Vhh (kertokaa joku joka tätä noudattaa)
Antaisitteko esimerkkiä päivän syömisistä?
Lisäksi kertoisitteko kuinka vhh:n noudattaminen on vaikuttanut teidän elämään? Onko painoa pudonnut jos se oli tarkoitus?
Pohdin että josko tuota kokeilisi itsekin. Mitkä ovat havaitsemanne haitat ja hyödyt jos vertaatte ruokavalioonne ennen vhh:ta?
Ketjuja varmaan tuhansia mutta en jaksa metsästää.
Kommentit (4)
Siirryin vhh-elämäntapaan vuosia sitten ja takaisin en ole palannut. Olen kokenut positiivisiksi vaikutuksiksi painon putoamisen, ihon kaunistumisen, virkeyden lisääntymisen ja ruuan ajattelun lopettamisen. Siitä kun aloitin, on jo niin kauan etten muista miltä tuntui syödä "normaalisti", mutta muistan että nälkä vaivasi jatkuvasti, ruoka oli mielessä koko ajan ja painon pitäminen aisoissa oli todella vaikeaa. Aloituksesta muistan myös iltapäivä- ja iltaväsymysten katoamisen ja ihon hehkumisen, enää en tietenkään huomaa eroa entiseen. Veriarvot olen mittauttanut karppaamisen aikana neljästi, ja ne ovat olleet erinomaiset.
Syön 2-3 kertaa päivässä, pyrin välttämään napostelua, en laske hiilareita. Aloittaessani olin paljon tarkempi ja se olikin hyvä painonpudotuksen kannalta, mutta vuosien varrella ruokailutottumukset ovat asettuneet luonnostaan vähän rennompaan malliin. En käytä ruokavaliossani leipää, pastaa, perunaa tai riisiä, mutta vihanneksia ja rasvaa syön rajoittamatta määriä, eli runsaasti. Proteiinia syön normaalin määrän. Ennen käytin kahvissa vain kermaa koska siinä on vähemmän hiilareita per annos, mutta nykyään kaadan kahvin sekaan reilusti maitoa, enkä mieti tuleeko siitä ruokavaliooni muutama ylimääräinen hiilarigramma.
En himoitse makeita herkkuja, mutta saatan silloin tällöin syödä suklaata tai annoksen jäätelöä. Silloin valitsen ihan tavalliset, sokerilla maustetut tuotteet. Häissä, hautajaisissa ja muissa sukujuhlissa saatan nykyään ottaa viipaleen kakkua tai pari keksiä, eikä se vaikuta painooni tai hyvinvointiini millään tavalla. En tee numeroa syömisistäni ja jos joudun ruokailemaan paikassa, jossa ei ole vhh-sopivaa ruokaa, otan sitä mitä muutkin, lisään vain rasvaa annokseen esim. oliiviöljyn muodossa. Tuntuu, että elimistöni kestää monen vuoden karppaamisen jälkeen hiilihydraatteja paremmin kuin ennen, eikä kakkukestien seuraus ole enää verensokerin heittely ja monta päivää kestävä näläntunne, niin kuin alkuvuosina tapahtui.
Jos päätät kokeilla karppaamista, anna itsellesi aikaa opetella uusia ruokalajeja, äläkä huolehdi jos alussa on vaikea keksiä mitä voisit syödä. Ensimmäisinä viikkoina on tärkeintä syödä tarpeeksi rasvaa ja proteiinia, jotta saat rasvanpolton käyntiin ja nälkä pysyy poissa, siitä eteenpäin haasteena on olla palaamatta vanhoihin tapoihin. Vihanneksia kannattaa syödä ihan niin paljon kuin mieli tekee (poislukien maissit, juurekset ym. runsashiilariset), ja rajoittaa niitä vain jos painonpudotuksen vuoksi on hetkellisesti tarvetta.
Katsele karppaus.info ja vhh-ruokavalio.fi .... siellä on tuhansia kaltaisiasi ja löydät reseptejäkin.
Laihdutan vhh:lla, pidän hiilarit alle 20 grammassa ja kalorit n. 1200:ssa / päivä. Tässä mun eiliset ruuat, mainittakoon että nälkä ei ollut missään vaiheessa.
Aamiainen: Kahvia mantelimaidolla. Sokeritonta mustikkakeittoa 2 dl, siihen 2-3 rkl pellavansiemenrouhetta turpoamaan (tulee hedelmäinen tuorepuuro)
Lounas: Mozzarellasalaatti (jäävuorisalaattia, yksi tomaatti, mozzarellapallo 125 g). Oliiviöljyä, valkoviinietikkaa ja yrttejä sekoitin kastikkeeksi.
Päivällinen: Paistettiin vhh-lettuja. Kahden hengen taikinaan 8 kananmunaa, 200g laktoositonta tuorejuustoa, 1 tl leivinjauhetta, 1 tl kanelia, 10 tippaa Steviaa, 1,5 tl vaniljaesanssia. Nämä sekaisin tehosekoittimessa ja paistettiin pannulla voissa. Söin MyProteinin sokerittoman vaahterasiirapin kanssa.
Välipalaksi napsin jäävuorisalaattia, illalla söin teen kanssa myös 50 g juustoa ja palan Stevialla makeutettua tummaa suklaata.
Olen noudattanut vhh:ta usean vuoden ajan. Kiloja ei varmaankaan ole lähtenyt (en omista vaakaa), mutta kaventumista on tapahtunut. Laihtumisen takia en noudata kyseistä ruokavaliota, olen normaalipainoinen. Vatsavaivoista ja nivelkivuista olen päässyt eroon. Atooppinen ihokin pysyy kunnossa. Ruokarytmi on parempi, eikä ruokaa tarvitse miettiä kaiken aikaa, koska kylläisyys säilyy vähällä syömisellä.
Pääasia ruuastani on kasviksia, proteiinia tarpeen verran ja kalorit saan rasvasta.