Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka hyvin teidän 2-vuotiaat osaa pukea ja riisua itse?

Vierailija
23.02.2017 |

Osaavatko pukea/riisua jo kaikenlaiset vaatteet? Vai vain tietynlaiset?
Onko kotihoidossa vai päivähoidossa?

Jos osaa, missä iässä oppi? Kerro tarkka ikä 2v Xkk.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa riisua helpot sisähousut kokonaan itse, sekä sukat. Paidan riisumisessa täytyy vähän auttaa, jos on kireämpi paita, kun tuppaa jäämään kyynärpää jumiin.

Paidan osaa pukea aika hyvin, mutta se pitää antaa siten, että menee oikein päin. Housut menee muuten, mutta takapuoli jäisi näkyviin, jos ei avita takaa ja vedä pyllyn yli. Sukkia ei saa vielä jalkaan.

Vetoketjun osaa avata ja laittaa kiinni. Ulkohaalaria ei kyllä saa päälleen, saako muka joku 2 vee? Eikä kenkiä, hyvä jos saa äiti tai isäkään. :-D

Kotihoidossa on ja esikoinen, ollaankohan nyt kovastikin jäljessä? Varmaan on kyllä sorruttu liikaan passaamiseen...  Ikää on 2v 3kk.

Hirveästi vaihtelee nuo taidot, mutta kyllä jotku 2 vuotiaat saa ulkohaalarin ihan itse päälleen ja sukat saa moni jalkaan jo alle 2 vuotiaana. Lapsellasi on huonot kengät, jos aikuinenkaan ei niitä meinaa jalkaan saada, ostakaa sellaiset jotka lapsi voi itsekkin pukea. Kuulostaa siltä että lastasi tosiaan on passattu ja riennetään heti apuun jos lapsi vähänkin kuulostaa turhautuneelta.

:DDD

En ole eläissäni nähnyt alle 2-vuotiasta joka saa ulkohaalarin itse päälle tai sukat jalkaan. Mutta jatkakaa toki.

No minä taas olen ja montakin. Lapset kehittyvät eri tahdissa ja ei tämä mikään kilpailu kuitenkaan ole.

22/32 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 1v 10 kk ja osaa riisua kaiken paitsi nauhalliset pipot ja jos topparukkaset on puvun hihojen alla niin niitä ei saa pois. Ja siis sisävaatteet riisuu itseltään monta kertaa päivässä vaippaa myöten (raivostuttavaa).

Pukea osaa housut, paidan, sukatkin alkaa jo mennä (toki ne on joskus väärinpäin tai rutussa jalassa). Osaa laittaa pipon, takin, haalarin, kengät. Hanskat saa myös jotenkuten jos on semmoisista pehmeistä villahanskoista kyse. Nauhoja ei tietenkään osaa vielä solmia, mutta vetskarit monesti jo onnistuu.

Ja en ole opettanut hänelle mitään, se on lapsen ihan omaa kiinnostusta ollut kun hän haluaa tehdä kaikki itse (monesti jopa raivostuttavaa). Mutta hyvä tietysti näin.

Poika on jo 4,5 v ja edelleen tosi epäkiinnostunut pukemaan itse. Kyllä ne vaatteet jo menee päälle, mutta esim sukkien kohdalla tulee vielä itkunarinat ettei osaa... ja 2-vuotiaana ei kyllä riisunut eikä liioin pukenut mitään itse. Kannustin kyllä, mutta monesti se vaan makasi äksänä eteisen lattialla ja huusi :,D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neidillä on vaatefetissi, on ja onnistuu pukeen lähes kaiken. Vain napit, nepparit ja vetoketjun alkuun laitto ei onnistu. Kengät on helpot laitettavat, kuomat, ulkohaalarin vetoketjunkin jo vetää ja niin vaan hyllystä hanskat ja pipo päähän. Vähän pelottaa koska kuuluu vaan ulko-oven kolahdus ja sinne meni. Joku ketju pitää oveen pian hommata...

Ikää nyt 2v ja 1kk, mutta puki jo alkutalvesta haalaria itse... sisävaatteet on laittanut itse jo ties kui kauan, en osaa sanoa. Vähän menee sukkahousut väärin päin ja sukat nurin narin, mutta harvemminpa kiivastuu jos ei heti onnistu.

Kiinnostus vaatteisiin tuli kun alkoi alle vuoden ikäisenä käveleen, äidin tai isän kengät jalkaan ja niistä lähti kiva kopina kävellä pitkin tupaa.

Vierailija
24/32 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2v 3kk osaa riisua kaiken itse, on osannut jo kauan valitettavasti. Harvoin sillä näkee päällä mitään vaatteita kotona. Osaa pukea paidan (ei nappeja), housut, sukat, pikkarit, villahaalarin, ulkohaalarin, pipon, yhden hanskan, kaulurin, kengät. Tarvitsee apua nappien, kengännauhojen, haalarin neppareiden, haalarin jalkalenksujen ja toisen hanskan kanssa. Ei saa auttaa, auttaminen johtaa raivareihin, en uskalla mennä lähelle tai katsoa pukevaa uhmista ettei se luule, että yritän auttaa. Ja tää tapaus on neurologien mielestä motorisen kehityksen ja esim. sorminäppäryyden suhteen jäljessä muista?! On ollut puolisen vuotta päiväkodissa ja siellä on periaate, ettei lapsia auteta pukemaan. Oppi silloin varmaan viikossa pukemaan kokonaan itsenäisesti.

Miksi neurologit meinaa, että on jäljessä muista? Noiden asioiden takiako??

Miksi olette neurologille joutuneet?

Muun muassa noiden asioiden takia. On muitakin juttuja, kuten että oppi kävelemään vasta 13kk iässä ja vastasi väärällä äidinkielellä kysymyksiin. Sanoi tahallaan joutsenta lehmäksi, yritti tunkea palapelipaloja muotolaatikkoon yms temppuilua. Synnytyksen aikaisen hapenpuutteen vuoksi seurannassa ja aina jotain "valittamista" siitä, miten on jäljessä varsinkin motorisesti. Tää nyt ei liity mitenkään apn kysymykseen.

Tuttu juttu. Meidän neitokainen syntyi aikoinaan pikkukeskosena 26 viikolla, eikä painoakaan ollut kuin kilo. Se oli jatkuvaa jankkaamista, kuinka näillä tulee olemaan oppimisvaikeuksia, motorisia häiriöitä yms. No, peruskoulu meni 9 keskiarvoilla, lukio 9.5 ja nyt opiskelee lääkiksessä toista vuotta. Myöskään noita motorisia vaikeuksia ei olla huomattu, ratsastaa kilpatasolla. Ehkä hän pärjäisi vieläkin paremmin, jos olisi ollut täysaikainen. Hahhah

Vierailija
25/32 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta eikai nyt yksikään lääkäri tutki yhtään mitään siitä syystä, että lapsi oppii kävelemään "vasta" 13kk iässä??!? En usko. Ja jos on totta, niin vaihtaisin lääkäriä. Seurannan ymmärrän toki, jos taustalla joku syy. Ehkä seurasivat tavallista tarkemmin, miten lähtee kävelemään? Mutta tuossa iässä ei voi olla kenenkään mielestä viivästynyttä!

Vierailija
26/32 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pukee puvun päälle , mutta kravatin solmun kanssa vaikeuksia vielä. Onko jäljessä kehityksestä.? Ikää 3.v 8kk

Vierailija
27/32 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi 1,6 vee ja sukat, housut ja vaippa lähtee todella tehokkaasti. Sit voi lirauttaa johonkin. Kivaa!;)

Vierailija
28/32 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt on tuttavaperheitä seuraillut, niin tytöt yleensä oppivat aiemmin. Meillä 2-vuotiaana esikoinen, poika, vastusti kaikkea pukemista niin että sai aina pukea väkisin. Ei pukenut eikä riisunut ensimmäistäkään vaatekappaletta. Toinen lapsi on tyttö, nyt 2v2kk, ja osaa pukea ja riisua kaikki vaatteet itse. Laittaa ensin sisävaatteet, tietää, että housuissa lappu tulee taakse, sitten villahaalari ja päälle sitten toppahaalari, kengät, pipo ja hanskat. Meillä ei ole nauhallisia kenkiä, tarrat saa itse, samoin nauhattoman villakypärämyssyn. Osaa myös ulos lähtiessä pyynnöstä ottaa pikkuhousut pois ja laittaa housuvaipan tilalle. Jos laitetaan toppahousut, ne saa itse, samoin takin mutta vetoketjun aloitusta ei osaa.

Alkutalvesta ei vielä osannut näin hyvin mutta taidot ovat karttuneet nopeasti, koska on jo vuoden verran ollut innokas pukija. Viimeisimpänä on aivan tällä viikolla opittu ottamaan myös pusero pois. Päiväkodissa ovat molemmat lapset olleet. Eikä siis tämä meidän tyttö todellakaan ole mitenkään erityinen taidoissaan, tiedän muitakin samanlaisia tyttöjä.

Vierailija
29/32 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimetönn kirjoitti:

Meillä tyttö 1v 10 kk ja osaa riisua kaiken paitsi nauhalliset pipot ja jos topparukkaset on puvun hihojen alla niin niitä ei saa pois. Ja siis sisävaatteet riisuu itseltään monta kertaa päivässä vaippaa myöten (raivostuttavaa).

Pukea osaa housut, paidan, sukatkin alkaa jo mennä (toki ne on joskus väärinpäin tai rutussa jalassa). Osaa laittaa pipon, takin, haalarin, kengät. Hanskat saa myös jotenkuten jos on semmoisista pehmeistä villahanskoista kyse. Nauhoja ei tietenkään osaa vielä solmia, mutta vetskarit monesti jo onnistuu.

Ja en ole opettanut hänelle mitään, se on lapsen ihan omaa kiinnostusta ollut kun hän haluaa tehdä kaikki itse (monesti jopa raivostuttavaa). Mutta hyvä tietysti näin.

Poika on jo 4,5 v ja edelleen tosi epäkiinnostunut pukemaan itse. Kyllä ne vaatteet jo menee päälle, mutta esim sukkien kohdalla tulee vielä itkunarinat ettei osaa... ja 2-vuotiaana ei kyllä riisunut eikä liioin pukenut mitään itse. Kannustin kyllä, mutta monesti se vaan makasi äksänä eteisen lattialla ja huusi :,D

Tämä on aivan kuin meidän elämästä. :D On jopa käynyt niin, että 2-vuotias tyttö on auttanut 4-vuotiaalle veljelleen sukat jalkaan. Nyt 4v2kk sai ehkä kuukausi sitten innostuksen ja osaa jopa ne sukat  (ellei ole kovin kireät) ja saa napit ja vetsarin aloituksenkin itse. Mutta edelleen kyllä antaisi äidin pukea kaiken kalsareista lähtien, jos äiti vaan suostuisi.

Vierailija
30/32 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta eikai nyt yksikään lääkäri tutki yhtään mitään siitä syystä, että lapsi oppii kävelemään "vasta" 13kk iässä??!? En usko. Ja jos on totta, niin vaihtaisin lääkäriä. Seurannan ymmärrän toki, jos taustalla joku syy. Ehkä seurasivat tavallista tarkemmin, miten lähtee kävelemään? Mutta tuossa iässä ei voi olla kenenkään mielestä viivästynyttä!

Ei varmasti joo. Ehkä tarkempi seuranta on syynä mutta en oikein usko siihenkään, eiköhän siinä ole muutakin oiretta huomattu ja seurattu. 

Vierailija
31/32 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa riisua ja pukea oikeastaan kaiken. Okei no nappeja ei osaa laittaa ja vaatteet saattaa mennä väärinpäin. Lisäksi eri asia on viitsiikö.

2 v ja 1 kk

Päiväkodissa

Vierailija
32/32 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaa riisua helpot sisähousut kokonaan itse, sekä sukat. Paidan riisumisessa täytyy vähän auttaa, jos on kireämpi paita, kun tuppaa jäämään kyynärpää jumiin.

Paidan osaa pukea aika hyvin, mutta se pitää antaa siten, että menee oikein päin. Housut menee muuten, mutta takapuoli jäisi näkyviin, jos ei avita takaa ja vedä pyllyn yli. Sukkia ei saa vielä jalkaan.

Vetoketjun osaa avata ja laittaa kiinni. Ulkohaalaria ei kyllä saa päälleen, saako muka joku 2 vee? Eikä kenkiä, hyvä jos saa äiti tai isäkään. :-D

Kotihoidossa on ja esikoinen, ollaankohan nyt kovastikin jäljessä? Varmaan on kyllä sorruttu liikaan passaamiseen...  Ikää on 2v 3kk.

Hirveästi vaihtelee nuo taidot, mutta kyllä jotku 2 vuotiaat saa ulkohaalarin ihan itse päälleen ja sukat saa moni jalkaan jo alle 2 vuotiaana. Lapsellasi on huonot kengät, jos aikuinenkaan ei niitä meinaa jalkaan saada, ostakaa sellaiset jotka lapsi voi itsekkin pukea. Kuulostaa siltä että lastasi tosiaan on passattu ja riennetään heti apuun jos lapsi vähänkin kuulostaa turhautuneelta.

:DDD

En ole eläissäni nähnyt alle 2-vuotiasta joka saa ulkohaalarin itse päälle tai sukat jalkaan. Mutta jatkakaa toki.

Häh. Helposti saanut sukat jalkaan jo varmaan puoli vuotta, onko se sinusta jotenkin erityisen vaikeaa? Lapsi tasan 2. Ulkohaalari menee puoliksi, hihoja ei saa itse.