Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen operaatio oli viisaudenhampaidesi poisto?

Vierailija
04.03.2017 |

Montako kertaa piti käydä hammaslääkärillä? Otettiinko kuvat eri kerralla kuin poisto? Poistivatko kaikki viisurit yhtä aikaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattiin molemmat alhaalta olivat poikittain leukaluussa, tosin eri kerralla ne tehtiin 3 kk väliä oli leikkauksissa. Oli ihan vtun kipee ekan leikkauksen jälkeen, vko saikkua tuli särkyjen takia. Tokalla kerralla ei ollut oikein minkäänlaisiä särkyjä.

Vierailija
2/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tarkastuksessa ja kuvissa YTHS:ssä, sitten lausunnolla YTHS:n lääkärillä, joka sanoi että mene kaupungin hoitoon, kun YTHS:ssä on yli vuoden jonot. Hampaat poistettiin kolmessa istunnossa, ensin yksitellen toisen puolen ala- ja yläviisuri, kolmannella toisen puolen molemmat viisurit. Kaikki olivat poikittain ikenen sisällä, alahampaissa vielä juurihaarat ristissä. Ne lyötiin ensin palasiksi ja palat irrotettiin yksitellen. Muissa vain ien leikattiin auki, hammas poistettiin ja ien ommeltiin kiinni. Ei tuntunut miltään, kun puudutettiin, eikä ollut kipeää jälkeenpäinkään kuin ekan illan. Ei komplikaatioita. Hyvin meni siis. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla leikattiin molemmat alhaalta olivat poikittain leukaluussa, tosin eri kerralla ne tehtiin 3 kk väliä oli leikkauksissa. Oli ihan vtun kipee ekan leikkauksen jälkeen, vko saikkua tuli särkyjen takia. Tokalla kerralla ei ollut oikein minkäänlaisiä särkyjä.

Miksi noin pitkä väli 3kk?? Jonojen takiako vai häh

Vierailija
4/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutuksessa kaikki 4 yhdellä kertaa, onneksi, sillä juuret olivat kiertäneet hermojen ympärille ja jos olis vaan normaalisti hammaslääkäri alkanut poistamaan, olisi tullut hermovaurio kasvoihin.

Viikko tolkutonta särkyä ja vahvoja särkylääkkeitä, jääpusseja ja valvottuja öitä, toinen viikko meni vähän helpommalla.

Vierailija
5/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki neljä ovat vuosien mittaan puhjenneet ja ne on poistettu ilman mitään leikkauksia, ihan vetämällä. Kaksi poistettiin samassa istunnossa ja loput erikseen.

Vierailija
6/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki neljä puuduttiin peräjälkeen ja sitten odottiin 15 min ja sitten hohtimet käteen ja lääkäri veteli ne pois yks, kaks, nips naps.

Kyllä oli helppo ja kivuton homma.

Vierailija
7/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tarkastuksessa ja kuvissa YTHS:ssä, sitten lausunnolla YTHS:n lääkärillä, joka sanoi että mene kaupungin hoitoon, kun YTHS:ssä on yli vuoden jonot. Hampaat poistettiin kolmessa istunnossa, ensin yksitellen toisen puolen ala- ja yläviisuri, kolmannella toisen puolen molemmat viisurit. Kaikki olivat poikittain ikenen sisällä, alahampaissa vielä juurihaarat ristissä. Ne lyötiin ensin palasiksi ja palat irrotettiin yksitellen. Muissa vain ien leikattiin auki, hammas poistettiin ja ien ommeltiin kiinni. Ei tuntunut miltään, kun puudutettiin, eikä ollut kipeää jälkeenpäinkään kuin ekan illan. Ei komplikaatioita. Hyvin meni siis. 

Ahaa eli aika pitkällinen operaatio, monta erillistä käyntiä...

Vierailija
8/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään viisuri ei ole mulla puhjennut eikä siksi yhtäkään ole poistettu. Ikää 32.

Vierailija
9/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki neljä puuduttiin peräjälkeen ja sitten odottiin 15 min ja sitten hohtimet käteen ja lääkäri veteli ne pois yks, kaks, nips naps.

Kyllä oli helppo ja kivuton homma.

-siis puudutettiin ja odotettiin-

multa melkein lähti kirjoitustaito samalla

Vierailija
10/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin hammaslääkäriin, koska puhkeamattomat viisaudenhampaat vaivasivat vähän, ei mitään hirveetä kipua mut sellaista epämiellyttävää. Lääkäri määräsi koko hampaiden röntgenin, joka otettiin (erillisellä käynnillä) ja jonka perusteella päätettiin, että hampaat poistetaan.

Multa siis poistettiin kaikki neljä viisaudenhammasta, jotka eivät olleet puhjenneet ienten läpi. Tämä toteutettiin kahdella eri kerralla, ensin poistettiin toisen puolen ja sitten toisen.

Itse operaatio sujui tosi helposti. Hampaisiin puudutus, lääkäri operoi aikansa ja hampaat oli poissa. Kipua ei tuntunut yhtään (jos ei laske puudutusta, joka ei kyllä mulla ainakaan satu, mutta tää on tietty yksilöllistä), ainoastaan painetta ja repimistä kun hammasta revittiin irti.

Sain särkylääkkeitä ja suuvettä, jota käskettiin purskutella. Jälkeenpäin poski oli turvonnut ja syöminen oli vaikeaa, mutta söin paljon nestemäistä ja varoin liikuttamasta suuta. Suosittelen syömään särkylääkkeitä alussa ihan reippaasti. Otin pari päivää tosi rauhassa, eikä kipua ollut mitenkään erityisesti, vähän arkuutta. Viikon päästä olin jo normaali.

Vierailija
11/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli superhelppo poisto. Olin 18 ja kunnallisessa hammashoidossa ehdottivat, että ne poistettaisiin "kun nyt saa vielä ilmaiseksi". Kaikki oli pelotelleet, että se on ihan kauheata ja sattuu niin saakelisti. Ainoa, mikä nipisti ja hieman sattui oli puudutuspiikki. Jotain kaivelua ja vetoa vähän tuntui. Odottelin kauhulla, koska se kipu alkaa. Sitten ykskaks hammaslääkäri näyttikin pihtejä, joissa oli hammas, että "tässä ois tää eka"!

Multa poistettiin muistaakseni toisen puolen ylä- ja alahampaat eka ja parin viikon päästä toiselta puolelta.

Mieheltä taas poistettiin yksi melkein 40-vuotiaana, koska siinä oli pieni reiän alku. Joutuivat pilkkomaan sen hampaan ja ientä jouduttiin leikkaamaan, koska hammas oli poikittain ja miten sattuu. Oli kuulemma melko inhaa, mutta ei niin paha kuin kuvitteli. Armeija-aikaan häneltä poistettiin kaksi ja silloin oli helpompi juttu, vaikka ne oli tiukassa kuulemma silloinkin.

Nykyäänhän ei kai enää suositella, että niitä poistetaan muuten vain ilman kunnon syytä?

Vierailija
12/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläviisurit poistettiin vetämällä sedaatiossa, alhaalta otettiin toinen viisuri rauhoittavan voimalla myöskin vetämällä ja nyt olisi vielä yksi jäljellä, jonka poistaminen sujunee sekin vetäen. Olen onnekas, kun on ns. juuret suorassa.

Vierailija
13/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 poistettiin, kun hakeuduin opiskelijoiden koekaniiniksi. Yksi kai oli purennassa tai jotain, siis tarpeellinen, ja yksi ei ole puhjennut.

Kyllähän se takkuista oli, paljon tarvittiin opettajaa avuksi. Ja lopulta särjettiin viereinenkin hammas, kantaa siihen ei tuolla otettu vaan jouduin sen muualla hoitamaan.

Vierailija
14/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi noin pitkä väli 3kk?? Jonojen takiako vai häh

Ei ollut kipuja siinä toisessa joten ei ollut kiirettä sillä. Hyvä olla vähän väliä tuollaisen rääkin jälkeen ja antaa ekan "kuopan" parantua rauhassa.

Vierailija
15/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lähti alaviisaudenhampaista vasemmanpuoleinen ja varmaan vuotta myöhemmin toinen). Eivät puhjenneet kunnolla ja riesana oli jatkuva ientulehdus. Vedettiin veke YTHS:n lekurilla. Ylähampaat poistettiin kerralla.

Ei ollut kivuliasta. Vetämällä lähtivät kaikki ja puudutus riitti. Mutta on tämäkin kumma riesa. Kaveripiirissä on jos jonkinlaista tarinaa siitä, kun viisurit poistaa hammaskirugi.

Vierailija
16/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2ylintä helpot. Toinen alaviisuri tunariterkkalääkäri repi pois, seurauksena hermon osittainen tuntivaurio. Viimeisen poiston teki varman päälle leukakirurgi tarkkojen mikrokuvien jälkeen. Poisto kesti tunnin, viisi puudutetta. Ei komplikaatioita.

Vierailija
17/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri ehdotti poistoa kun osa oli alkanut reikiintyä ja paikkaaminen oli hankalaa. Otettiin kuvat ja ilmeisesti näytti helpoilta tapauksilta jotka lähtee ihan vetämällä. Ekalla kerralla vedettiin vasemmalta alhaalta ja ylhäältä, hyvin meni eikä särkyjä tai ongelmia tullut.  Tokalla kerralla viimeinen alahammas hajosi vetäessä, ja piti käydä muualla leikkaamassa pois. Se oli pikkasen isompi operaatio mutta ei mitenkään paha. Inhottavinta oli ehkä ne tikit siellä suussa, sai hengityksen haisemaan kuvottavalta.

Tyytyväinen olin päätökseen, ilmeisesti nuo hampaat olivat toimineet jonkinnäköisinä pöpöpesinä itsellä ja sen jälkeen muiden hampaiden reikiintymistilanne parane todella huomattavasti, paikkaukset olleet paljon harvemmassa.

Vierailija
18/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulivat onneksi ennen kuin täytin 18 niin ei tarvinnut maksaa mitään. En muista enää kunnolla, mutta Ekalla kerralla taidettiin ottaa kuvat, kaksi kasvoi vasten viereistä hammasta ja kaksi suoraan, suorassa olleet otettiin samalla kertaa pois vinossa olleet otettiin eri kerroilla ja toinen jouduttiin pilkkomaan jotta saatiin pois, kolme hammasta on ehjänä tallella. Lisäksi piti käydä erikseen poistamassa tikkejä. Suu ei auennut vajaaseen viikkoon juuri ollenkaan pilkotun hampaan jälkeen. Kaikki puudutuksessa.

Vierailija
19/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulta otettiin kun olin muistaakseni 18. Eivät oikein mahtuneet suuhun niin päättivät poistaa, ennen poistoa vasemmalta puolelta vielä ehti tulehtua. No tämän takia hammaslääkäri päätti poistaa tietenkin sen vasemman ensin. Puudutus sattui hieman, mutta sen jälkeen ei mitään tuntoa, veri vaan lensi kun ronkkivat suutani. Jälkeenpäin järkyttävät kivut enkä oikein voinut syödä mitään, joten huono olohan siitä tuli. Idiootti eksäni yritti hauskuuttaa minua koko ajan kun "näytin niin surulliselta" -> hymyileminen/nauraminen sattui aivan järkyttävästi. Ennen kun reikä umpeutui sinne välillä meni ruokaa, joka kirveli inhottavasti... Tästä ei kuitenkaan tullut mitään ongelmia vaan sain ruuan aina ulos sieltä ja umpeutui lopulta normaalisti. :D

Toisen eli oikean hampaan poisti sitten hammaskirurgi. Ensin ihmetteli sitä kun tiedoissa luki että vasen pitäisi poistaa, mutta sitä ei enää ollut. Sanoin että joo, se poistettiin ensin koska se tulehtui. Varmaan 10 minuuttia kirurgi ihmetteli tätä asiaa ja suostui lopulta poistamaan sen oikean. Puudutuksesta huolimatta sattui aika paljon, mutta kukaan ei uskonut minua. Oli aika kauhea tilanne kun oli aika hankala kivun takia pysyä paikallaan ja työntekijät jotenkin kuvittelivat että esitän vain. Lopulta laittoivat lisää puudutusta joka hieman auttoi mutta kävi siltikin aika kipeää, eikä minua edelleenkään uskottu. Tästä toisesta poistosta jäi siis lähinnä huono mieli, mutta jälkeenpäin toivuin paljon nopeammin. Kivut ei olleet niin kovia ja syöminen onnistui ihan hyvin.

Vierailija
20/23 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yksityisellä hammaslääkärillä, ihan tavallisella. Ekalla kerralla hampaat kuvattiin ja otettiin eka viisuri pois. Pelkäsin toimenpidettä enemmän kuin synnytystä tai mitään. Puudutuksella mentiin ja kaikki sujui hyvin mun paniikinomaisia maksimisykkeitä lukuunottamatta. Seuraavalla kerralla olin jo hieman rennompi, silloin otettiin kaksi hammasta, ylhäältä ja alhaalta. Kolmannella kerralla sitten lähti se neljäs viisuri.

Ensin olin sitä mieltä, ettei kaikkia tartte poistaa, mutta tulin matkan varrella toisiin ajatuksiin. Hampaat kun alkoi "elää" eli hakea uusia asentojaan, niin ois tullu toispuoleinen olo, ellei kaikkia ois poistettu.

Päänsäryt väheni, kun viisurit lähti. Ainoastaan hammaslääkäripelkoni sai mut viivyttelemään niin kauan niiden poisottoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän