Miksi teenjuojille on niin usein huonoa teetä silloinkin, kun paikan kahvi on laadukasta?
Enkä nyt tarkoita mitään yksityishenkilöiden kutsuja, ihan ymmärrettävää ettei ole mittavaa laadukkaan teen valikoimaa jos itse ei sitä koskaan juo. Tarkoitan kahviloita ynnä muita. Yhdessäkin paikallisessa on valittavana useampaa erilaista kahvilaatua ja tarjoillaan konvehdin kera jne. No, teevalikoima - Liptonin keltaista ja Twiningsin mustaherukkaa. Oikeasti?
Teevalikoima saadaan paremmaksi vain, jos me teenjuojat kategorisesti kieltäydymme maksamasta Liptonista tai Menun early greysta mitään. "Jaa, otan sittenkin vettä..." kun myyjä pyytää valitsemaan pussin rasiasta. On hyviäkin paikkoja teen suhteen, esimerkiksi Fazerin kahviloiden teevalikoima on lyömätön! Jopa yliopiston kahviloissa on paljon laadukkaampaa teetä kuin useimmissa kaupallisissa kahviloissa.
Kommentit (29)
Suomessa juodaan kahvia. Se kuuluu tähän kulttuuriin. Tee on vähän "neitimäisempää". On yrttejä, on vadelman, mansikan, sitruunan ym. makuisia tissiposkijuomia. Meneehän ne joskus vaihteluna, mutta kyllä kahvi on ykkönen.
Suomessa juodaan enemmän kahvia kuin teetä, joten menkää te teen vikisijät muualle asumaan, jossa sitä teetä juodaan enemmän!
Tee maistuu pahalle, jos teetä haluaa niin ämpäriin kuumaa vettä, sekaan lattianpuhdistusainetta, mopataan muutaman kerran lattia ja sitten juodaan ämpäristä se vesi. Näyttää teelle ja maistuu teelle eli vitun pahalle! Yäk oksennus tulee pelkän teen ajattelusta!
Minun mielestäni mitään teetä ei tarvitsisi edes tarjoilla missään. Niitä voi juoda kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä töissä juoda mitään kahvinlitkua. Me juodaan parisienneä.
Meilläpä juodaan tuota halvinta litkua mitä löytävät. Luulen, että ei nuo työkaverit edes tiedä mitä on parisienne. Emme siis tee mitään toimistotyötä.
Mistä lähtien pussitee on laskettu laadukkaisiin tuotteisiin? Jos haluaa laadukasta teetä, pitää vaatia haudutettua teetä tai yrttijuomaa. Sitä taas ei kannata tehdä, jos kahvilassa käy vain muutamia teenjuojia päivässä. Tee painuu vielä nopeammin kuin kahvi seistessään. Tee maistuu aika pian lähinnä vastanhautomisvedeltä ja tuoksuukin / haiseekin siltä, kun kahvi on vielä juomakelpoista, joskaan ei enää kovin laadukasta.
En oikein ymmärrä Liptonin- teen haukkumista; se on oikeasti varsin hyvää mustaa teetä. Mieluummin otan sitä vaikka pussiteenä kuin jotakin esanssisotkuja. Liian usein saa myös tyytyä "haudutettuun teehen", joka on vain värjättyä vettä.
Suurempi ongelma on, että peruskaupoista eikä edes isoista marketeista tahdo löytyä enää kunnon mustaairtoteetä, ei edes sitä parjattua Yellow Labelia, on vain kymmenittäin erilaisia maustettuja teelaatuja. Meillä oli jo 70-luvulla kotona valikoima Twiningsin teepurkkeja, Formosa Oolongia, Lapsang Souchangia, Oringe Pekoeta... ja ne oli ostettu ihan lähikaupasta. Nyt jos haluaa kunnon teetä on etsittävä teekauppa ( niitä ei ole joka kaupungissa). Onneksi on nettikaupat. Täältä palstalta joku vinkkasi rovaniemeläisestä Mandragorasta; tilasin sieltä ja kahdessa päivässä sain lähetyksen hyvää teetä pitkäksi aikaa. Minulla on pieni kaapillinen erilaisia lahjaksi saatuja maustettuja teepaketteja; niitä pystyy juomaan joskus ja esim. jääteenä, mutta aamuteeksi niistä ei ole...
Jos olen jossain, missä teetä ei ole tarjolla juon kivennäisvettä tms. En nosta meteliä.
Kahvistakin tiedän sen verran, että ei ole olemassa mitään "suomalaista kahvia" , joka on kaikkialla aina samaa ja samanlaista. Jossakin tarjotaan hyvää kahvia ja jossakin vähemmän hyvää.
Tää on NIIN TOTTA! Kahveista löytyy joka lähtöön eri laatuja ja niillä hifistellään, mutta teet ovat jotain ihan kuraa. Joka paikassa. Tästä samasta olen aina valittanut, kun mennään jonnekin kahvilaan.
Perustetaan, ap, Helsinkiin joku hyvä teepaikka?
No miksköhän, jos käyt kahvilassa etkä teelässä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa juodaan enemmän kahvia kuin teetä, joten menkää te teen vikisijät muualle asumaan, jossa sitä teetä juodaan enemmän!
Tee maistuu pahalle, jos teetä haluaa niin ämpäriin kuumaa vettä, sekaan lattianpuhdistusainetta, mopataan muutaman kerran lattia ja sitten juodaan ämpäristä se vesi. Näyttää teelle ja maistuu teelle eli vitun pahalle! Yäk oksennus tulee pelkän teen ajattelusta!
Minun mielestäni mitään teetä ei tarvitsisi edes tarjoilla missään. Niitä voi juoda kotona.
Oletko koskaan maistanut muuta kuin jotain perus pussiteetä? Itsekään en juonut teetä pitkään aikaan ollenkaan. En tajunnut niiden pointtia, ei maistunut hyvälle, vaan juurikin joltain moppivedeltä. Vasta kun ystäväni kautta tutustuin hyviin irtoteelaatuihin tajusin miltä teen oikeasti tulisi maistua, ja se on kyllä aika kaukana siitä mitä yleensä sattuu kahvilassa nenän eteen saamaan.
Kansainvälisissä tutkimuksissa (vihreän) teen on myös todettu sisältävän merkittävästi antioksidantteja ja flavonoideja, se estää syöpäsolujen kasvua ainakin soluviljelmätasolla ja kolesteroli ja verenpaine alenevat.