Mies ei arvosta mun opiskelua, mikä neuvoksi?
Ollaan siis jo +30v pariskunta ja oltu ikuisuus yhdessä. Minulla korkeampi koulutus kuin miehellä (olen siis kuitenkin "vain" amk), ja nyt opiskelen lisää. Meillä myös lapset, joten tiukkaa tietenkin tekee aikatauluttaminen, kun käyn töissä vielä lisäksi.
Nyt kun tässä toista kuukautta jo opiskelen, niin alan huomaamaan sen, että mies ei arvosta opiskeluani ollenkaan. Jos yhden illan käytän opiskeluun, toki hoidan lapset siinä sivussa jne, mutta en esim pysty samalla seurustelemaan hänen kanssaan jostain tyhjänpäiväsyyksistä, niin hän ottaa itseensä. Suuttuu, esim siitä jos sanon että voisinko koittaa opiskella rauhassa. En oikeasti pysty keskittymään, jos joku kokoajan keskeyttää, vaikka näkee että on kirja kädessä/yrittää koneella tehdä kirjoitustyötä. Mikä neuvoksi?
Kommentit (14)
Niin siis jos mulla on vaikka tentti tulossa, niin mies ei ymmärrä että siihen pitäisi ihan oikesti lukea enemmän kuin tunti pari. Että joudun hyvin todennäköisesti useana päivänä lukemaan tenttiä varten, varsinkin kun sivuja saattaa olla useita satoja parista eri kirjasta+ kaikki muu materiaali. Sanoo vaan, että etkö ole jo lukenut ihan tarpeeksi. Mua ärsyttää tämä ihan kauheasti, kun tiedän etten vielä ole oppinut ollenkaan tarpeeksi. t.ap
Vierailija kirjoitti:
Et osaa edes kirjoittaa
Sitä suuremmalla syyllä kannattaa varmaan opiskella? ;D
Kyse ei ole välttämättä siitä, ettei hän arvosta opiskeluasi. Hän ei välttämättä ymmärrä, mitä korkeakouluopiskelu vaatii. Hän saattaa myös tuntea itsensä loukatuksi, koska hänen näkökulmastaan sinä et välttämättä arvosta häntä. Puhut miehen tyhjänpäiväisyyksistä. Mitä ne ovat? Ehkä miehelle ne ovat tärkeitä höpöttelyhetkiä, jotka yhtäkkiä loppuvat.
Kerro miehellesi, että opiskelu on raskasta. Avaa hänelle motivaatiosi opiskeluun. Kerro että arvostat ja rakastat miestäsi kuten ennenkin, ja et tarkoita loukata sillä että joudut ottamaan omaa aikaa opiskeluun. Varaa myös miehellesi aikaa. Kysy, voisiko hän olla lasten kanssa x- ajna, kun sinä opiskelet, ja sen jälkeen voitte viettää hieman yhteistä aikaa.
Missä ulottuvuudessa amk-opinnoissa pitää lukea useampi tunti tenttiä varten? Ei ihme, että miestä vähän epäilyttää
Koska opiskelustasi ei ole miehelle mitään hyötyä vaan enempi haittaa. Miksi hänen pitäisi sitä arvostaa? Opiskelu näyttää miehesi silmissä samalta kuin jos miehesi vaikka rassaisi moottoripyöräänsä autotallissa iltakaudet.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole välttämättä siitä, ettei hän arvosta opiskeluasi. Hän ei välttämättä ymmärrä, mitä korkeakouluopiskelu vaatii. Hän saattaa myös tuntea itsensä loukatuksi, koska hänen näkökulmastaan sinä et välttämättä arvosta häntä. Puhut miehen tyhjänpäiväisyyksistä. Mitä ne ovat? Ehkä miehelle ne ovat tärkeitä höpöttelyhetkiä, jotka yhtäkkiä loppuvat.
Kerro miehellesi, että opiskelu on raskasta. Avaa hänelle motivaatiosi opiskeluun. Kerro että arvostat ja rakastat miestäsi kuten ennenkin, ja et tarkoita loukata sillä että joudut ottamaan omaa aikaa opiskeluun. Varaa myös miehellesi aikaa. Kysy, voisiko hän olla lasten kanssa x- ajna, kun sinä opiskelet, ja sen jälkeen voitte viettää hieman yhteistä aikaa.
Kiitos rakentavasta vastauksesta. Sanoin aika rumasti mieheni jutuista tuossa, mutta kun hän on välillä aikamoinen jaarittelija, eikä kaikki jutut mistä hän puhuu, vaikkapa jalkapallo, oikeasti kiinnosta minua juurikaan. En saa niistä keskusteluista itse mitään, olen vaan tottunut kuuntelemaan niitä, koska ovat miehelleni tärkeitä, enkä oikein voi sanoa että ole hiljaa, en jaksa kuunnella.. Hän on välillä lasten kanssa kun olen lukenut, mutta se on just sit kans sitä, että joka asia tullaan kysymään multa, enkä saa olla rauhassa kuitenkaan. Opiskelurauha taitaa olla hänelle ihan vieras asia... Ehkä opiskelu ammattikoulussa on tosi erilaista, luulisi ainakin? Ei ehkä tarvi samalla tavalla päntätä.. T. ap
Vierailija kirjoitti:
Missä ulottuvuudessa amk-opinnoissa pitää lukea useampi tunti tenttiä varten? Ei ihme, että miestä vähän epäilyttää
On se ihan hyvä että esim sairaanhoitaja oikeasti ymmärtää jotain lääkkeistä, ja vaikkapa ihmisen anatomiasta? Kyllä ne aika isoja opuksia on nekin kirjat.
Vierailija kirjoitti:
Samassa ulottuvuudessa kuin yliopisto-opinnoissa pitää lukea. AMK ja yliopisto ovat toki erilaisia, mutta lapsellista ryhtyä tuollaiseen latistamiseen, jossa AMK lytätään olemattomaksi. Terkuin, molemmissa opiskellut
Jätä se? Itse unelmoin degree collectoojajista, tule tänne vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa ulottuvuudessa kuin yliopisto-opinnoissa pitää lukea. AMK ja yliopisto ovat toki erilaisia, mutta lapsellista ryhtyä tuollaiseen latistamiseen, jossa AMK lytätään olemattomaksi. Terkuin, molemmissa opiskellut
Niin minäkin ja amk oli lukiotakin helpompi. Sen sijaan yliopisto oli paljon haastavampi
En tiedä onko tuossa kyse välttämättä arvostuksesta, vaan siitä että mies ei vaan ymmärrä. Ehkä hänelle pitäisi selittää, miksi opiskelet (se ei tässä käynyt ilmi) ja myös opintojen vaativuudesta.
Itselleni on jäänyt syyllisyys AMK-opintojen aikaisilta tenttiviikoilta, kun useampaan kertaan sanoin koululaiselle "älä puhu mulle nyt". Mutta jos koululainenkin ymmärtää, että nyt ei saa häiritä, niin luulisi aikuisenkin miehen ymmärtävän?
Ja jotta mies ei kokisi tilannetta niin ahdistavaksi, niin ehkä hänelle voi kertoa hieman opintojen rakenteesta, milloin on niitä kiireisiä tenttisumia, jolloin häneltä toivotaan suurempaa panosta lasten suhteen ja niin pois päin.
Jos siellä kotona ei kerta kaikkiaan rauhaa saa, niin sitten pitää etsiä kirjasto tai joku muu paikka, jossa valmistautua tentteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä opiskelen AMKssa ja todellakaan lue mihinkään tenttiin tunteja päivässä monen päivän ajan :D
Edellisenä iltana katson vähän jos tuntuu että en osaa mutta jos ei tunnu siltä niin en jaksa välttämättä lukea yhtään. Ja silti menee hyvin, numerot 3-5 :)
Jätä se sika!