Diagnoosin saamisessa kesti 15 vuotta -naista passitettiin esim. psykiatrian poliklinikalle
Anu Herala sai diagnoosin 15 vuoden jälkeen: "Lääkäri tunnisti sairauden, kun pyysi panemaan käden oman kätensä viereen"
Harvinaista aivolisäkesairautta eli akromegaliaa sairastava Anu Herala on kokenut sekä diagnoosin saamisen vaikeuden että vertaistuen tarpeellisuuden.
Ensimmäisen kerran Anu Herala valitti epämääräisistä oireistaan 40-vuotistarkastuksessa.
Vuosien varrella hän koki moneen kertaan, ettei tullut oireineen kuulluksi lääkäreiden vastaanotoilla.
Lopulta yksi lääkäri oivalsi, että kyse voi olla harvinaisesta akromegaliasta.
Kun tamperelainen 67-vuotias Anu Herala vajaa kymmenen vuotta sitten sai kuulla, että hän sairastaa akromegaliaa eli aivolisäkkeen kasvaimen aiheuttamaa kasvuhormonin liikaeritystä, olo oli helpottunut.
- Olin jutellut epämääräisistä oireistani lääkäreille viidentoista vuoden ajan, mutta en ollut tullut kuulluksi. Lopulta minulla kävi onni. Pääsin Hatanpään sairaalaan sisätautilääkäri Tero Pirttisen pakeille. Hän oivalsi heti, mistä on kyse.
- Jälkeenpäin olen vienyt hänelle ruusuja. Voi olla, että ilman häntä en olisi enää hengissä.