Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hyvää olette saaneet irti tästä av:stä vuosien varrella. Vinkkejä, vertaistukea, hyviä näkökulmia?

Vierailija
25.02.2017 |

Kertokaa. Suurin osa täällä on turhaa, mutta helmiä on paljon joukossa.

Minä olen saanut:

- astmalapsen vanhemmat saavat kela-korvausta alle kouluikäisestä. Edes lääkäri ei kertonut sitä.

- mustakorkkisella muurahaisraidilla saa lukit pysymään poissa terassilta. Käytin sitä vuosia, mutta nyt sitä ei enää valmisteta.

- joku kertoi unihalvauksestaan. Oli mennyt avaruudessa äärettömän nopeasti. Alkoi pelätä, että kuoleman jälkeen voisi olla tuollainenkin olotila. (Mulla sama pelko, mutta erilaisen unihalvauksen jälkeen. Mulla oli niin, että valoisaa ääretöntä tyhjyyttä, mitään ei tapahdu ka silmiä ei tiettykään saa kiinni.)

Kertokaa te itsellenne merkityksellisistä ketjuista!

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen akateemisesti koulutettu ja minulla ei ole tuttavapiirissä yhtään duunaria. On kiinnostavaa täällä tutustua sellaisten ajatusmaailmaan. (En ole silti mikään rikas.)

Millaisia ajatusmaailmoita olet täältä elämääsi saanut :D

No, olen täällä ymmärtänyt, että se on totta, että jos ei ole putkälle opiskellut, niin ajattelee usein melko mustavalkoisesti ja vetää nopeat johtopäätökset asioista. Yliopistossa tottuu ajattelemaan asioista monipuolisemmin ja kyseenalaistamaan asioita.

Ylemmyydentunne vahvistui? :)

Vierailija
22/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut mitään hyvää tästä palstasta irti koskaan, käynkin täällä vain satunnaisesti silloin kun mietin että pitäiskö palata Suomeen. Täällä kun käy parit stoorit lukemassa kummasti muuttuu mieli että juu, ei Suomeen : ) ei millään pahalla mutta ei hyvälläkään, palstasta saa käsityksen että suomalaiset ovat suurimmaksi osaksi tänä päivänä ilkeitä, kyynisiä, kateellisia ja tyhmiä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan vanhaa, hyvää av-palstaa. Sai nauraa ihan vedet silmissä niille ketjuille. Joskus 10v sitten.

Vierailija
24/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 ei vahvistunut ylemmyydentunne. Olen niukkatuloinen enkä ole muutenkaan ylpeä ihminen.

Tajusin vaan, miten jotkut kohtaamani ihmiset ajattelevat. Vetävät kauhean nopeat johtopäätökset ja sitten tilanne on ihan jumissa ja asiasta ei oikein voi neuvotella. Heillä ei kuitenkaan ole usein selkeää asiatietoa pohjalle ja asiaa ei ole pohdittu monelta kannalta.

Vierailija
25/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole saanut mitään hyvää tästä palstasta irti koskaan, käynkin täällä vain satunnaisesti silloin kun mietin että pitäiskö palata Suomeen. Täällä kun käy parit stoorit lukemassa kummasti muuttuu mieli että juu, ei Suomeen : ) ei millään pahalla mutta ei hyvälläkään, palstasta saa käsityksen että suomalaiset ovat suurimmaksi osaksi tänä päivänä ilkeitä, kyynisiä, kateellisia ja tyhmiä

Nojaa. Voit tietysti vetää mitkä tahansa päätökset haluat, mutta en usko että tämän palstan viestit edustavat suurta otosta Suomen väestöstä. Saman vaikutelman saa minkä tahansa maan nettipalstalta. Voit kokeilla jos et usko. Itse en tee mitään päätöksiä maan väestöstä pelkän palstan perusteella.

Vierailija
26/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Lopetin pikkuhousunsuojien käytön ja pääsin valkovuodosta eroon - eläköön!!!! Kiitos palsta! Tämä jo 10++ vuotta sitten kun tämä oli oikeasti mammapalsta vielä.

- Monet hyvät naurut. 

- Satunnaisesti käytännön vinkkejä kun guuglekaan ei tiedä.

Vierailija
27/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin tämän palstan kautta, että suomalaiset ovat liian ylpeitä pystyäkseen olemaan henkilökohtaisina avustajina tekemässä mitä vain.

En voi käsittää, että jos joku ihminen myy aikaansa, niin hän ei sitten "alennu" tekemään kaikkea sitä, mitä tuo avustettava vaatii. (Ymmärrän toki esteen laittomuuksiin tai seksiin)

Merkillistä on, että avustaja saattaa laskea, että vaikka avustettavan puolison alkkareiden silitys ei ole mun homma. Kateellinenko hän on, kun hänellä itsellään ei ole varaa maksaa miehensä alkkareiden silityksestä eikä itsekään halua omaa miestään siten passata tai peräti ei ole miestä ollenkaan.

Miksei se avustaja tee kaikkea mitä pyydetään sen ajan puitteissa, mitä maksetaan.

Ilmeisesti tällaisiin tehtäviin on kohta otettava Kauko-Idästä tekijöitä, kun suomalaiset eivät moiseen alennu, vaan ovat mieluummin kortistossa. (En ole ennen tajunnut, että kaukomaiden työntekijöille on todellinen tarve. Hyvinvointivaltion kasvatit eivät suostu kaikkiin töihin enää. Tuo keskustelu sai tajuamaan.)

Vierailija
28/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tänään olleessa ketjussa oli mielenkiintoisia näkökulmia siitä, että miksi rikas ei halua olla köyhän ystävä. Rikas joutuu pidättelemään aiheita, mistä voi puhua, jotta köyhä ei tule kateelliseksi ja katkeraksi. Lisäksi ei voida mennä jonnekin maksulliseen tapahtumaan välttämättä jne.

Huomaahan tuon täällä muissakin ketjuissa. Jos varakas kertoo ostaneensa asunnon lapselleen tämän itsenäistymisvaiheessa, niin alapeukkuja satelee kateellisilta, jotka eivät voi ostaa. Heitä ihan oikeutetusti harmittaa, että eivät voi antaa samoja elämän eväitä kuin varakas.

Harmittaisiko tämä oikeasti niin paljon, jos hyväosaiset myöntäisivät, että ovat menestyneet elämässä paremmin, koska lähtökohdatkin ovat paremmat? Usein tämä kielletään ja köyhyys leimataan köyhän omaksi viaksi. Sosiaalisen ja taloudellisen pääoman tuomia etuisuuksia ja positiivisia vaikutuksia kehdosta hautaan ei haluta myöntää, vaan kaikki menestys halutaan esittää omana ansiona. Muissa ihmisissä oletetaan olevan vikaa, jos he eivät kykene samaan. Siksi heidän kanssaan ei haluta edes olla tekemisissä.

Vierailija
29/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut täältä adhd:stä ja skitsofreniasta yms taudeista, joista en tiennyt.

Täällä on ollut kiinnostavia kokemuksia kamalasta lapsuudesta. En ole voinut käsittää, että sellaistakin on.

Vierailija
30/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki erilaiset tuotemahdollisuudet. Hyvät lastenvaatteet ja vaikka alumiiniton tehokas deodorantti murrosikäiselle. Tosin sellaista ei sitten oikeasti ole. Kaikki kivideodorantit perustuvat loppujen lopuksi juuri alumiiniin ja jos joku ei perustu, se ei kyllä meidän murrosikäisellä auta.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0467/3309/collections/splayed2.jpg?v=…

Vierailija
31/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tänään olleessa ketjussa oli mielenkiintoisia näkökulmia siitä, että miksi rikas ei halua olla köyhän ystävä. Rikas joutuu pidättelemään aiheita, mistä voi puhua, jotta köyhä ei tule kateelliseksi ja katkeraksi. Lisäksi ei voida mennä jonnekin maksulliseen tapahtumaan välttämättä jne.

Huomaahan tuon täällä muissakin ketjuissa. Jos varakas kertoo ostaneensa asunnon lapselleen tämän itsenäistymisvaiheessa, niin alapeukkuja satelee kateellisilta, jotka eivät voi ostaa. Heitä ihan oikeutetusti harmittaa, että eivät voi antaa samoja elämän eväitä kuin varakas.

Harmittaisiko tämä oikeasti niin paljon, jos hyväosaiset myöntäisivät, että ovat menestyneet elämässä paremmin, koska lähtökohdatkin ovat paremmat? Usein tämä kielletään ja köyhyys leimataan köyhän omaksi viaksi. Sosiaalisen ja taloudellisen pääoman tuomia etuisuuksia ja positiivisia vaikutuksia kehdosta hautaan ei haluta myöntää, vaan kaikki menestys halutaan esittää omana ansiona. Muissa ihmisissä oletetaan olevan vikaa, jos he eivät kykene samaan. Siksi heidän kanssaan ei haluta edes olla tekemisissä.

Useimmiten tuon asian kieltävät ne, jotka  ovat menestyneet elämässä karuista lähtökohdistaan huolimatta. 

Vierailija
32/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se harmittaisi köyhempiä ihan yhtä paljon ellei enemmän. Jos varakkaat myöntäisivät varakkuutensa edut ja puhuisivat niistä avoimesti, köyhiä ärsyttäisi kateuden lisäksi vielä varakkuudella leuhkiminen.

Johan se ärsyttäisi, jos joku leuhkisi, että minä ostan lapselleni ison asunnon Helsingin keakustasta, kun kerran varaa on. Ostan myös hyvin turvallisen auton hänelle jo heti alkuun, että ei vaan loukkaa, jos aloittelijana kllaroi. Lisäksi kustannan hänelle lisäkursseja, jotta pääsee oikikseen. Lisäksi lapseni saa etua, kun pääsee varakkuuteni ansiosta lakimiestoimistoon töihin silloin kuin haluaa. Ja kun joskus valmistuu, niin varakkuuteni ansiosta järjestän hänelle alansa työpaikan hyväveliverkostoni kautta.

Tuollainen avoin puhe tulkittaisiin ärsyttävänä leuhkimisena.

Vierailija
33/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistuki vanhemmuuteen on ollut hyvää.

Nyt, kun lapseni ovat jo teinejä, niin näen teistä nuorista tänne kirjoittavista sen nuoren nökökulman asioihin. (Mikä on minusta usein aivan väärä :-)

Vierailija
34/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jollakin tapaa kehittynyt täällä ihmisenä. On ollut liikuttavaa huomata kuinka paljon ihmiset välittävät esim.hädässä olevasta.

Toisaalta täällä on välillä hyvinkin ajattelematonta ja ilkeää tekstiä.

Mutta siitä voi ottaa opiksi sen,että Ymmärtää ihmistä eli mitä kaikkea tällasen henkilön elämän tilanteeseen kuuluu eli että mitkä asiat vaikuttavat siihen omaan kurjaan oloon mikä pitää sit purkaa av.lle.

Vierailija
35/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut tilaisuuden avautua ongelmistani mielenterveyden ja ihmissuhteiden alueella. Joskus niistä on seurannut ihan hyvää keskusteluakin. Tämä on auttanut samojen asioiden esittämistä psykoterapeutille ja eräille läheisille ihmisille.

Vierailija
36/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä helvettiä? ap myrkyttelee terassiaan koska ei halua sinne harmittomia lukkeja? Ei saatana tätä menoa taas.

Vierailija
37/37 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luen vauvapalstaa huvi syistä, mutta samalla opin suomalaisia sanontoja ja slangia. Olen asunut viimeiset 20 vuotta ulkomailla. Ja sanavarastoni olis varmaan paljon ruostuneempi jos en jatkuvasti lukisi tällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi