Luitteko pari päivää sitten jutun ruotsalaisten tietämyksestä ja asenteista koskien suomalaisia?
Oli joku tutkimus tehty. Sen mukaan ruotsalaiset eivät tiedä Suomesta juuri mitään, eivät osaa nimetä juuri ketään suomalaisia tunnettuja henkilöitä, eivät ole kuullleetkaan suomenruotsalaisista, pitävät suomalaisia kehitymättömämpinä...
Aika karua, kun Suomessa suorastaan palvotaan kaikkea Ruotsiin ja ruotsin kieleen liittyvää, niin noin se metsä sitten vastaa...
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Kuka palvoo? Sinäkö? En minä ainakaan.
No poliitkot nyt ainakin. Pakkoruotsia pitää kuulemma lukea, jotta voi mennä Ruotsiin töihin ja saada ruotsalaisen poikaystävän. No entä jos en halua mennä Ruotsiin töihin ja jos minulla on jo suomalainen poikaystävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No poliitkot nyt ainakin. Pakkoruotsia pitää kuulemma lukea, jotta voi mennä Ruotsiin töihin ja saada ruotsalaisen poikaystävän. No entä jos en halua mennä Ruotsiin töihin ja jos minulla on jo suomalainen poikaystävä?
En ymmärrä mikä on ongelma - et halua ruotsalaista poikaystävää tai mennä Ruotsiin, mutta välität silti mitä ne meistä miettii?
Eiköhän se pakkoruotsi pian poistu.
Eksäni oli ruotsalainen. Oli muuten suomalaisia kohtaan aika rasistista meininkiä hänen kaveriporukoissaan. "Faktatietona" kuulin mm. että Suomesta Ruotsiin tuodut koiratkin pitää jättää kuukaudeksi karanteeniin koska Suomessa on niin paljon venäläistä vesikauhua. Itse olin yhden eksäni ruotsalaisen kaverin mukaan "ruusu paskan joukossa", ja toiset kehuivat poikaystäväni kiintymystä minuun kun oli jaksanut minua jahdata sellaisestakin kuralasta kuin Suomesta asti, ja vierailla täällä niin usein.
Yksissä bileissä joku jätkä (ei tosin ollut eksäni kaveri) tuli selittämään ruotsiksi (mitä en itse puhu kovin hyvin) että kyllä Ruotsin pitäisi vieläkin hallita Suomea ja kieltäytyi puhumasta minun kanssani englantia, vaikka sitä puhuikin. Ilta päättyi minun puoleltani itkuun.
Olin tuolloin tosi nuori, ja hyväksyin tuon avoimen vähättelyn. Jälkikäteen harmittaa etten osannut puolustautua paremmin.
Ja muuten taustatietona, kyseiset tyypit olivat rikkaista perheistä ja korkeasti koulutettuja, ulkomaillakin asuneita, ei mitään tyhmyyksiä laukovia pubijuoppoja. Olivat myös tosi rasistisia tummaihoisia ja mustalaisia kohtaan.
Sitä on näemmä löydetty uusi tarina, jolla mollata kaikkea ruotsalaisuutta.
Ruotsalaisten pitäisi kohdella suomalaisia hieman paremmin. Olemmehan ainoa maailman maa, jonka kanssa he voivat käydä ulkomaankauppaa, koska vain Suomessa opetetaan koko kansalle ruotsin kieltä. Ruotsin kanssa ei voi käydä kauppaa jos koko kansalle ei opeteta ruotsin kieltä, sen ovat pakkoruotsin puolustajat moneen kertaan todenneet.
Vierailija kirjoitti:
Eksäni oli ruotsalainen. Oli muuten suomalaisia kohtaan aika rasistista meininkiä hänen kaveriporukoissaan. "Faktatietona" kuulin mm. että Suomesta Ruotsiin tuodut koiratkin pitää jättää kuukaudeksi karanteeniin koska Suomessa on niin paljon venäläistä vesikauhua. Itse olin yhden eksäni ruotsalaisen kaverin mukaan "ruusu paskan joukossa", ja toiset kehuivat poikaystäväni kiintymystä minuun kun oli jaksanut minua jahdata sellaisestakin kuralasta kuin Suomesta asti, ja vierailla täällä niin usein.
Yksissä bileissä joku jätkä (ei tosin ollut eksäni kaveri) tuli selittämään ruotsiksi (mitä en itse puhu kovin hyvin) että kyllä Ruotsin pitäisi vieläkin hallita Suomea ja kieltäytyi puhumasta minun kanssani englantia, vaikka sitä puhuikin. Ilta päättyi minun puoleltani itkuun.
Olin tuolloin tosi nuori, ja hyväksyin tuon avoimen vähättelyn. Jälkikäteen harmittaa etten osannut puolustautua paremmin.
Ja muuten taustatietona, kyseiset tyypit olivat rikkaista perheistä ja korkeasti koulutettuja, ulkomaillakin asuneita, ei mitään tyhmyyksiä laukovia pubijuoppoja. Olivat myös tosi rasistisia tummaihoisia ja mustalaisia kohtaan.
Eksän kavereilla on ollut vanhentunutta tietoa eläinten karanteenista. Tai sitten tämä tapahtui ennen Eu:hun liittymistä. Ja tosiaan samoihin aikoihin ihan oikeasti Venäjän puolelta levisi vesikauhua villieläinten mukana. Ei se ollut mitään rasismia vaan tosiasia. Suomessakin levitettiin rokotepaloja metsiin villieläimille ja lemmikkejä rokotettiin rajan pinnassa.
Ruotsalainen kaverini salakuljetti koiransa ennen EU:ta Suomeen ja takaisin, koska ei halunnut pistää hauvaa karanteeniin Ruotsiin palatessaan.