Te, jotka ette ota/halua kuittia
Ettekö koskaan osta viallisia tuotteita? Korkkivikaista viiniä, valkoiseksi kuivahtanutta suklaata, juustoa joka onkin homeessa, paitaa, jossa onkin reikä tai joka kutistuu enemmän kuin 30 % pesussa, vaikka noudatitte ohjetta?
Miksi ette halua kuittia?
Kommentit (55)
En vaan jaksa tyhjentää loputtomasti kuitteja laukusta, turhaa roskaa. Vaikka toki ymmärrän, että joskus voisi kuitille olla tarvetta ja isoista ja kalliista ostoksista sen otan.
oon saanu korvaukset valmistajilta suoraan jos jokin ruokatuote yms on ollu viallinen. harvemmin valitan kauppaan mistä oon tuotteen ostanu vaa suoraan valmistajalle laitan reklamaatiota. tietotekniikka, huonekalut, vaatteet yms.. on eri asia niistä säilytän kuitit sen aikaa että totean tuotteen sellaiseksi kun sen kuuluu olla.
aika monesta kaupasta tosin nykysin saa kuitit koneelta (esim gigantti) ni ei tarvii säilytellä paperiversioita.
Haluan tukea taloudellisissa vaikeuksissa olevaa parturiani ja en ota häneltä kuittia.
Otan kuitin ruokakaupassa.
Jos olen syönyt ravintolassa, maksan enkä ota kuittia. Jos menen leffaan, lippu riittää, en tarvitse kuittia. Jos menen kylpylään, maksan ja menen, en tiedä mitä kuitilla tekisin. Jos ostan ravintolassa kaljan, en ota kuittia (jos kalja on pahaa, annan heti palautteen). Jos ostan ässäarpoja, en varmaan voi reklamoida kuitin kera epäonnesta. Jos ostan kahvin kahvilassa, en koe tarvitsevani kuittia. Kampaamossa maksan kun tukka kunnossa, hierojalla kun on hierottu.
Kuiteissa on terveydelle vaarallisia kemikaaleja. Yleensä otan kuitin, mutta käsittelen sitä mahdollisimman vähän ja pesen käteni kotiin tultuani.
Vaatekaupassa otan kyllä kuitin. Ruokaa jos ostan, niin sitten saatan jättää ottamatta, varsinkin jos on vaan vähän ostoksia. Ei oo viallisia ruokia sattunut kohdalle ainakaan vielä.
Minä löydän ruokakaupan kuitista rahastusvirheen noin kerran kuussa - tosin käynkin kaupassa joka päivä. Otan kuitin ja tarkistan myös sen. Kotona laitan sitten roskiin noin viikon kuluttua.
Olen ihmetellyt, kun tuntuu kassoilla että olen ainoa, joka kuitin ottaa. Ilmeisesti ihmiset ei sitten tarkista loppusummaa, pikkurahasta ei ole puutetta? Monesti ostosten summat voi riveittäin olla oikeat, mutta jää joku paljoustarjous tms. jonka pitäisi näkyä yhteissumman jälkeen miinuksena, saamatta. S-marketissa virheitä tulee yleensä irtopullissa, jos eivät ole itsepunnittavia, vaan koodit on kassalla. Esimerkiksi ostaa pienen munkin mutta myyjä lyökin sen ison hinnalla. Joskus punalappuale jää saamatta, eli se 30 %.
Vaikkei olisi virheitäkään, niin sitä oppii kummasti hintatietoiseksi, kun ottaa kuitin ja vielä ostosten pakkaamisen jälkeen kertaa, että mihin helvettiin sitä rahaa taas meni.
Kuitin sisältämä terveydelle vaarallinen aine ei ole kuluttajalle ongelma, sitä on niin vähän ja normaali ihminen koskettaa kuittia vain kerran pari päivässä. Lähinnä kassatyössä olevat saavat altistuksen.
Otan yleensä kuitin, mutta se johtuu lähinnä siitä, että olen itse kaupassa töissä ja kuitti on varalla, jos vienkin jonkun tuotteen töihin niin voin todistaa, että olen sen jo maksanut.
Jos taas en ota kuittia, se johtuu siitä, että vaikka joku ruokakaupan tuote ei olisi ok, en jaksaisi nähdä vaivaa sen palauttamiseen. Näin yleensä jos käyn kaupassa, joka ei ole lähellä kotiani.
Kuitti ei ole välttämätön reklamaatiota varten, siksi en ota.
Kyllä mä otan kuitin, jos ostan vaikka jonkun yli 100euron oston, missä on takuu. Ei vaan hirveesti kiinnosta alkaa valittaa, jos ostan 10eurolla ruokaostoksia, ja sattuu vaikka olemaan joku parin euron tuote viallinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä löydän ruokakaupan kuitista rahastusvirheen noin kerran kuussa - tosin käynkin kaupassa joka päivä. Otan kuitin ja tarkistan myös sen. Kotona laitan sitten roskiin noin viikon kuluttua.
Olen ihmetellyt, kun tuntuu kassoilla että olen ainoa, joka kuitin ottaa. Ilmeisesti ihmiset ei sitten tarkista loppusummaa, pikkurahasta ei ole puutetta? Monesti ostosten summat voi riveittäin olla oikeat, mutta jää joku paljoustarjous tms. jonka pitäisi näkyä yhteissumman jälkeen miinuksena, saamatta. S-marketissa virheitä tulee yleensä irtopullissa, jos eivät ole itsepunnittavia, vaan koodit on kassalla. Esimerkiksi ostaa pienen munkin mutta myyjä lyökin sen ison hinnalla. Joskus punalappuale jää saamatta, eli se 30 %.
Vaikkei olisi virheitäkään, niin sitä oppii kummasti hintatietoiseksi, kun ottaa kuitin ja vielä ostosten pakkaamisen jälkeen kertaa, että mihin helvettiin sitä rahaa taas meni.
Kuitin sisältämä terveydelle vaarallinen aine ei ole kuluttajalle ongelma, sitä on niin vähän ja normaali ihminen koskettaa kuittia vain kerran pari päivässä. Lähinnä kassatyössä olevat saavat altistuksen.
Tiedän suunnilleen, mitä ostokseni maksavat. Jos summa kuulostaa yllättävän suurelta, otan kuitin, mutta noissa "pistokokeissaan" ei ole koskaan ilmennyt mitään.
Itse laitan viallisista ruuista ja ruokien pakkauksista palautetta aina suoraan valmistajalle. Paljon helpompaa ja sieltä saa kunnon korvaukset. Esim viimeviikolla tuli risentalta saumavikaisesta riisijauhopaketista korvaukseksi vastaava ehjä paketti plus kaksi pakettia kahvia ja neljä pussia mausteita. Usein korvaukset ovat 5e-10e. Ja laitan palautteet yleensä netin kautta ja virheellisestä tuotteesta kuvalla varustettuna.
Kuitteja säilytän kyllä jos ostan muutakin kuin ruokaa.
Olen saanut viinin vaihdettua Alkossa ihan ilman kuittiakin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä otan kuitin, jos ostan vaikka jonkun yli 100euron oston, missä on takuu. Ei vaan hirveesti kiinnosta alkaa valittaa, jos ostan 10eurolla ruokaostoksia, ja sattuu vaikka olemaan joku parin euron tuote viallinen.
Minulle pari euroa on sen verran iso raha, että varmasti reklamoin jos tuote on viallinen. Tai jos on veloitettu kaksi euroa liikaa.
Muuten en kyllä ole niin tarkka talousasioissa kuin tällä palstalla yleensä. Ruokaan menee yli 500 euroa kuussa, vaikka asun kahdestaan lapsen kanssa, ja ruokahävikkiäkin tulee. Siksi kummastelen, että minua muuten säästävisemmät ihmiset eivät pidä kuitin tarkistamista ja säästämistä vaivan arvoisena.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut viinin vaihdettua Alkossa ihan ilman kuittiakin.
Kyllähän sen useimmiten saa vaihdettua ilman kuittiakin, mutta kuitti nopeuttaa asiointia. Sitä aina ensimmäiseksi kysytään, ja todetaan että se "pitäisi olla". Vaikka Alkon myyjät itse eivät tahdo kuittia antaa ostajalle.
Ruokakaupoissa,baareissa yms pitäisi kuiteistä luopua kokonaan.Myös verot tulisi jättää maksamatta
Vierailija kirjoitti:
Otan yleensä kuitin, mutta se johtuu lähinnä siitä, että olen itse kaupassa töissä ja kuitti on varalla, jos vienkin jonkun tuotteen töihin niin voin todistaa, että olen sen jo maksanut.
Jos taas en ota kuittia, se johtuu siitä, että vaikka joku ruokakaupan tuote ei olisi ok, en jaksaisi nähdä vaivaa sen palauttamiseen. Näin yleensä jos käyn kaupassa, joka ei ole lähellä kotiani.
Minä en ole kaupassa töissä, mutta otan kuitin, koska menen yleensä toiseen kauppaan ensimmäisen jälkeen, ja silloin pitää tarvittaessa olla esittää kuitti, ettei laukussa oleva tuote ole siitä kaupasta pöllitty. Ilmeisesti ne jotka ei kuitteja ota ei sitten sitten käy monissa kaupoissa peräkkäin ostosten kanssa?
Kuitin ottaminen ja hävittäminen ei mun mielestä ole hirveän iso vaiva. Pieniä lappusiahan ne on, ei mitään merkitystä jätelaskussa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakaupoissa,baareissa yms pitäisi kuiteistä luopua kokonaan.Myös verot tulisi jättää maksamatta
Samaa mieltä että veroja pitäisi kiertää nykyistä enemmän :-) Mutta kuitin otan jos kyseinen pulju minultakin allekirjoituksen kuittiin vaatii (maksukortissani ei ole sirua ja pin-koodia). Tasapuolisuus ennen kaikkea.
Ihmiset on opettaneet kaupat pöyhkeiksi, suostuvat itse korttimaksamiseen ja jättävät kuitit ottamatta. Mikään kauppa ei ole ansainnut sellaista luottamusta.
Parturissa ja kosmetologilla en ota enkä pyydä kuittia. Yleensä se kuitenkin halutaan antaa, vaikka toivoisin, etteivät maksaisi verojaan.
Oikeasti kuittia ei tarvitse välttämättä mihinkään. Ilman kuittiakin voi valittaa
Valitusoikeus ei ole sidoksissa kuittiin. Jos tuotteessa on virhe, siitä voi valittaa ilman kuittiakin.
Osto- tai takuukuitin olemassaolo ei ole ratkaiseva tekijä arvioitaessa, kuuluuko vian korjaaminen yrityksen vastuulle vai ei. Myyjällä, maahantuojalla ja/tai valmistajalla voi olla vastuu tuotteen virheestä riippumatta siitä, onko kuluttajalla esittää kuittia ostoksesta.
Kuluttaja voi osoittaa tuotteen ostopaikan tai -ajan ilman kuittiakin. Esimerkiksi maksukorttitosite, tiliote tai liikkeen tarra tuotteen pakkauksessa voivat todentaa ostopaikan ja -ajan. Joskus tarvittavien tietojen osoittamiseen riittää se, että tuote kuuluu liikkeen myyntivalikoimaan ja voidaan muutenkin kohtuudella ajatella tuotteen ostetun kyseisestä liikkeestä.
Minä otan kuitin tietysti kalliista ostoksista ja silloin, jos loppusumma epäilyttää ja haluan tarkistaa sen vielä myöhemmin. Muutaman kerran kassalla on tullut outo olo ostosten hinnasta ja aina onkin selvinnyt virhe. Joskus otan kuitin myös silloin, kun ostan vaikka suklaata paikasta a ja menen vielä paikkaan b ostamaan jotain muuta. Mutta enen noista niin kovasti jaksa stressata. Jos minua epäillään varkaaksi niin epäilkööt sitten vaan. Kyllä nuo aina selviävät kuitenkin.
Tästä tulikin mieleeni kokemus, josta on jo aikaa vuosia, mutta olin Anttilassa ja availin testereitä (en muista mitä tuotteita), ja yhtäkkiä vieressäni on uhmakas vartija syyttelemässä minua pakkausten availusta. Hämmentyneenä sanoin, että nämä ovat testereitä? Asia ratkesi ja vartija häipyi.
Noh, ei nyt varsinaisesti liittynyt tippaakaan kuitteihin, mutta saittepa lukea tarinan.
Ruokakaupassa en ota, en ole koskaan ostanut mitään mitä pitäisi palauttaa. Vaatekaupoissa otan kyllä varmuuden vuoksi vaikka ei niillekään ole koskaan tullut käyttöä.