tulee hiki ja voi tulla oksettava olo, itselläni niin) mut sitte tasoittuu. Varaa hypoevästä valmiiksi jos lähtee sinne kympin alle vauhdilla.
Tsemppiä!
Käyttäjä4609 kirjoitti:
Ymmärrän. Itsellä d yli 30 vuotta ja edelleen silloin tällöin mokailen, pari viikkoa sitten pistin 30 pikaa vaikka piti pistää 30 pitkää... siinä olikin sitten syömistä!!
Pari tuntia nyt sulla sokerit laskee lujaa (tulee hiki ja voi tulla oksettava olo, itselläni niin) mut sitte tasoittuu. Varaa hypoevästä valmiiksi jos lähtee sinne kympin alle vauhdilla.
Tsemppiä!
Onpa kiva kun satuit olemaan hereillä, melkein kuin jonkun vanhan tutun viesti tämä. :) Hah.
Just noin mulle käy, tosin ehkä kylmä ja samalla hiki. Etova ja vähän pelottava olo. Mutta ohihan se menee.
Kiitos kun vastailit ja hyvää yötä! Ehkä näihin yllättäviin hypoihin ja hypereihin on vain totuttava. :)
Ap
Vaihda patterit?