Mistä saa hyvän itsetunnon?
Miten omaa itsetuntoa saisi kehitettyä paremmaksi?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Onnistumisten kautta. Kun saavuttaa asettamiaan tavoitteita elämässä, onnistumiset parantavat itsetuntoa.
Mutta ei kai kukaan onnistu aina? Välillä tulee epäonnistumisiakin. Miten niistä voi selvitä, ilman että tyyliin alkaa miettiä et parempi olis vaan kuolla pois..
Vierailija kirjoitti:
Onnistumisten kautta. Kun saavuttaa asettamiaan tavoitteita elämässä, onnistumiset parantavat itsetuntoa.
Siinäpä se kun niitä onnistumisia ei ole eikä tule vaan kaikki epäonnistuu.
Tutkimalla omia automaattisia uskomuksia ja ajatuksia itseä kohtaan ja kyseenalaistamalla niitä.
Kiinnittämällä huomiota siihen, miten puhuu itselleen ja itsestään. Esim. "Oon niin huono tässä", "Ei musta ole tuohon", itsen ja omien tarpeiden vähättely. Yrittää muuttaa puhetta empaattisempaan ja kunnioittavampaan suuntaan. Miten puhuisit muille ihmisille? Puhu samoin itsellesi ja itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimalla omia automaattisia uskomuksia ja ajatuksia itseä kohtaan ja kyseenalaistamalla niitä.
Kiinnittämällä huomiota siihen, miten puhuu itselleen ja itsestään. Esim. "Oon niin huono tässä", "Ei musta ole tuohon", itsen ja omien tarpeiden vähättely. Yrittää muuttaa puhetta empaattisempaan ja kunnioittavampaan suuntaan. Miten puhuisit muille ihmisille? Puhu samoin itsellesi ja itsestäsi.
Mutta jos oikeasti on jatkuvasti muita huonompi tai tyhmempi? Mä esim opiskelen tällä hetkellä ja musta tuntuu joka päivä, että kaikki opiskelukaverini ovat paljon fiksumpia ja parempia tyyppejä kuin mä. Heistä näkee, että heillä on hyvä olla. He eivät pelkää esiintymistä tai uusia tilanteita. Itse menen ihan lukkoon :(
Itsetunto = se, että tuntee itsensä, erityisesti heikkoutensa ja vahvuutensa sekä tiedostaa "varjoisten ulottuvuuksien" olemassaolon
Omanarvontunto = se, että ymmärtää oman arvonsa ihmisenä; uskoo olevansa arvokas, vaikkeivät saavutukset, teot, lahjat tai ominaisuudet puhuisikaan sen puolesta
Itseluottamus / itsevarmuus = se, että pystyy tekemään asioita, suorittamaan, ottamaan tarvittaessa perusteltuja riskejä; uskoo selviytyvänsä
Tällaisen jäsennyksen kautta itse ajattelen, ja omien hyvien kokemusten perusteella uskallan suositella sitä muillekin. Jäsennys auttaa hahmottamaan ap:n esittämää ongelmaa ja sitä myöten ehkä löytämään vastauksia. Kaikki kolme nimittäin toimivat yhdessä.
Oon tyylii 15v nii mun neuvot saattaa olla aika huonoi, mutt itellä lähti nousuun kun löysi oikeita ihmisiä. Ryhmäänkuulumisen tunne ja ihmisten hyväksyntä ihan sellaisena kuin on oli tärkeitä, vaikken edes uskonut sen olevan mahdollista (joten älä sinäkään luovu toivosta) Hankkiudu eroon niistä henkilöistä ,jotka saa sut tuntemaan itsesi paskaksi mikäli pystyt (tai sellaisia löytyy). Niitten sanomisia ett tarvii. Youtubesta löytyy @papananaaman "kuinka saada hyvä itsetunto"-video, suosittelen. Varsinkin tuo: "leiki itsevarmaa, tule itsevarmaksi" Tsemppiä!