Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisen sveitsiläinen aksentti?

Vierailija
01.03.2017 |

Miten suomalainen puhuu saksaa, jos jotkut saksalaiset luulevat häntä lyhyen keskustelun/muutaman lauseen perusteella sveitsiläiseksi tai Zürichistä kotoisin olevaksi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lataa joku uutisvideo Zürichistä ja kuuntele.

Vierailija
2/7 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaako silloin omituiselta mongertajalta ja ovat vain kohteliaita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ne puhuu ymmärrettävää saksaa, mutta kuulostaa niin kuin kurkussa olisi jotain ja jotkut konsonantit kuten g sanojen lopussa on vahva.

Vierailija
4/7 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kuulostat vain lievästi oudolta/ulkkikselta eikä ne osaa paikantaa aksenttiasi. Kun puhun saksaa jotkut sanoo että kuulostan itävaltalaiselta.

Vierailija
5/7 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saksalainen kuulee vaaleaihoisen ihmisen puhuvan murteellista saksaa, tietenkin hänen mieleensä tulevat ensiksi sveitsiläiset tai itävaltalaiset. Siellähän saksaa puhutaan.

Vierailija
6/7 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua luultiin Itävallassa asuessani useamman kerran sveitsiläiseksi. Ei minun äidinkieleksi kuitenkaan luultu sveitsinsaksaa, vaan luulijat kuvittelivat äidinkielekseni ranskan tai italian.

Minä otin nämä luulot kohteliaisuutena. Todennäköisesti kuulija ajatteli, että puhun saksaa varsin sujuvasti, mutta ei syntyperäisellä aksentilla. Silloin se yhdistyi hänen aikaisempiin kokemuksiinsa sveisiläisistä, joiden äidinkieli on muu kuin saksa, mutta jotka ovat kuitenkin oppineet maan saksankielisten kanssa seurustellessaan aika sujuvan saksan.

Vierailija
7/7 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sveitsiläisen ja itävaltalaisen puhe eroaa?