Ruokarahan maksaminen lapsen yökyläilystä?
Multa pyydettiin tänä aamuna 20 euroa ruokarahaa kun vein lapsen yöpymistarvikkeet hänen kaverinsa kotiin yhden yön yökyläilyä varten. On siis menossa heti koulun jälkeen kaverilleen ja haen lauantaiaamuna pois. 9-vuotiasta lapsista kyse ja olivat koulussa alkuviikosta sopineet tämän ja vanhemmilta vielä vahvistin, että sopii. Onko tämä yleinenkin tapa ja ollaanko me oltu jotenkin tosi sinisilmäisiä kun harva se viikonloppu lapsilla on yökylässä kavereita ihan ilmaiseksi? :D
Kommentit (29)
Ei todellakaan ole kukaan koskaan pyytänyt yökyläilystä rahaa eikä ole tullut mieleen pyytää keneltäkään, hyvänen aika. Poikkeus on ollut jos joku kaveri on lähtenyt esim laskettelureissulle johonkin kotimaan kohteeseen, olemme tarjonneet matkat, yöpymisen ja ruuat mutta kaveri on itse maksanut hissikortin.
Okei aika erikoista, mutta vielä erikoisempaa jos eivät etukäteen puhuneet mitään maksusta. Sanoisin, että en maksa koska mielestäni toisen luona kylässä käyminen ei ole maksullinen palvelu ja että toivottavasti seuraavalla kerralla sanovat etukäteen että paljonko maksaa niin, että voi tehdä etukäteen valinnan yöpyykö lapsi siellä vai eikö yövy.
Saakeli että ihmiset sitten on ahneita :D Ei kuulosta edes köyhän perheen toiminnalta tuollainen, pikemminkin tulee mieleen joku bisnes-perhe joka hinnoittaa esim. lakanoiden pesun, iltapalan laiton ja tarjoilun, tiskien pesemise, sähkönkulutuksen yms. ja vaatii korvausta lapsen käyttämistä "palveluista". Hahaa, säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menoraha jonnekin leffaan tai huvipaikkaan menis vielä ymmärrykseen. Tai jos vaikka ovat menossa johonkin erikoisempaan paikkaan syömään.
Muuten kyllä kuulostaa hyvin porvoolaiselta.
Joo tän mäkin ymmärtäisin hyvin, vaikka itse olenkin sitä mieltä, että jos ei olla kyläilevän lapsen vanhempien hyviä tuttuja (eli raha-asiat edes jonkin verran tiedossa), niin tuollaiset pääsymaksulliset asiat kuuluu kyllä niitä ehdottaneiden kontolle, eikä niin, että tyyliin jälkikäteen aletaan penätä rahaa takaisin. Ja ainakin pitäisi ilmoittaa, että mihin menevät! :O Nyt tää kaksikymppiä pyydettiin ruokarahana (minkä kyllä myös maksoin sen enempää kyselemättä kun hämmästyin jotenkin tilanteesta.)
ap
Juu-ei ruokarahaa, mutta pääsymaksullisista jutuista olen samaa mieltä, että pääsääntöisesti kutsuja maksaa, ellei muuta sovita. Jos odottaa kulujen tasaamista, on se syytä ottaa mahdollisimman aikaisin esille. Toisaalta, olen pitänyt kyllä sitäkin kohteliaana, jos kaveri on tarjoutunut maksamaan, jos asiasta on ollut epäselvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli viime perjantaina tilanne, että tili oli aivan tyhjä eikä odotettu raha tullutkaan. Kaapissa oli jotain perusraaka-aineita joten omat lapset sain ruokittua, mutta 12v oli sopinut että kaveri tulee yökylään. Oli aika tiukka tilanne, kun kaverin luona on aina tarjottu herkkua ja niin meilläkin yleensä... En kehdannut pyytää rahaa tai nolata lasta, joten lainasin hieman rahaa. Ehkä joku vastaava tilanne siellä?
Ei tullut mieleen sanoa lapselle, että nyt ei valitettavasti sovi yökyläily?
No pyydät ensikerralla tätä lasta teille yökylään ja vaadit heiltä 20 € ruokarahaa. Vastavuoroisuutta!
Minä kyllä ehdottaisin vastavuoroista yökyläilyä nopeasti. Kiinnostaisi tietää tuleeko lapsi ruokarahan kanssa pyytämättä :)
20 eurolla syö nelihenkinen perhe esimerkiksi herkkuhampurilaiset:
Kunnon sika-nauta jauheliha 400g HINTA: 2, 49 €
VAASAN HAMPURILAISSÄMPYLÄ 6 KPL HINTA: 2,89 €
HOCHLAND CHEDDAR 200G VIIPALEINA HINTA: 1,99 €
AURAN 285G PAPRIKAMAJONEESI HINTA: 2,99 €
500 g tomaatteja HINTA: 1,1 €
FELIX SUOLAKURKKUVIIPALE 420G/220G HINTA: 1,59 €
YHTEENSÄ: 13,05
Oletan, että pippuria, suolaa, sinappia ja ketsuppia löytyy kotoa.
Vielä siis jäisi melkeen 7 euroa lapsen mehuihin ja vaikka lettuihin...