Vuorotteluvapaan sijaisuus ja työttömäksi ilmoittautuminen!
Olen valmistumassa lähiaikoina ja sain vuorotteluvapaan sijaisuuden omalta alaltani pian valmistumisen jälkeen. Nyt mietin, että tuleeko minun työnhakijaksi ilmoittautuessani kertoa, että työpaikka on jo tiedossa? Onko kellään kokemusta tai tietoa?
Kommentit (10)
Vuorotteluvapaan sijaiseksi tulee palkata TE-toimistossa työttömänä työnhakijana oleva henkilö. Sijaiseksi voidaan palkata henkilö, joka on
ollut työttömänä työnhakijana TE-toimistossa vähintään 90 kalenteripäivää sijaisuutta edeltäneiden 14 kuukauden aikana tai
alle 30-vuotias äskettäin ammatti- tai korkeakoulututkinnon suorittanut tai
vuorotteluvapaasijaisuuden alkaessa alle 25-vuotias tai yli 55-vuotias.
Kyllä, tiedän ehdot ja täytän ne, kunhan olen valmistuttuani ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Nyt vain mietityttää se, tuleeko ilmoittautuessa tuosta paikasta kertoa vai ei.
Ap
Ilmoittaudut normaalisti työnhakijaksi netissä. Te-toimistosta virkailija soittaa sinulle parin viikon sisällä, silloin kerrot saamastasi työstä. Ilmoitat työpaikasta myös siellä nettisivuilla, en ole varma kuinka paljon ennen työn alkamista sen voi tehdä.
Kelasta haet työttömyyspäivärahaa, sinne ei kannata ilmoittaa mitään työpaikasta ennen kuin ensimmäisenä työpäivänä tai vähintään on työsopimus kourassa.
Eli puhelimitse kannattaa siis vasta mainita! Selvä, kiitos paljon vastauksesta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli puhelimitse kannattaa siis vasta mainita! Selvä, kiitos paljon vastauksesta!
Ap
Jos siinä nettipalvelun työttömäksi ilmoittautumislomakkeessa on sopiva kohta mihin tuon tulevan työn voi kirjoittaa niin kyllä sen voi siihen jo laittaa. Mutta siis sen ehtii laittaa vaikka vasta ekaa työpäivää edeltävänä iltana.
Ei sinulta kukaan edes kysy mitään työpaikasta. Voit jo nyt ilmoittautua netissä työnhakijaksi, ja varsinaisti työttömäksi sitten kun todistuksesi on päivätty.
Voi olla, että työkkäristä ei edes ehditä ottaa yhteyttä sinuun ennen vuorotteluvapaasi alkamista. Jos ehditään, niin sitten kerrot, että tällainen työllistymissuunnitelma sinulla on.
Päivärahaa haet tietenkin jokaiselta päivältä, jonka olet työttömänä. Myös niiltä omavastuupäiviltä, sillä ne vähentää maksaja etkä sinä itse.
Kyllä sun kelpoisuus sijaiseksi tarkistetaan ennen kuin se työ alkaa. Ei voida valita sijaiseksi ellei ole varmistettu, että esim opinnot on valmiit. Jos tiedät kenen sijaiseksi menet, se kannattaa mainita, niin te-toimistossa saadaan heti asiat kuntoon.
Sinähän teet sopimuksen sen vuorotteluvapaan ihmisen kanssa, johon tulee sinun nimesi ja mikä näistä kohdista sinä täytät raksi ruutuun(paperisen). Sinun täytyy olla työtön. Et voi ottaa keikkahommaa niin ettet olisit töissä ja seuraavana päivän ottaisit vuorotteluvapaan sijaisuuden. Jos niin teet ei tule vuorotteluvapaata ky. ihmiselle. Sinun kanssa tarvitsee pitää sopimuksesta kiinni.
Ja onko minulla oikeus hakea ihan normaalisti työttömyyspäivärahaa, jos työn alkamisen ja työnhakijaksi ilmoittautumisen välissä on useita viikkoja?