Miksi aina neuvotaan värjäämään hiukset kerran kuussa?
Kaikissa keskusteluissa, joissa kysellään apua ulkonäön kohentamiseen, neuvotaan aina käymään kerran kuussa kampaajalla leikkaamassa ja värjäämässä hiukset. Ymmärrän värjäyksen, jos yrittää brunettina ylläpitää värjättyä blondia, mutta eivät kaikki halua niin isoa eroa.
Olen punapää ja tyytyväinen hiustenväriin, joten miten se värjääminen auttaisi ulkonäön kohentamiseen? Pitäisikö minun aina käydä laittamassa jotain raitoja vai mitä? Katsoin kerran jotain muodonmuutosohjelmaa ja siinä kampaaja sanoi, että kesäisin ja talvisin hiukset pitäisi värjätä hieman eri sävyllä. Miksi???
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
No siksi, että ne kampaajat elävät sillä, ääliö.
Mutta miten se parantaa ulkonäköä, dorka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinä olet tyytyväinen luonnolliseen väriisi niin älä värjää, ei ole mikään pakko.
Juu mietin samaa. Ensiarvoisen tärkeää huolitellussa ulkonäössä tuntuu olevan hiusten värjäys. Itseäni harmittaa kunnuorena värjäsin. Nyt hiuksissa jo hiukan harmaata mutta pidän oman värini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sinä olet tyytyväinen luonnolliseen väriisi niin älä värjää, ei ole mikään pakko.
En värjääkään. Minua kiinnostaa tietää miten se ruskeiden hiusten värjääminen hieman erilaisella ruskealla parantaa ulkonäköä.
WTF?! Kuka sanoo? Kai nyt järkevä ihminen menee silloin kun katsoo sen itselleen tarpeelliseksi. Kai ne kampaajat ja kosmetologit nyt voi sanoa mitä vaan, rahan kiilto silmissään.
Suomalaise naiset on aivopesty värjäämään alinomaa tukkansa. Mukamas maantienharmaat hiukset... Moni ulkomaalainen olisi kade siitä hiussävystä mikä täällä monella on luonnostaan.
Eiköhän toi neuvo ole niille, jotka värjää hiuksiaan. Juurikasvu ei kaunista ketään.
Kuukaudessa nyt ei mitään leikattavaa ainakaan ole kasvanut. Paitsi jos haluaa pitää hiuksensa sellaisina poikamaisen lyhyinä. Itse en kyllä värjää ollenkaan, onhan niistä hiusvärien yhteydestä esim rintasyöpään aina vähän väliä juttua.
Kampaamoyrittäjät tai kauneudenhoitoalalla olevat voivat sanoa ihan mitä vaan, se sen takia, että saisivat asiakkaan käymään luonaan tiheämmin. Bisnes is bisnes. Nk. sanonta kuuluu.
Hehän elävät ja tulevat toimeen siitä, että heillä käy paljon asiakkaita ja usein.
Itse olen sekä leikannut, että värjännyt hiukseni itse. Säästäsyistä.
En voi tuhlata pieniä tulojani menemällä kampaamoihin.
Jokainen värjää hiuksensa nk. itse haluaa ja tykkää.
Ei siinä ole mitään sen kummempaa.
Jos haluat pitää nykyisen värisi ja tykkäät siitä, ja koet itsesi siinä värissä olevasi kauneimmillasi, niin se on ihan ok.
Käsittääkseni osa taas haluaa vaihtaa väriä ihan vain vaihtelun vuoksi.
Mua ärsyttää se kampaamotuotteiden pakkomyynti. Kampaaja jankkaa ja jankkaa kunnes et enää kehtaa olla ostamatta. Onneksi olen nyt löytänyt todella hyvän kampaajan, ei pakkomyy tuotteita ja kuuntelee oikeasti asiakkaan toiveita.
Jaa, tuosta olen itse hieman eri mieltä.
Itselläni oli lapsena vitivalkoiset hiukset.
Mutta aikuistuttuni ne muuttuivat jotenkin harmaanvaaleiksi, josta en itse tykkää yhtään.
Olisin toivonut saavani joko ruskeat, tai tummanruskeat hiukset.
Se olisi sopinut ulkoiseen olemukseeni paremmin.
Nykyisin värjään korkeintaan vain pari kertaa vuodessa.
Jos sitäkään.
Ehkä nimenomaan sen takia, koska se on äärettömän hidasta ja vie paljon aikaa.
Sitäpaitsi niistä kemikaaleista ilmaan nousevia yhdisteitä ja hajuja ei todellakaan ole mikään mukava haistella. Eivätkä ne varmasti ole terveellisiäkään vetää henkeensä.
Yksi ratkaisu tietysti on laittaa ikkunat selälleen auki.
Joillekin on värjäysaineista tullut vakavia allergisia reaktioita. Jotka pahimmillaan voivat viedä hengen, tai tuhota koko päänahan.
Siksi olisikin viisainta heittää kaikki turhamaisuus ja ulkonäkökeskeisyys romukoppaan, ja ajatella enemmän terveyden, kuin "miltä minä näytän" kannalta.
Suhtaudun vähän epäileväisesti aina niiden vinkkeihin, joilla on siinä mahdollisesti oma lehmä ojassa. Olisi ehkä outoa kampaajan suusta: "Ei se hiustenvärjäys niin tärkeää ole."
Totta puhuen kyllä itse varmaan näyttäisin paremmalta, jos värjäisin hiuksiani säännöllisesti, mutta siinäpä se, kun en jaksa niitä säännöllisesti värjätä. Joten en värjää ollenkaan.
Tuo että hiukset voisivat eri vuorokauden aikaan näyttää paremmilta eri väreissä, voisi ehkä liittyä jotenkin ihonvärin muutoksiin? Kesällä iho on tummempi ja sävyltään lämpimämpi kuin talvella. Liekö ero kuitenkaan ihmisillä yleensä kovinkaan suuri... En ole kiinnittänyt huomiota!
Muoti- ja kauneusbisnes ylläpitää kuvitelmia siitä kuinka naisen tulisi hoitaa ulkonäköään. Tarkoitus on tietenkin saada naiset käyttämään mahdollisimman usein ja säännöllisesti eri tuotteita, koska se tuottaa em. bisnekselle rahaa. Siksi keksitään noita sääntöjä, että tee niin, näin tai toisinpäin joka päivä/viikko yms.
Mitään terveyteen ja ulkonäköön oikeasti liittyviä vaikutuksia ei voida tuosta kaupallisesta toiminnasta johtaa.
Päinvastoin, kun puhutaan hiusten värjäämisestä kukaan kampaaja tai muotineuvoja ei muista kertoa, että kestovärit ovat vahvoja kemikaalia, jotka voivat aiheuttaa pahan allergisen kohtauksen, jopa anafylaktisen shokin. Kestovärejä pitäisi välttää eikä läträtä päähän kampaajalla tai kotona koskaan!
Jos hiuksia alkaa värjätä, joutuu tietysti kierteeseen, jossa hiusten kasvaessa on pakko säännöllisin välein värjätä juurikasvu. Siitä varmaan johtuu tuo kuukauden välein -sääntö.
Mutta kestovärit sekä hiusten vaalennus sekä mahd. permanentit aiheuttavat hiuksen rakenteessa muutoksia, eli oikeastaan pilaa hiukset. Tämän takia hiusväreillä värjäyksen jälkeen pitää käyttää hoitoainetta, se saa vaurioituneet hiukset näyttämään hetken paremmilta.
Ja jotta saat saman tuloksen pysymään joudut säännöllisesti laittamaan rahaa kaikenlaisiin muihin hiustuotteisiin, kuten väriä säilyttävät shampoot, kiusta hoitavat hoitoaineet, hiukset paremmin muotoiltaviksi tekevät tuotteet, yms.
Käytännössä tämän kierteen voi kuvata niin että pilaat hiuksesi kemikaaleilla, jonka jälkeen hoidat hiuksiasi kemikaaleilla, kunnes taas pilaat hiuksesi kemikaaleilla jne. Kyseessä on siis kierre jossa olet riippuvainen hiustuotteiden ja palveluiden hankkimisesta, joilla sitten pilaat hiuksesi, jolloin joudut hankkimaan lisää tuotteita ja palveluita että hiuksesi näyttäisivät edes hetken "hyviltä".
Kun irrottaudut tästä kierteestä, huomaat, että hiljalleen hiustesi laatu alkaa parantua ja tarvittavien tuotteiden ja palvelujen määrä vähenee. Käytännössä siis hiusten ulkonäkö paranee, mitä vähemmät teet niille ja mitä vähemmän ja harvemmin kemikaaleja niihin tälläät. Tämä ei vaan mene monelle naiselle jakeluun, koska on muotibisneksen aivopesemä.