Palkataanko ilman alan koulutusta olevia avustaviksi hoitajiksi?
Pääseekö vanhainkoteihin,palvelutaloihin tai hoitokoteihin avustajaksi ilman alan koulutusta, tekemään perustöitä syöttämistä,avustamista,pesemisiä,pukemisia ja saunottamisia.
Kommentit (36)
Kuten joku mainitsi Attendon, niin Attendon hoitokodeissa on paljon hoiva-avustajia töissä. En ole kysynyt onko kaikilla joku tutkinto, mutta hyviä ovat töissään. Tekevät oikeastaan kaikkea muuta paitsi lääkehoitoa ja ihan itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmoilla olen nähnyt hoiva-avustajan töitä tarjottavan ja ei tarvinnut olla koulutusta. Veikkaan, että jokainen, joka on vaikkapa lapsensakin hoitanut, pystyy tätä apua antamaan vanhuksille. Ihan maalaisjärkikin tuossa kyllä riittää, varsinkin, jos työhön ei sisälly pesemistä, kuten näkemissäni paikoissa.
t. 2
Mikähän siinä pesemisessä nyt on niin vaikeaa? Kyllä hoiva-avustajat suihkuttavat tai tekevät perushoitoa siinä missä lähäritkin (sitä vaipan vaihtoa, vessatusta). Lääkkeenjakoon/ -antoon pitää olla luvat (love) kunnossa.
just näin
Kyllähän nämä yksityiset riistofirmat palkkaavat, kun voivat maksaa alinta mahdollista palkkaa. Attendo, Mikeva, Esperi yms.
No nyt ajankin käsittämään miksi olen työtön lähihoitaja kolmen vuoden koulutuksella ja 13 vuoden työkokemuksella. Nyt otetaan siis jotain hoiva- avustajia töihin? Huh huh..en ainakaan omia vanhempiani jätä noiden käsiin ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Ei palkata, mutta kuntouttavaan työtoimintaan ja työkokeiluun pääsee!
kyl jonnekin palkataan
Kouluttamaton hoitohenkilökunta on turvallisuusriski. Tekevät tietämättöminä virheitä, ja kenenhän on vastuu? Tietty sen yhden koulutetun lähihoitajan, koka myös on samassa vuorossa töissä. Kuka oikea hoitaja suostuu tekemään vastuullista työtä sellaisen kanssa, jolla ei vastuuta ole?!
Vierailija kirjoitti:
No nyt ajankin käsittämään miksi olen työtön lähihoitaja kolmen vuoden koulutuksella ja 13 vuoden työkokemuksella. Nyt otetaan siis jotain hoiva- avustajia töihin? Huh huh..en ainakaan omia vanhempiani jätä noiden käsiin ikinä.
Niinpä niin. Tuntuu myös pahalta lukea miten mikään lähihoitajan tekemä työ ole mitään. Kunhan nyt vähän syötetään tai suihkutetaan jotenkin. Tämä hoitoalan (erityisesti vanhustyön) jatkuva dissaaminen alkaa jo kyllästyttää!
Onko teille oikeasti ihan sama miten teidän vanhempianne tai isovanhempianne hoidetaan?
Parhaimmat lähihoitajat ovat olleet pääsykokeissa ja testeissä, soveltuuko ko. Alalle. Hyvä kysyä työnantajien hakijalta, onko pyrkinyt vai mennyt opiskelemaan ja onko tutkintotodistuksen teoriaopiskeluista numeraaliset / hyväksytty ja hylätty arvosanoin. Käytännön hoitotyön (perustuu) sen kykenee tekemään ja oppimalla oppimaan kuka vaan, mutta kun siihen nyt kuuluu paljon muutakin, esim. ihmisen anatomia- ja fysiologia, lääkeoppi, psykologia, saattohoito, ravitsemus jne...teoriaa koulussa todella paljon
PS. Lähihoitajia on työssä myös ambulansseissa, hammaslääkäreissä, sairaaloissa eri osastoilla, lasten päiväkodeissa- ja tarhoissa, mielenterveys- ja päihde puolella, nuorten puolella, psykiatriselle. Suuntautumis-erikoistumis vaihto-ehtoja paljon, ei kaikki lähihoitajat ole vanhusten puolella eikä kotihoidossa, koulukohtaista ilmeisesti, onko toisissa kouluissa ainut vaihtoehto vanhus / kotihoito, ja suoraan peruskoulusta opiskelemaan ilman pääsykokeita ja sovel. Testejä ilman minkäänlaista työkokemusta, no huh huh
Kyllä voidaan palkata.
Olen tehnyt hoitoapulaisena vanhustenhoitolaitoksessa töitä.
Kahden lapsen hoitaminen oli riittävä peruste ja pärjäsin erittäin hyvin ja jopa pyydettiin myöh. kun olin lopettanut homman.
Ottakaa nyt hyvänen AIKA, mahdollisimman pian soveltuvuus- ja pääsykokeet takaisin, toisenasteen tutkinnon koulutukseen, lähihoitaja. Kyllä kentällä tuulee..... ja kuulee....... kuka on pyrkinyt ja ollut pääsy- ja soveltuvuukokeissa.
Muutama vuosi takaperin meillä ainakin oli täysikäinen lukion käynyt hoiva-avustajana kotihoidossa kesäisin. Teki siis kaikkia hommia mitä luvaton hoitaja tekee, eli sellainen kenellä ei ole suoritettuna lupia sellaisiin toimenpiteisiin mitkä vaatii niitä lupia. Eli siis teki sitä perushommaa, peseytymiset, pukemiset ja ruoan lämmitys tai sitten toimi lähihoitajan työparina niissä paikoissa mihin tarvittiin kaksi hoitajaa. Oli todella pidetty työkaveri ja asiakkaat tykkäsi kovasti.
Itse olen hoivakodissa hoiva-avustajana. Minulla ei ole minkäänlaista hoitoalan koulutusta. Itseäni kyllä vähän ihmetytti alussa, kun minut pystymetsästä tulleena laitettiin heti hommiin. Olen sanonut suoraan, että osaa nostella tai siirrellä asukkaita yksin.
Luonteeltani olen erittäin oppivainen ja tunnollinen ja olenkin saanut hyvää palautetta töissä. Mutta edelleen olen jatkuvasti huolissani asukkaiden turvallisuudesta ja myös omasta jaksamisestani. Itselläni on siis vähän ristiriitaiset ajatukset siitä, että kouluttamattomia otetaan alalle töihin.
Ei ole niin vaativaa työtä, että siihen koulutusta tarvittaisiin ja varmasti saa hommia. Hoitajan työhön ei muutenkaan kovin häävi koulutus ole ja omaiset jakavat ja antavat lääkkeitä vanhuksilleen ihan kotioloissakin.
^ On kuitenkin hyvä huomioida, että ainakaan kaikissa paikoissa avustavaa hoitotyötä tekevät eivät toimi yksin. Ainakin omalla osastollani hoitoapulaiset ovat niitä, jotka otetaan mukaan hoitotoimiin apukäsiksi, kun riittää, että paikalla on yksi hoitoalan koulutuksen saanut. Lisäksi hoitoapulaiset tekevät itsenäisesti työtehtäviä, joissa kouluttamattomuudella ei ole merkitystä, mutta jotka ovat pois hoitajien työmäärästä kun ne voidaan "nakittaa" apulaiselle. Tiedän, että tämä on vain yhden mallinen toimintatapa mutta esimerkkinä nyt kuitenkin tilanteesta.