Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan vaihtaa terveyskeskuslääkäriä - miten toimin?

Vierailija
08.03.2017 |

Tapasin eilen ensimmäistä kertaa terv.keskuslääkärini, joka oli hyökkäävä, asiaton rouvashenkilö. En luota häneen pienen terveydellisen operaation hoidossa, jota odotan piakkoin. Siksi haluan vaihtaa hänet johonkuhun, joka jaksaa keskittyä ja käyttäytyä paremmin.
Vai ovatko tk-lääkärit ylityöllistettyjä ja siksi toimivat puolella teholla?

Lääkäri mm. toivoi, etten pääse pieneen kirurgiseen korjausoperaatioon, koska hänen poikansakaan ei päässyt. Ja "sillä oli paljon pahempi ongelma".

Kun sovimme että hän kirjoittaa minulle c-todistuksen, hän varoitteli, että se on sitten sellainen ettei minulle myönnetä sen perusteella mitään. Kuulosti siltä että hän aikoo pitää huolen etten saa puoltoa asiaani.
Huippu oli, kun hän kertoi että todistus maksaa n.50€. Sehän on itsestäänselvää.
Lääkäri nalkutti outo tuijotus kasvoillaan, että -Maksa se sitten, tai se menee perintään.
Vastasin: -No kyllähän laskut nyt kuuluu maksaa. Hän vain toisti, että se pitää sitten maksaa.
Sanoin että en jätä laskuja maksamatta enkä asioita hoitamatta, mistäs nyt moinen epäilys. Lääkäri meni tulipunaiseksi, puhkui ja hyppi tuolillaan ja kimitti: -Niitä jää välillä maksamatta. Se todistus pitää maksaa!
Toistin, etten jätä laskuja maksamatta,
jolloin lääkäri syöksyi selaamaan potilastietojani ja etsi sieltä minulle epäedullisen tiedon: olen käynyt 15 vuotta sitten A-klinikalla juttelemassa. Kerroin että ex-mieheni asioissa kävimme yhdessä, luepa tarkemmin. Hän meni taas punaiseksi, änkytti ja huusi, ettei hän varmaan näe täältä koneelta kaikkea.
Koetin olla oikein rauhallinen ja hymyilevä loppuvastaanottoajan - tämä lääkäri ei kyennyt hymyilemään. Hän vaikutti itseasiassa jollain tavalla sairaalta ja erittäin hermostuneelta.
En millään voi luottaa puolueettomaan yhteistyöhön tuonkaltaisen ihmisen kanssa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei voi valita, mutta hoitavan terveyskeskuksen voi. Eli voit vaihtaa sen terveyskeskuksen, jossa asiasi hoidetaan. Kunnan sivulta löytyy lomake, jolla vaihto tehdään (jos et löydä niin pyydä potilasasimieheltä apua). Vaihdon jälkeen saat uusta terveyskeskuksesta kaikki palvelut (eli ei voi valitata, että kävisit esim. sairaanhoitajalla nykyisessä terveyskeskuksessa ja lääkärillä uudessa).

Joillekin tulee yllätyksenä, että lääkäreiden lausunnot ovat maksullisia, joten sen vuoksi lääkärit varoittavat siitä. Varsinkin, jos lausunnolla ei saakkaan sitten hakemaansa etuutta/palvelua niin lausunto palllio voi tuntua kalliilta.

Ei tosiaan kuulosta lääkärin toiminta ihan asialliselta, joten ymmärrän hyvin, että haet vaihtoa. Jos suinkin jaksat niin tee lääkäristä potilasmuistutus. Silloin lääkäri joutuu antamaan omalle esimiehelleen oman versionsa tapahtumien kulusta ja sinä saat kirjallisen vastineet siitä miksi lääkäri oimi niin kuin toimi. Muistutusten käsittely ei ole lääkäreistä yhtään kivaa, joten usein korjaavat toimintatapojaan aika nopeasti, jotta säästyisivät vastineiden kirjoittamiselta. Potilasasiamieheltä saa apua muistuksen tekemiseen, jos lomakkeen täytö tuntuu vaikealta.

Vierailija
2/7 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, ettei voi valita lääkäriä.Minulta kysytään miltei aina, kun tilaan tk ajan, että onko sinulla tiettyä lääkäriä, jonka vastaanotolle haluat? On minulla. Kaksi suosikkilääkäriä ja yleensä pääseen jommalle kummalle. Riippuu vaivastakin ja joskus en välitä, kuka lääkäri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, ettei voi valita lääkäriä.Minulta kysytään miltei aina, kun tilaan tk ajan, että onko sinulla tiettyä lääkäriä, jonka vastaanotolle haluat? On minulla. Kaksi suosikkilääkäriä ja yleensä pääseen jommalle kummalle. Riippuu vaivastakin ja joskus en välitä, kuka lääkäri.

Käyn harvoin lääkärillä.

Kiitos tiedosta, aion pyytää toista lääkäriä ensi kerralla.

Vierailija
4/7 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuslääkärit ovat alisuoriutujia ja kehnoja ammatissaan.

Pätevät lääketieteen lisensiaatit erikoistuvat tai siirtyvät yksityisille terveysasemille. Virkapatot lääkärit jäävät kunnalliselle eläkeikään asti häiriköimään potilaita ja välttelemään työntekoa.

Vierailija
5/7 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri paikkakunnilla on eri käytännöt. Meillä on omalääkärit, ja lääkärin vaihtamisesta pitää tehdä kirjallinen anomus perusteluineen. Olettaisin että ap:n kotikunnan nettisivuilla kerrotaan, miten asia teillä hoituu.

Vierailija
6/7 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalääkärit Jyväskylässä ovat kaikki melko toisasaajia. Tympeitä, epäasiallisia ja ei asiakaspalveluhenkisiä.

Kumpa olisi  yksityisiin varaan - sillä näistä virkalääkäreistä paistaa kauas asenne: ei kiinnosta.

Vierailija
7/7 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuslääkärit ovat alisuoriutujia ja kehnoja ammatissaan.

Pätevät lääketieteen lisensiaatit erikoistuvat tai siirtyvät yksityisille terveysasemille. Virkapatot lääkärit jäävät kunnalliselle eläkeikään asti häiriköimään potilaita ja välttelemään työntekoa.

No jaa... mun nähdäkseni terveyskeskuslääkäreitä on kahdenlaisia. Niitä monipuolisia, sosiaalisesti taitavia ja osaavia, jotka rakastaa yleislääkärin monipuolista työtä ja on hyviä siinä. Ja sit niitä, jotka vaan jää terveyskeskukseen, vaikka sopisivat paremmin jonnekin ihan muualle. 

Työnvieroksujat hakeutuu mun kokemuksella useimmiten työterveyshuoltoon ja yksityisellä on kaikkein suurin hajonta lääkäreiden osaamisessa. 

Ap:lle. Kirjoita terveyskeskuksesi ylilääkärille ja kerro tilanteesta ja toivo jatkossa toista hoitavaa lääkäriä. Epäluottamus on ihan pätevä syy vaihtaa lääkäriä! Eri kunnissa on vähän eri käytännöt, mutta oman tk:n ylilääkäriltä kuulet paikalliset toimintaohjeet. 

t. terveyskeskuslääkäri, joka ei mielestään ole kehno alisuoriutuja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi