Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 20 vuotias aloittaa sellon soiton?

24.02.2017 |

Vai onko jo liian myöhäistä?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miyan kirjoitti:

Okei, kaverini kertoi että ei kuulemma ole liian myöhäistä opetella, en nyt sitten tiedä jos on kerran tuollainen laki olemassa. :|

Sun kaveris on tyhmä! Hanki parempia kavereita jotka kannustavat sua.Soittamisen voi aloittaa vaikka 80-vuotiaana jos haluaa.

Eikös kaveri sitten kannusta jos sanoo, että ei ole myöhäistä? Mut sellon soiton voi aloittaa ihan hyvin vaikka olisikin vähän vanhempi. En tiedä pääseekö aikuiset musiikkiopistojen perusopetukseen jonne haetaan, mutta monissa musiikkiopistoissa on myös avoin osasto.

Itse olen nyt 14-vuotias ja olen soittanut selloa nyt 7 vuotta ja suorittanut 2-tason. Viulua olen soittanut kai 4 vuotta ja siinä teen 2-tason tänä keväänä. Mielenkiinto mulla on pysynyt sellon soitossa aika hyvin, vaikka välillä on ollut kausiakin kun ei olisi jaksanut harjoitella. Sellossa on kivaa sen laaja ääni-rekisteri ja se on korvalle ehkä vähän mukavampi kuin viulu, jota soittaessa desibelit nousee kattoon. Aluksi kannattaa ehkä kysyä musiikkiopistolta lainasoitinta, mutta muuten kannattaa ostaa ainakin 1 500€ soitin ja siihen kevyt, mutta kova kotelo.

Vierailija
22/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikähullu jatkaa näköjään, syö pääs

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Ammattilaiseksi et enää ehdi (motoriikka ei kehity aikuisena aloittaneella yhtä helposti kuin lapsella), mutta sellaiselle tasolle, että voit esim. harrastelijasinfoniaorkesterissa soittaa selloa on täysin mahdollista päästä.

Monet musiikkiopistot ottavat oppilaaksi vain lapsia, joten joudut todennäköisesti etsimään yksityisopettajan (kalliimpaa). Tosin joillakin musiikkiopistoilla on myös vapaaosastoja aikuisoppilaille, mutta niissäkin on yleensä kalliimmat maksut kuin normipuolella.

Harrastelijaselisti

Aivan varmasti ehtii ammattilaiseksi, mutta voi olla että jossain Sibelius-akatemiassa katsotaan kieroon vanhempana aloittanutta. Mutua kyllä vain, mutta jotenkin tuntuu että tuo sinun asenteesi on lähes kaikilla. Kyse on vain treenitunneista. Esimerkiksi Wes Montgomery aloitti 20-vuotiaana kitaran https://en.wikipedia.org/wiki/Wes_Montgomery

Vierailija
24/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin huippulahjakkuus.

Vierailija
25/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana miten menit lankaan.💛 Mä olin 32v. kun ostin sellon. Aattelin opetella ihan YouTuben kanssa vaan, omaksi ilokseni.😊

Vierailija
26/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapuri, 84, aloitti just pianotunnit.

27/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja lisää otan vastaan! :) Ihan omaksi ilokseni haluaisin oppia selloa soittamaan, pidän paljon sen ulkonäöstä ja äänestä. Osaako kukaan suositella jotain hyvää paikkaa opiskeluun? Minkä hintaista harjoittelusta tulee ja minkä hintaista selloa suositellaan?

Vierailija
28/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kokemusta kuin Vantaan musiikkiopistosta. Enempi sillä on väliä kuka opettaa. Yhdessä musiikkiopistossa on yleensä useita sellonsoitonopettajia. Harjoittelu oli kai suunnilleen 400/ lukukausi. Mun nykyinen sello on maksanut 4000€ mutta aloittelijana ei kannata niin kallista varmaan ostaa vaikka sellojen arvo ei juuri laskekaan.

29/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos! Itse asun Vantaalla, joten pitääpi olla sitten sinne yhteydessä. Ja toi lukukauden hintakaan ei kuulosta pahalta, kuten sellonkin, näin vähän kattelin että niiden hinnat pyörii siinä 3-4000

Vierailija
30/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies vastaa. Nainen ja sello, mmm! Tiputa kengät jalastasi, nosta hameen helmojasi ylös aseta sello levitettyjen jalkojesi väliin. Kumarru siten, että rintasi näkyvät antavasta dekolteesta, sulje silmäsi ja aloita kaipaava soitto! Terveisin sellon soitosta nauttiva mies.[/quot

Nauttisitko samasta esityksestä esim. radiosta,  tai äänilevyltä kuultavana ?

Vierailija
31/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbce_830bk_44_ecello.htm

Tollasella voi vaikka harjoitella. Minulla on kitara, basso, sähkörummut. Tekisi mieli hankkia myös tollanen digipuhallin. https://www.thomann.de/fi/akai_ewi_usb_b_stock_2.htm

32/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelettekö käytettyä vai uutta selloa? Ja minkä kokoisen?

Vierailija
33/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin ostamaan kokosellon (4/4) ellet ole poikkeuksellisen lyhyt tai pienikäsinen( sormet ei yllä paikoilleen) Sello periaatteessa kannattaa ostaa käytettynä sillä yleensä ne ovat vähän halvempia silloin, mutta ei paljoa. Sellojen ääni tai kunto ei huonone ellei niitä ole säilytetty huonosti. Myös pitkä aika soittamatta vaikuttaa ääneen ja äänen saamiseen auki saattaa kulua pitkä aika eikä ole takeita, että se paranee. Ainakin Helsingissä on soitinliikkeitä jonne voi viedä selloja arvioitavaksi. En itse menisi ainakaan ikinä ostamaan selloa nettikaupasta, koska saman mallin sellojen välillä saattaa olla suuriakin eroja ja halvoissa selloissa on ongelmana, että ne eivät soi hyvin.

Vierailija
34/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies vastaa. Nainen ja sello, mmm! Tiputa kengät jalastasi, nosta hameen helmojasi ylös aseta sello levitettyjen jalkojesi väliin. Kumarru siten, että rintasi näkyvät antavasta dekolteesta, sulje silmäsi ja aloita kaipaava soitto! Terveisin sellon soitosta nauttiva mies.

Olet todella sellomusiikin suuri ystävä.

35/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin ostamaan kokosellon (4/4) ellet ole poikkeuksellisen lyhyt tai pienikäsinen( sormet ei yllä paikoilleen) Sello periaatteessa kannattaa ostaa käytettynä sillä yleensä ne ovat vähän halvempia silloin, mutta ei paljoa. Sellojen ääni tai kunto ei huonone ellei niitä ole säilytetty huonosti. Myös pitkä aika soittamatta vaikuttaa ääneen ja äänen saamiseen auki saattaa kulua pitkä aika eikä ole takeita, että se paranee. Ainakin Helsingissä on soitinliikkeitä jonne voi viedä selloja arvioitavaksi. En itse menisi ainakaan ikinä ostamaan selloa nettikaupasta, koska saman mallin sellojen välillä saattaa olla suuriakin eroja ja halvoissa selloissa on ongelmana, että ne eivät soi hyvin.

Okei, kiitos! Ajattelinkin tuota (4/4) selloa, koska olen sen n. 178cm pitkä. Eikä minulla kyllä ole pieniä käsiä, ja en todellakaan hanki nettikaupasta selloa, vaan ihan liikkeestä ajattelin. Pitävätkö ne liikkeissä selloja soitettuina? Kun kerta ne menevät pilalle siitä kun niitä ei soita vähään aikaan?

36/49 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! Jos täällä on muita sellistejä, tai muuten jousisoittimia soittaneita, saa kertoa vinkkejä ja asiasta vähän enemmän. :) Maanantaina olisi tarkoitus soittaa sinne musiikkiopistoon, oon niin innoissani tästä että pääsen ehkä toteuttamaan unelmaani.

37/49 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
38/49 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies vastaa. Nainen ja sello, mmm! Tiputa kengät jalastasi, nosta hameen helmojasi ylös aseta sello levitettyjen jalkojesi väliin. Kumarru siten, että rintasi näkyvät antavasta dekolteesta, sulje silmäsi ja aloita kaipaava soitto! Terveisin sellon soitosta nauttiva mies.

Ihanan eroottista!

39/49 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan eroottista!

Olen valitettavasti itsekkin mies... ;D

40/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noni, nyt on tehty haku musiikkiopistolle! Nyt vain odottelemaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan