Uusi miesystävä lähti kaverinsa kanssa baariin, mua ahdistaa
Ahdistuminen johtuu kokemuksistani menneisyydessä. Entiseni tykkäsi ryypätä ja olla öitä pois kotoa baarissa ja jatkoilla missä lie ikinä, aina en ollut tietoinen hänen olinpaikastaan. Valvoin kotona koko kroppaa myöten ahdistuneena, rintaan pisti ja sain kuuman- ja kylmänväristyksiä. Suhde oli muutenkin hankala, entiseni ei osannut puhua tärkeistä asioista ja itse jäin katsomaan touhua liian pitkäksi aikaa. Erostamme on yli vuosi
Uuden mieheni kanssa olen seurustellut neljä kuukautta ja olemme olleet sen ajan tiiviisti yhdessä. Hän tuntuu luotettavalta ja rakastan häntä kovasti, mutta nyt kun hän on ensimmäistä kertaa ulkona ilman minua, vanhat tutut ahdistuksen tunteet tulivat takaisin :( En tunne kaveriaan jonka kanssa ulkona on, ja tuntuu että sekoan epätietoisuuteen vaikka tiedän kyllä, etten voi jokaista miehen tekemistä valvoa. Näköjään edellinen suhde jätti syvemmät arvet kuin kuvittelinkaan.
Miten ihmeessä vakuuttua siitä, ettei nykyiseni ole samanlainen ongelmakäyttäjä kuin entinen? Juomishistoriastaan sen verran, että hän on viime uudenvuoden pippaloissa ottanut liikaa alkoholia, ja se on ainoa kerta kun olen nähnyt hänet humalassa. Aamulla pahoitteli ja katui juomistaan, mitä entiseni ei koskaan tehnyt.
Yritän saada illan kulumaan mahdollisimman nopeasti sarjoja katsellen, mutta väkisin ajatus karkaa mieheeni. Miksi en osaa luottaa ja rauhoittua :(
Kommentit (24)
Et ole ehkä valmis uuteen suhteeseen henkisesti? Koska sinä olet viimeksi käynyt ystäviesi kanssa ulkona? Se helpottaa kummasti :)
Ymmärrän. Itselläni on samanlainen suhde takana ja erosta juuri tuo vuosi. Tapailen nykyään miestä joka osaa ottaa alkoholia kohtuudella. Puhukaa asiasta.
Ehkä kannattaa yrittää käsitellä asiaa. Käydä vaikka terapiassa puhumassa.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ehkä valmis uuteen suhteeseen henkisesti? Koska sinä olet viimeksi käynyt ystäviesi kanssa ulkona? Se helpottaa kummasti :)
Tänään viimeksi näin ystävääni usean tunnin ajan :) Olimme kahvittelemassa ja shoppailemassa, jutellen niitä näitä. Itse en tykkää ottaa alkoholia ja väsynyt pitkän työviikon päätteeksi joten olin kotona jo ennen yhdeksää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrän sua kyllä, itsessäni samanlaisia piirteitä. Sille ei vaan voi mitään, että tulee vanhat traumat uusissakin suhteissa mieleen. Sitä mä en jotenkin kyllä ymmärrä että miksi baarissa ilman nais/mieystävää täytyy käydä, mut se onkin jo toinen juttu - varsinkin, jos toista se haittaa.
Jotkut vaan haluaa käydä eikä kaikki koe sitä minään ongelmana :) me käymme molemmat enimmäkseen ystävien kanssa ulkona ilman toista (tosin välillä myös yhdessä). Me luotamme toisiimme ja ehkä luottamus onkin se pointti.
Minkä ikäinen aloittaja on? Oletko kenties läheisriippuvainen?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Itselläni on samanlainen suhde takana ja erosta juuri tuo vuosi. Tapailen nykyään miestä joka osaa ottaa alkoholia kohtuudella. Puhukaa asiasta.
Tiedän kyllä, että puhua pitäisi. Tähän asti en vain ole uskaltanut, koska pelkään, että mieheni kuvittelee minun yrittävän rajoittaa menemisiään. Toisaalta olemme voineet keskustella melkeinpä mistä vaan, joten ehkä tää on enemmän mun omassa päässäni.
Joku mietti olenko henkisesti epäkypsä uuteen suhteeseen. Voihan siinä ollakin perää. Entiseni ei millään tavalla suostunut käymään läpi eroamme tai puhumaan fiiliksistään/fiiliksistäni. Muutin vain pois ja hän pyyhkäisi minut pois elämästään, joten kyllä, onhan minulla paljon isoja ja raskaita asioita käsiteltävänä. En usko, että kaikkea olen ehtinyt läpi käymään, ja onhan se yksin hankalaakin kun suhteemme kuitenkin kesti melkein neljä vuotta ja sisälsi yhtä sun toista.
Ap
Ei se välttämättä ole läheisriippuvuutta. Se on ihan vain pelkoa, usein aiheellista.
Ja ne jotka kirkkain silmin sanoo luottavansa 100% mieheensä, ovat joko todella hyvässä suhteessa tai sitten tyhmiä.
T. Kaiken nähnyt ravintotyöntekijä
Niinpä, miksi on pakko mennä kavereiden kanssa baariin? Jotakinhan sieltä haetaan. Miksei mies voi tehdä kavereidensa kanssa jotain muuta kuin mennä baariin?
Jotkut miehet tosin eivät baareissa käy.
Ymmärrän kyllä, itsellänikin samanlainen suhde takana. Aina kun mies lähti jonnekin, ei voinut tietää missä kunnossa tuli takaisin ja mihin aikaan.
Älä anna uuden miehesi kärsiä eksäsi teoista. Käsittele asiaa ja muista että tämä on sinun ongelmasi. Pyydä mieheltä tukea, vaikka vain että saat keskustella hänen kanssaan kun sinua ahdistaa. Ajan myötä huomaat että nykyinen mies ei ole samanlainen kuin eksäsi ja pelko hellittää. Tottakai jos löydät itsesi samasta tilanteesta kuin eksäsi kanssa, tajuat toivottavasti ajoissa että suhdetta ei kannata jatkaa.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, miksi on pakko mennä kavereiden kanssa baariin? Jotakinhan sieltä haetaan. Miksei mies voi tehdä kavereidensa kanssa jotain muuta kuin mennä baariin?
Minä lähden baariin, jos haluan tanssia ja yleensä ystäväporukassa teemme näin (toki teemme myös muutakin yhdessä). Minä en ainakaan mitään miehiä sieltä hae, jos sitä meinasit? ;) eikä kaikki miehetkään kyllä sieltä naisia hae, kuhan nyt menevät kavereiden kanssa viettämään aikaa. Kusipäitä mahtuu joukkoomme, mutta puhun ihan omasta puolestani ja voin taata, etten parisuhteessa ollessani ole sieltä mitään seuraa hakenut.
Vierailija kirjoitti:
Ei se välttämättä ole läheisriippuvuutta. Se on ihan vain pelkoa, usein aiheellista.
Ja ne jotka kirkkain silmin sanoo luottavansa 100% mieheensä, ovat joko todella hyvässä suhteessa tai sitten tyhmiä.T. Kaiken nähnyt ravintotyöntekijä
Minä en luota yhteenkään ihmiseen täysin 100 %, mutta ehkä meillä on sitten todella hyvä suhde, kun en ole ikinä epäillyt, että mieheni pettää minua, jos lähtee kavereidensa kanssa ulos. Eikä mies ole ikinä epäillyt minun pettävän, jos lähden ystävien kanssa baariin. Aina se on silti kotiin tullut yöksi ja joskus enemmän ja vähemmän jurrissa ja välillä pyytää myös hakemaan. Minä olen muutamia kerran jäänyt kaverin sohvalle yöksi (ihan naispuolinen kaveri kylläkin), koska en ole jaksanut odottaa taksia tai saanut muuta kyytiä.
Kyllä nyt mies saa käydä joskus baarissa kavereidensakin kanssa. Ei se vielä tarkoita mitään. Ei kannata uskoa näitä kaiken kieltäviä kirjoittajia, tulee aika lyhyt suhde, jos sidot miehen kotiin.
Ymmärrän että oot epävarma menneisyydestä johtuen, mutta kyllä sä puhumalla ja ajan kanssa pääset siitä yli.
Sinä olet läheisriippuvainen. Sen jäljet ovat lapsuudessa, ei edellisessä suhteessasi. Ei tuon uuden poikaystäväsi tehtävä ole säädellä elämäänsä sen mukaan mitä tunnet. Tuosta ei kyllä pääse kuin hyvällä terapialla eteenpäin. Ei toisen ihmisen harteille voi ripustaa sun tunnereaktioitasi. Tai voi, muttei siitä tervettä ihmissuhdetta tule.
Ymmärrän pelot entisen kokemuksen vuoksi, mutta ne pelot pitää vaan käsitellä eikä siirtää uuden kumppanin niskaan. Tule ap kertomaan miten miehen ilta meni? Tapahtuiko jotain mitä pelkäsit? Kerro miehelle millainen exäsi oli ja miksi olet varuillaan toisen baariin lähdöstä. Voitte saada hyvänkin keskustelun aikaan eikä sinun tarvitse enää pelätä :)
Huomenta ap,
Mites meni yö?
Monelta mies kotiutui?
Kaikki ok, eikö?
Läheisriippuvuus on sitä että käyttää toista omien tunteiden säätelyyn. Erillisyys on sitä että tykönänsä toteaa että jaha, nyt tunnen tässä tilanteessa tällaisia tunteita kun tuo toinen tekee noin. Ja ymmärtää että pitää itse käsitellä ne arkea haittaavat tunteensa, vaikka just terapiassa. Ja antaa sen toisen ihmisen elää ja tehdä omia valintojaan. Jos se rakastaa niin rakastaa, jos on luotettava niin on. Ei sinun tehtäväsi ole häntä kontrolloida tai vaatia toimimaan niin et tunnet vaan kivoja tunteita. Se on toisen hyväkdikäyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sieltä aina haetaan automaattisesti? Kaikki hakee? Miksi sinulle on noin ehdoton ei, ettei saa mennä baariin?
Vierailija kirjoitti:
Tottakai baarista haetaan jotain. Itse ainakin haen herkullista juoruhetkeä ystävien kanssa viinilasin äärellä. Baari on helppo vaihtoehto, saa jutella rauhassa ilman että ukko ja kakarat häärää ympärillä ja koska on ihan kiva päästä välillä kotikulmilta muualle. Eikä kenenkään tarvitse siivota tai kutsua ketään kotiinsa.
Seksiseura tai edes uusiin ihmisiin (sukupuolesta riippumatta) ei kiinnosta, sen verran harvoin saadaan oma porukka kerralla yhteen.
Jos oikein irstaaksi heittäydytään saatetaan käydä syömässä.
Mä ymmärrän sua kyllä, itsessäni samanlaisia piirteitä. Sille ei vaan voi mitään, että tulee vanhat traumat uusissakin suhteissa mieleen. Sitä mä en jotenkin kyllä ymmärrä että miksi baarissa ilman nais/mieystävää täytyy käydä, mut se onkin jo toinen juttu - varsinkin, jos toista se haittaa.